شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بریتانیا اپلیکیشن تیک‌تاک را بررسی می‌کند

اپلیکیشن تیک‌تاک (TikTok)، که به کاربران امکان تولید و انتشار ویدیوهای کوتاه می‌دهد و بیش از یک میلیارد کاربر در دنیا دارد، به دلیل نقض قانون حفاظت از حریم شخصی کاربران نوجوان، در بریتانیا تحت بررسی است.

این اپلیکیشن، که در رده اپلیکیشن‌های حوزه رسانه‌های اجتماعی است، سریع‌ترین رشد را میان اپلیکیشن‌های هم‌رده‌اش داشته است. 

نحوه برخورد با داده‌های شخصی کاربران نوجوان این سرویس دلیل شروع این تحقیقات است. نبودِ اولویت‌بندی برای حفاظت از حریم شخصی کودکان در این رسانه اجتماعی مساله‌ای است که می‌تواند دامن شرکت مالک این اپلیکیشن را بگیرد. 

الیزابت دِنام (Elizabeth Denham)، عضو کمیسیون اطلاعات، به یکی از کمیته‌های پارلمان بریتانیا گفت که تحقیقات از ماه فوریه سال جاری آغاز شد و در همین راستا، کمیته تجارت فدرال آمریکا (FTC) جریمه‌ای چند میلیون دلاری را به‌دلیل تخلف‌های مشابه برای شرکت بایت‌دنس (Bytedance)، شرکت مالک اپلیکیشن تیک‌تاک، در نظر گرفته است.

این عضو کمیسیون اطلاعات بریتانیا در همین رابطه افزود: «ما به شفافیت ابزارها برای [کاربرد] کودکان نگاه می‌کنیم. به سیستم پیام‌رسانی، که کاملا باز و در معرض دید است، به نوع ویدیوهایی که کودکان به اشتراک می‌گذارند و جمع‌آوری می‌کنند. در حال حاضر، بررسی در خصوص «تیک‌تاک» و فضای این رسانه اجتماعی را در دست اجرا داریم.»

همچنین به گفته دنام، سوای نگرانی‌های عمومی در رابطه با نگهداری اطلاعات حساس و شخصی، در مورد امکان انتقال آزادانه پیام بین بزرگسالان و کودکان نیز نگرانی‌هایی وجود دارد. 

به گفته او، تیک‌تاک به‌صورت بالقوه ناقض قوانین عمومی اتحادیه اروپا در خصوص حفاظت از داده‌ها (یا GDPR) بوده است که به موجب آن «این سرویس باید سرویس‌دهی و اقدام‌های حفاظتی متفاوتی برای کودکان ارائه می‌داد.»

در ماه فوریه، کمیته تجارت فدرال آمریکا بایت‌دنس را به‌خاطر نگهداری اطلاعات شخصی کاربران زیر ۱۳ سال به پرداخت جریمه‌ای ۵/۷ میلیون دلاری محکوم کرد. به گفته این نهاد، بایت‌دنس آگاه بوده است که «درصد قابل‌توجهی از کاربرانش زیر ۱۳ سال سن دارند» که طبق قوانین آمریکا، حفاظت از داده‌های آن‌ها الزامی است، «و هزاران شکایت از والدینی دریافت کرده‌اند که کودکان زیر ۱۳ سالشان در سرویس میوزیکال.لی (Musical.ly) حساب کاربری باز کرده‌اند.» میوزیکال.لی نام پیشین اپلیکیشن تیک‌تاک بوده است.

به گفته جو سایمنز (Joe Simons)، رییس کمیته تجارت فدرال آمریکا، این شرکت رضایت والدین کاربران زیر ۱۳ سال را قبل از ثبت و نگهداری نام، ایمیل، آدرس و سایر اطلاعات شخصی آن‌ها نگرفته است.

بایت‌دنس یک استارت‌آپ خصوصی است که دفتر آن در پکن، پایتخت چین، قرار دارد. ارزش این شرکت بر اساس ارزش پایه و رشد چشمگیر تیک‌تاک و سرویس چینی مشابهش، دویین (Douyin)، حدود ۷۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این اپلیکیشن به واسطه امکان لب زدن روی موسیقی و ضبط ویدیوی آن، میان نوجوانان و حتی کودکان زیر ۱۰ سال به‌شدت محبوب است.

در ماه آوریل، لیل ناس اِکس (Lil Nas X)، خواننده رپ آمریکایی، با انتشار گسترده کلیپ‌های ۱۵ ثانیه‌ای از یکی از آهنگ‌هایش به نام «اُلد تاون رود» (Old Town Road) در تیک‌تاک، یک‌شبه مشهور شد. به دلیل جذابیت ویدیوها، این هنرمند به فهرست ۱۰۰ خواننده محبوب آمریکا راه یافت. 

شرکت‌هایی که GDPR را نقض کنند ممکن است تا ۲۰ میلیون یورو جریمه شوند یا معادل ۴ درصد درآمد سالانه‌شان که گاه به بیش از ۲۰ میلیون یورو سر می‌زند. بایت‌دنس یک شرکت سهامی خاص است و ملزم به انتشار فهرست درآمدهایش نیست و به همین دلیل میزان دقیق جریمه احتمالی این شرکت مشخص نیست.

تیک‌تاک در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «ما با سازمان‌هایی مانند ICO (سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان) برای ارائه اطلاعات مرتبط با محصولاتمان و حمایت از فعالیت‌های آن‌ها همکاری می‌کنیم. اطمینان از رعایت اصول حفاظت از اطلاعات مهم‌ترین اولویت تیک‌تاک است.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More