شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار سی‌آی‌ای درمورد اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی کره‌شمالی

 

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی‌آی‌ای/سیا» (CIA)، هشدار داد که ممکن است روز دوشنبه ۱۷ مهرماه، مصادف با جشن روز کلمب آمریکا(سالگرد ورود کریستف کلمب به قاره آمریکا)،  کره‌شمالی دست‌به اقدامات تحریک‌آمیز جدیدی بزند.

یک مقام ارشد این سازمان می‌گوید کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی، نه‌تنها دیوانه نیست، بلکه «هنرپیشه‌ای بسیار معقول» است که به‌هیچ‌وجه به‌دنبال جنگ با آمریکا نیست.

به گزارش شبکه خبری آرتی (RT)، روسیه، یانگ‌سوک‌لی، معاون مدیر مرکز تازه تأسیس‌شده‌ی مربوط‌به کره‌شمالی در سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا)، روز پنج‌شنبه ۱۳ مهرماه، در یک نشست مربوط به امنیت ملی که در دانشگاه جورج واشنگتن برگزار شده، در مورد اقدامات احتمالی پیش رو ازسوی کره‌شمالی هشدار داده است.

ایم مقام سیا، ضمن اشاره به سالروز تأسیس حزب کارگران کره شمالی، در سه‌شنبه  ۱۸ مهرماه گفت: «پرتاب موشک یا انجام آزمایش هسته‌ای در کره شمالی، غالباً مصادف با رخ‌دادهای مهم تاریخی آن کشور صورت می‌گیرد». او افزود: «پس بر این اساس، هوشیار باشید و گوشی‌های همراه خود را در دست بگیرید».

یانگ‌سوک‌لی در این نشست، همچنین اعلام کرد که  کارشناسان اطلاعات آمریکا، شروع حمله نظامی ازسوی کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی، به آمریکا و یا متحدانش مانند کره‌جنوبی را غیرممکن می‌دانند.

این مقام ارشد سیا، کیم‌جونگ‌اون را سیاست‌مدار حاذقی می‌داند و می‌گوید که او، آخرین کسی خواهد بود که خواستار وقوع درگیری در شبه‌جزیره کره باشد.

او ضمن اشاره به اینکه کیم‌جونگ‌اون، رهبر ۳۵ساله کره‌شمالی، مانند همه دیکتاتورها خواهان حاکمیت  طولانی‌مدت و یک مرگ با  آرامش  در بستر است، گفت: «در این کشور و کشورهای دیگر، محافظه‌کاری رژیم‌های خودکامه را دست‌کم می‌گیریم؛ چیزی که احتمالاً بزرگ‌ترین عامل جلوگیری از هرگونه مناقشه و جنگ است. کیم‌جونگ‌اون، صرف‌نظر از همه رجزخوانی‌ها و داد و فریادهایش، هیچ علاقه‌ای به روبروشدن با قدرت نظامی آمریکا و متحدان آن ندارد؛ او نه‌تنها دیوانه نیست، بلکه یک بازیگر خیلی معقولی است».

دونالد ترامپ و کیم‌جونگ‌اون، در هفته‌های اخیر، همدیگر را با القاب گوناگونی وصف کرده‌اند. درحالی‌که ترامپ، کیم را «مرد موشکی» و «مجنون» خوانده است، کیم هم ترامپ را یک «کابوی دیوانه» معرفی کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More