شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سایت دیوار در یک قدمی فیلترینگ

تورج کاظمی، رییس پلیس فتای تهران بزرگ، درحالی‌که هفته گذشته از ارسال پرونده وب‌سایت دیوار به دادسرا خبر داده بود، این هفته، ادامه امکان فعالیت این وب‌سایت را به شرط و شروطی تازه منوط کرده است.

کاظمی دلیل رسیدگی قضایی به پرونده دیوار را کلاهبرداری‌های متعدد انجام‌شده به‌واسطه این سایت عنوان کرده است. او حالا می‌گوید وب‌سایت دیوار درصورتی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد که دو شرط پلیس را به‌جا آورد: اول اینکه به مراجع قضایی درباره برقراری امنیت پلتفرم خود تعهد دهد و دوم، درصورت بروز مشکلاتی اعم از کلاهبرداری، به شاکیان زیان‌دیده خسارت پرداخت کند.

مدیران دیوار عقیده دارند که این وب‌سایت در بسیاری از پرونده‌های تشکیل‌شده به اتهام کلاهبرداری، نقشی ندارد و مشکل، سهل‌انگاری کاربران است. در بیانیه رسمی روابط عمومی دیوار که در وبلاگ این مجموعه منتشر شده، آمده است:

«ما شرایط پلیس را در روزهای اخیر درک می‌کنیم و همواره تلاش کرده‌ایم در فضای همکاری مشکلات را حل کنیم. حتما مقامات پلیس هم تایید می‌کنند که در عمده پرونده‌ها، دیوار نقشی نداشته و سهل‌انگاری و اعتمادهای بی‌جا در فضای معامله افراد با یکدیگر، باعث بروز این مشکلات شده است.»

در عین حال، امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، می‌گوید برای حل مشکل احراز هویت کاربران در اپلیکیشن‌های بومی مانند دیوار، قصد راه‌اندازی سامانه‌ای به‌نام «شاهکار» را دارند. آن‌طور که مقامات ایران گفته‌اند، این سامانه قرار است واسطی برای احراز هویت کامل کاربران و «جلوگیری از تخلفات و کلاهبرداری در فضای آنلاین» باشد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرده است: «با ارائه مجوز سامانه شاهکار به اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های بومی، این خدمات‌دهندگان می‌توانند برای ارائه خدمت، هویت کاربران را تایید کنند. به این معنی که شماره‌های تلفنی که از این اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های بومی استفاده می‌کنند، باید تایید شوند. در واقع شماره کاربری که از اپلیکیشن‌های بومی و پیام رسان‌ها استفاده می‌کند، با کد ملی وی مطابقت داده می‌شود و در صورتی‌که اطلاعات وی یکسان باشد، امکان استفاده از خدمات را خواهد داشت.»

هفته پیش محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز از رسیدگی به پرونده سایت دیوار در دادسرای تهران خبر داده بود.

اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی قرار است هفته آینده کارگروهی را بین این اتحادیه و پلیس فتا تشکیل دهد تا به اختلافات پلیس و سایت دیوار رسیدگی شود.

این اولین‌بار نیست که پلیس و مراجع قضایی ایران از فعالیت سایت دیوار ایراد گرفته‌اند. سال گذشته دادستانی استان خراسان رضوی به مدیران این مجموعه ۷۲ ساعت مهلت داده بود تا نسبت به حذف آگهی‌هایی که «هنجارشکنانه» عنوان شده بودند، اقدام کنند. در آن زمان، جواد جاویدنیا، معاون وقت دادستان مشهد، از پلیس فتا خواسته بود اگر ظرف مدت ۷۲ ساعت مدیران دیوار برای حذف آگهی‌های غیراخلاقی اقدامی نکردند، موضوع را به دادستانی گزارش کنند تا دستور فیلترینگ صادر شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More