شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پارکینگی که جمعه‌ها بازار «پروانه» می‌شود

 

پارکینگی در تهران، جمعه‌ها کاربرد دیگری به جای پارک خودروها؛ دود و بوق ماشین‌ها پیدا می‌کند و به بازار بزرگ فروش و نمایش آثار هنرمندان صنایع دستی تبدیل می‌شود. نام این پارکینگ «پروانه» است.

در شرایطی که فعالان بازار صنایع دستی ایران در سال‌های اخیر با رکود بازار فروش و بی‌توجهی مسئولان به این حوزه، (به رغم شعار آنها در مورد حمایت از کالای ایرانی)، همچنان دست و پنجه نرم می‌کنند. این بازار اما هنوز روزهای جمعه زنده و پرهیاهو است و هنرمندان صنایع دستی و فروشندگان عتیقه از اقصی نقاط دور ایران همچون ترکمن‌ صحرا، مشهد، کرمان،‌ یزد و اصفهان به جمعه بازار پروانه می‌آیند تا صنایع دست‌ساز خود را به نمایش و فروش بگذارند.

پارکینگ پروانه در پایتخت و در چهار راه استانبول، خیابان جمهوری واقع شده است و از ساعت ۸ صبح کار خود را با نمایش و فروش صنایع دستی‌های زیبا از شهرهای مختلف ایران و عتیقه‌جاتی با شمایل برنج، مس و روی از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند.

این بازار از جمله یکی از مهمترین مراکز فروش عتيقه‌جات در تهران است که اين روزها به محل خوبی براي فروش برخی وسايل آنتيک تبديل شده است.

از ورودی پارکینگ پروانه تا انتهای سالن طبقه چهارم بساط فروش و نمایش اجناس برپاست.

بساطی که برای عرضه کردن آن باید مسیری را طی کند و ماجرایی را پشت سر بگذارد که دانستن آن خالی از لطف نیست.

همچنین به دلیل استقبال بالای طرفداران صنایع دستی و خریداران، در ورودی پارکینگ پروانه یک دستگاه آمبولانس اورژانس خودنمایی می‌کند تا برای اتفاقات و صدمات ناگهانی، اقدامات و یاری‌رسانی فوری انجام شود.

 

رزرو غرفه

فروشندگان این بازار از جوانان علاقمند به کارهای دستی و جویای کار تا فروشندگان قدیمی صنایع دستی را شامل می‌شود.

غرفه‌ها به دو شکل سالانه و هفتگی اجاره داده می شوند.   

هر فروشنده باید برای اجاره غرفه و یا رزرو جا در پارکینگ پروانه مراحلی را از طریق سایت جمعه بازار پشت سربگذارد تا بتواند مکان و میز مشخصی را برای خود دست و پا کند. جایی که ممکن است بیش از یک متر نباشد و اندازه آن از یک میز یک‌در‌دو فراتر نرود.

به هر حال علاقمندان باید برای داشتن آن در سامانه این بازار و درخواست غرفه آن ثبت نام کند.

این سایت روزهای پنجشنبه هر هفته راس ساعت هشت صبح باز می‌شود و متقاضیان در لینکی که ارائه شده کلیک و در جدولی که پیش رو ظاهر می شود ثبت نام می کنند. نکته قابل توجه اینکه زمان ثبت نام و رزرو جا تنها در فرصتی کوتاه و زمان یک تا دو دقیقه امکان‌پذیر است زیرا ظرفیت‌ به سرعت تکمیل شده و پس از آن بلافاصله سایت بسته می‌شود و متقاضیانی که موفق به ثبت نام نشده‌اند باید تا صبح پنجشنبه آینده منتظر باشند.

 

شرایط و ویژگی ارائه محصولات

ثبت نام در این سامانه قوانین و مقررات پیچیده‌ای ندارد و هنرمندان و فروشندگان با درخواست غرفه در جمعه بازار پروانه، فقط می توانند لوازم آنتیک، دست سازه‌ها، صنایع دستی و لباس‌های سنتی ارائه نمایند.

