شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همکاری بریتانیا با شرکای اروپایی خود برای رفع نگرانی‌های آمریکا از برجام 

 

بریتانیا اعلام کرد که با شرکای اروپایی خود، به منظور« رفع نگرانی‌های ایالات متحده از توافق برجام با ایران» تلاش می‌کند.

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه ۱۹ بهمن،  الستر برت، معاون وزارت امور خارجه بریتانیا در امور  خاورمیانه و شمال آفریقا،‌ در پاریس گفت که بریتانیا همگام با شرکای اروپایی خود در حال بررسی راهکارهایی برای رفع نگرانی آمریکا در مورد موضوع برجام است.

این مقام بریتانیایی که در کنفرانس «یورومانی ایران» (Euromoney Iran)، سخن می‌گفت، با تاکید بر «حفظ برجام» خاطر نشان کرد، که تهران باید از اقداماتی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند خودداری کند.

«یورومانی، ایران» سازمانی متشکل از بانکداران ایرانی و بین‌المللی است که برای ورود دوباره ایران به سیستم اقتصاد جهانی در تلاش است و در این راستا کنفرانس‌هایی برگزار می‌کند.

الستر برت، همچنین در این کنفرانس ضمن تاکید بر موضع بریتانیا و اروپا در مورد  لزوم تداوم برجام گفت:« ما نمی‌خواهیم برجام تضعیف شود، ما با شرکای اروپایی‌مان همکاری می‌کنیم تا برای تضمین ادامه برجام، نگرانی‌های آمریکا از این توافق را کاهش دهیم».

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران که در کنفرانس مذکور حضور داشت، در پاسخ به اظهارات این مقام بریتانیایی تاکید کرد: « برجام ارتباطی با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه ندارد».

او ضمن متهم‌ کردن آمریکا به گسترش ناآرامی‌ها در خاورمیانه افزود:« ما همواره با تروریسم مبارزه کرده‌ایم، ایران در تامین امنیت منطقه نقش کلیدی داشته و بین توافق هسته‌ای و نقش منطقه‌ای ایران ارتباطی وجود ندارد».

این مقام بریتانیایی در عین حال جزئیات بیشتری از نوع تلاش‌ها برای رفع نگرانی آمریکا از برجام ارایه نداده است.

به دنبال موضع سخت‌گیرانه دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای ایران، کشورهای اروپایی امضاکننده این توافق همواره تاکید کرده‌اند که همه طرفین باید به برجام پایبند باشند.

آمریکا خواهان ایجاد اصلاحاتی در برجام است و به اروپا چهار ماه فرصت داده تا اصلاحات مورد نظر آمریکا را لحاظ کرده و یا در غیر این‌صورت آمریکا به صورت یک‌جانبه از آن خارج خواهد شد.

ایران نیزضمن تاکید بر اینکه هیچ‌گونه مذاکره دیگری را در مورد مساله  برجام نخواهد پذیرفت،  تهدید کرده که در صورت خروج آمریکا از این توافق، گزینه خروج را ممکن است در نظر بگیرد.

آمریکا و اروپا خواهان کاهش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه هستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More