شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پرواز اشباح در آسمان ایران

 

روزنامه‌ی بریتانیایی آنلاین ایندیپندنت، روز یک‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه، در گزارشی به بررسی وضعیت ناوگان هوایی ایران به‌عنوان یکی‌از قدیمی‌ترین ناوگان‌های هوایی جهان و ارتباط آن با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام)  پرداخته است.

در این گزارش آمده است که برخلاف سال ۲۰۱۷ که کم‌حادثه‌ترین سال در تاریخ هوانوردی جهان بوده، امسال تنها در مدت یک‌هفته، ۲ هواپیمای مسافربری سقوط کرده است؛ هواپیمای شرکت هوایی آسمان که به احتمال زیاد ۶۶ سرنشین آن در این حادثه کشته شده‌اند و هواپیمای روسی که یکشنبه ۲۲ بهمن‌ماه، با ۷۱ سرنشین سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

براساس این گزارش، با توجه به این‌که میانگین سن هواپیماهای ناوگان هوایی ایران، بیش‌از ۲۵ سال است، هواپیمای ای.آر.تی ۷۲، که در مسیر تهران به یاسوج سقوط کرده، با ۲۴ سال عمر، یکی از جوان‌ترین هواپیماهای این شرکت هوایی به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایندیپندنت، شرکت هواپیمایی بریتیش‌ایرویز و ویرجین‌آتلانتیک، در حال حاضر از بویینگ‌های ۷۴۷ که عمر آن‌ها بیش‌از ۲۰ سال است، استفاده می‌کنند، ولی تفاوت در این است که این هواپیماها با استفاده از قطعات اصلی و تعمیرات دائمی، با اطمینان کامل پرواز می کنند؛ درحالی‌که محدودیت‌های وضع‌شده در انتقال قطعات مورد نیاز صنایع هوایی ایران، استاندارد هواپیماهای این ناوگان را به پایین‌ترین حد ممکن در جهان رسانده است.

براساس این گزارش، دو سال پیش، ایران با انعقاد توافق هسته‌ای، توانست صدها فروند هواپیمای جدید خریداری کند که در جریان این خرید، تنها شرکت هواپیمایی آسمان، ۳۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس خریداری کرده است.

درصورتی که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، توافق برجام را با خروج کشورش از این توافق، زیر پا بگذارد، یکی از مواردی که تحت تأثیر این خروج قرار خواهد گرفت، تحویل نشدن هواپیماهای خریداری‌شده به ایران خواهد بود و این، درحالی است که ناوگان هوایی ایران، بیش‌از اندازه فرسوده است.

در پایان این گزارش آمده است، تولید هواپیمای بویینگ ۷۲۷ در آمریکا، در سال ۱۹۸۴ میلادی متوقف شده و تمامی کشورهای جهان آن را از شبکه‌ی هوایی خود خارج کرده‌اند؛ در حالی که  این هواپیمای جت سه‌موتوره، در حال حاضر تنها در ایران و آن هم در شرکت هوایی آسمان همچنان به‌کار گرفته می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More