و محصولاتی که در پارکینگ پروانه به فروش می رسند الزاما باید کاردست باشد. مثلا اگر فروشنده‌ای برای عرضه محصولات خود زیورآلات یا مانتو و کیف ارائه می‌کند باید ساخته دست او و از تولیدات فروشنده باشد که اکثرا هم تم سنتی دارند.

به جز صنایع دستی فقط عتیقه‌جات در این مکان مجاز به فروش هستند.

فروش مواردی همچون لوازم آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی و محصولات خارجی ممنوع است.

 

بهای اجاره میز و غرفه

سمیه امیری مقدم، از فروشندگانی است که از اصفهان آمده و در طبقه دوم غرفه داشت، او زیورآلات دست‌ساز زیبای خود را با نظمی خاص روی میزی گرد چیده بود؛ او درباره اجاره هر میز و غرفه می‌گوید: اجاره میز ۱۰ هزار تومان است و بدیهی است اگر خود فرد میز را بیاورد از این اجاره معاف است.

سمیه صحبت‌های خود را درباره هزینه اجاره این طور ادامه می‌دهد:

مبلغ اجاره به طبقه‌ای که به متقاضی داده می‌شود بستگی دارد. هزینه اجاره طبقه اول پارکینگ که فروش و بازدید در آن بهتر و بیش از طبقات دیگر است ۶۰ هزار تومان ، طبقه دوم ۵۰ هزار تومان و طبقه سوم ۴۵ هزار تومان است واجاره طبقه چهارم ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است.

فروشنده دیگری که از ترکمن صحرا آمده بود، می‌گوید، این کار هم در صورتی به صرفه است که شخص برای حمل ونقل میز، ماشین داشته باشد و متقبل هزینه نشود.

 

غرفه های خوراکی و تنقلات

چند غرفه محدود به صورت سالانه برای فروش نوشیدنی و غذا به بازدیدگنندگانی که گاه ساعت‌ها در این بازار می‌چرخند، اجاره داده شده‌اند که بیشترنوشیدنی‌ها و غذاهای سنتی به فروش می‌رسد.

دراین غرفه‌ها نوشیدنی‌هایی همچون شربت خاکشیر و تخم شربتی، لیمو نعناع و... وغذاهای خانگی نظیر کشک بادمجان، نیمرو، آبدوغ خیار ، سمبوسه … در منوی اصلی آنها گنجانده شده است.

 

رقابت سالم  

با نگاه کلی به وضعیت فروش درپارکینگ پروانه به این مساله پی می‌بریم که برای ایجاد رقابتی سالم درفروش و پیشی گرفتن در فروش محصولات صنایع دستی...قیمت گذاری‌ها دراین مرکز به مراتب مناسب‌تر از قیمت محصولات در مغازه‌‌‌ها و فروشگاه‌های دیگرصنایع دستی است.

 

فروشنده‌ای که در طبقه سوم غرفه جا کلیدی وآویزهای تزیینی داشت، اجناس او نسبت به همان محصولات در مغازه‌اش ارزان تر بود اما درعین حال در این مرکز فروشی به مراتب بیشتر نیز تجربه کرده بود.

به این ترتیب با این عرضه و تقاضا، خرید و فروش برای هر دو طرف متقاضی و فروشنده به صرفه خواهد بود. به طوری که فروشی که طی سه روز در یک مغازه انجام می‌شود در جمعه بازار پارکینگ پروانه یک روزه اتفاق می‌افتد.

و در پایان از آنجا که ساعت ۵ بعدازظهر پارکینگ باید به متصدیان آن تحویل داده شود، فروشندگان از ساعت ۴ به بعد تمام اجناس خود را در بسته‌ها و کارتن‌ها قرار می‌دهند و با پچ پچ‌هایی که به گوش می رسد، می‌توان فهمید که هنرمندان و فروشندگان باید تا فردا هر یک به شهرهای خود بازگردند تا برای «روز از نو و روزی‌ای از نو» آماده شوند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More