شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آمریکا جامعه جهانی را به اقدام علیه «استبداد جدید» چین فراخواند

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از «جهان آزاد» خواست که بر «استبداد جدید» چین کمونیست غلبه کند.

پمپئو، روز پنجشنبه دوم مرداد در موزه و کتابخانه ریچارد نیکسون در ایالت کالیفرنیا، گفت: «چین امروز در داخل کشور بیشتر و بیشتر اقتدارگرا، و در سایر نقاط جهان نیز دشمنی‌اش با آزادی تهاجمی‌تر می‌شود.»

او همچنین رییس جمهوری چین را «هوادار واقعی یک ایدئولوژی اقتدارگرای ورشکسته‌» خواند و با اشاره به نگرانی‌های نیکسون درباره پیامدهای برقراری روابط میان حزب کمونیست چین و جامعه بین‌المللی در سال‌های ۱۹۷۰، گفت: «رییس جمهور نیکسون یک بار گفت با باز کردن درهای جهان به روی حزب کمونیست چین، از ایجاد یک فرانکنشتاین نگران است. اکنون ما در این مرحله هستیم.»

این مقام دولت آمریکا تاکید کرد اکنون ارتش چین «بسیار قدرتمند و بسیار تهدیدکننده‌تر» شده است و «در حقیقت سیاست ما و دیگر کشورهای آزاد دیگر اقتصاد چین را احیا کرده است، اما می‌بینیم پکن دست جامعه جهانی را که از آن تغذیه می‌کند، گاز می‌گیرد.»

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد: «ما باید چین را با ابزارهای خلاقانه‌تر به تغییر تشویق کنیم، زیرا اقدامات پکن مردم و رفاه ما را تهدید می‌کند. اگر جهان آزاد تغییر نکند، چین کمونیست مطمئنا ما را تغییر خواهد داد.»

پمپئو همچنین گفت: «حفظ آزادی‌های ما در مقابل حزب کمونیست چین یک ماموریت عصر حاضر است و آمریکا برای رهبری این ماموریت کاملا آماده است.»

وزرات خارجه چین روز جمعه در واکنش به سخنرانی پمپئو گفت این نطق واقعیات را نادیده گرفته و سرشار از تعصبات ایدئولوژیکی بوده است.

این اظهارات یک روز پس از بسته شدن کنسولگری چین در هیوستون تگزاس به دستور دولت آمریکاست که پمپئو آن را «مرکز جاسوسی» توصیف کرد و گفت در آن جا «سرقت مالکیت معنوی» صورت می‌گرفته است.

شامگاه چهارشنبه، پس از آنکه در کنسولگری چین دود مشاهده شده بود، آتش‌نشانان به این محل اعزام شده بودند. رویترز به نقل از دو مقام آگاه در دولت آمریکا گفت آنها اطلاعاتی در دست دارند که کنسولگری چین در حال آتش زدن اسنادی بوده است.

همچنین وزارت دادگستری آمريکا عليه دو شهروند چينی به اتهام هک کردن شرکت‌های دفاعی و مراکز پژوهشی مرتبط با ويروس کرونا اعلام جرم کرد.

در واکنش به بسته شدن کنسولگری چین، دولت چین نیز دستور داد کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو در جنوب غربی چین تعطیل شود. 

وزارت خارجه چین روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این تصمیم «پاسخی مشروع و لازم به اقدامات غیرمنطقی آمریکا» است.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه در کاخ سفید گفت این احتمال که تعداد بیشتری از کنسولگری‌های چین در آمریکا بسته شوند همیشه وجود دارد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More