شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارزیابی‌های اولیه از سهم نظامیان در مجلس یازدهم

 

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران با پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی و راهیابی نامزد‌های محافظه‌کار، نظامی و وابسته به تیم محمود احمدی‌نژاد پایان یافت.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز یکشنبه ۴ اسفند، در پایان یازدهمین دوره انتخابات مجلس اعلام کرد نرخ مشارکت در این دوره ۴۲/۵۷ درصد بود که پایین‌ترین میزان مشارکت در تاریخ برگزاری انتخابات مجلس در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

نامزد‌های محافظه‌کار در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر، در غیاب نامزد‌های اصلی اصلاح‌طلبان توانسته‌اند اکثریت کرسی‌های مجلس یازدهم را به دست آورند.

ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد تعدادی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، بسیج و پلیس از نامزد‌های محافظه‌کارند که توانسته‌اند همراه سایر هم‌خطی‌های خود وارد مجلس جدید شوند.

مشهورترین این نظامیان محمد‌باقر قالیباف، فرمانده سابق پلیس و نیروی هوایی سپاه پاسداران، است که توانست از حوزه تهران وارد مجلس شود.

سهراب گیلانی، فرمانده سابق سپاه پاسداران شهر گتوند، دیگر سپاهی شناخته‌شده در استان خوزستان است که توانست یکی از کرسی‌های مجلس یازدهم را به دست آورد.

عبد‌الکریم جمیری، که نماینده دوره نهم مجلس از حوزه بوشهر بود و سابقه مسئولیت در سپاه پاسداران و بسیج را دارد، یکی از راه‌یافتگان نزدیک به سپاه پاسداران به مجلس یازدهم است.

محمد‌ طلا مظلومی، سرهنگ سپاه پاسداران و فرمانده پیشین بسیج ناحیه مقاومت بهبهان، هم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس توانست از حوزه انتخابیه بهبهان و آغاجاری وارد مجلس شود.

علیرضا ورناصری قندعلی از دیگر راه‌یافتگان به مجلس یازدهم است که در پرونده کاری‌اش سابقه فرماندهی در سپاه پاسداران را دارد. او به عنوان منتخب مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتگل به مجلس رفته است. 

حبیب آقاجری، که در پرونده کاری‌اش فرماندهی سپاه پاسداران بندر ماهشهر و چند جایگاه نظامی دیگر وجود دارد، از حوزه بندر ماهشهر و امیدیه و هندیجان به مجلس راه یافته است.

نام ابراهیم متینیان، فرمانده پیشین سپاه پاسداران رامهرمز، قدرت‌الله حمزه شلمزاری، بازنشسته سپاه پاسداران، یعقوب رضازاده، از فرماندهان پلیس، را نیز باید به فهرست نظامیان راه‌یافته به مجلس یازدهم اضافه کرد.

جواد کریمی قدوسی، محمد صفایی دلویی، غلامرضا شريعتی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران شهرستان بهشهر، و علی‌اکبر علیزاده برمی، سردار بازنشسته سپاه پاسداران، از دیگر نظامیان راه‌یافته به مجلس‌اند.

در کنار نظامیان، دست‌کم ۱۵ عضو کابینه محمود احمدی‌نژاد یا نزدیکانش نیز از حوزه‌های مختلف موفق به راهیابی به مجلس شده‌اند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت‌های نهم و دهم، از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو و شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد، از حوزه انتخابیه تنکابن، عباس‌آباد و رامسر از راه‌یافتگان به مجلس یازدهم‌اند.

حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش در دولت احمدی‌نژاد، از حوزه همدان و عبدالرضا مصری، وزیر رفاه در دولت احمدی‌نژاد، از حوزه کرمانشاه از دیگر راه‌یافتگان به مجلس‌اند.

رضا تقی‌پور و علی نیکزاد، دو وزیر دیگر دولت محمود احمدی‌نژاد، نیز موفق به کسب دو کرسی مجلس یازدهم شده‌اند.

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در دوران احمدی‌نژاد، و مسعود خاتمی، رییس پیشین جمعیت هلال احمر، هم از دیگر نزدیکان رییس دولت‌های نهم و دهم‌اند که وارد مجلس شده‌اند.

هفت استاندار دولت احمدی‌نژاد هم موفق به ورود به مجلس شده‌اند که عبارت‌اند از محمود احمدی بیغش، وحید جلال‌زاده، مهدی سعادتی، علیرضا شهبازی، محمود عباس‌زاده مشکینی، احمد علیرضابیگی و علی‌اصغر عنابستانی.

گروهی از نامزد‌های راه‌یافته به مجلس هم سابقه همکاری با نهاد‌های نظامی را دارند که سید‌نظام‌الدین موسوی، نامزد محافظه‌‌کاران در حوزه انتخابیه تهران، یکی از آن‌هاست. نظام‌الدین موسوی پیش از این چندین سال، مدیریت خبرگزاری فارس را برعهده داشته است.

سهم «جبهه پایداری»، که محمدتقی مصباح‌ یزدی رهبری معنوی آن‌ها را بر عهده دارد، نیز هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است، اما تعدادی از اعضایش توانسته‌اند از تهران و سایر شهر‌ها راهی مجلس شوند.

«عدالت‌خواهان» نام جریان دیگری است که بسیاری از نامزد‌هایش را شورای نگهبان رد صلاحیت کرد، اما گزارش شده است که تعدادی از نامزد‌های نزدیک به این طیف اصول‌گرایان هم در مجلس آینده حضور دارند.

مجلس یازدهم را باید مجلسی متشکل از برخی جریان‌های سیاسی محافظه‌کار دانست که در تبعیت محض از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، وحدت نظر دارند، اما در روش اداره امور کشور با یکدیگر اختلاف‌هایی دارند. 

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More