شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لغو راهپیمایی فضایی زنانه به‌دلیل نبود لباس مناسب

ناسا راهپیمایی فضایی تمام‌زنانه را که قرار بود روز جمعه ۹ فروردین در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شود به دلیل نبود لباس مناسب لغو کرد.

سازمان هوافضای آمریکا اعلام کرده است که تنها دو لباس سایز متوسط در ایستگاه بین‌المللی وجود دارد اما یکی از آنها هنوز برای راهپیمایی آماده نیست.

این راهپیمایی قرار بود اولین راهپیمایی «تمام‌زنانه» در فضا باشد اما در نهایت ناسا تصمیم گرفت که به جای آن مک‌کلین، نیک هیگ، فضانورد مرد را همراه کریستینا کوچ به این راهپیمایی بفرستد.

استفانی شیرهولز، سخنگوی ناسا به شبکه ملی عمومی رادیو (ان‌پی‌آر) گفت که خانم مک‌کلین پس از راهپیمایی آزمایشی گفته بود که لباس سایز متوسط برای او مناسب‌تر است.

تغییر اندازه لباس فضایی به دلیل جدا بودن هر تکه به عملیاتی دقیق در زمینه اتصال بخش‌های مختلف نیاز دارد. انجام این کار در محیط خلاء فضا، کاری سخت و فرایندی زمان‌بر است.

فضانوردان پیش از انجام راهپیمایی فضایی باید درباره متناسب بودن لباس خود مراحل مختلفی را بگذرانند چرا که به دلیل فضای بی‌وزنی، قد فضانوردان ممکن است بلندتر شود.

خانم مک‌کلین پیش از این در حساب توییتر خود نوشته بود طی چند ماهی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارد، قدش حدود ۵ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است.

در نتیجه ناسا تصمیم گرفت به جای صرف وقت کارکنان ایستگاه فضایی برای آماده‌سازی لباس دوم، ترکیب گروه راهپیمایی جمعه آتی را تغییر دهد.

همچنین این سازمان قصد ویژه‌ای در اجرای راهپیمایی تمام‌زنانه در فضا نداشت اما دو فضانورد زن که برای عملیات انتخاب شده بودند، متوجه شدند که چنین رویدادی تاکنون رخ نداده است.

ناسا فعلا تاریخ مشخصی درباره انجام راهپیمایی تمام‌زنانه در ایستگاه فضایی بین‌المللی اعلام نکرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More