شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آملی لاریجانی در انتقاد از روحانی: بی‌کار شمایید که فقط دور برجام سینه می‌زنید

 

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌ی قضائیه، در پاسخ به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که به‌طعنه احضار مکرر افراد شناخته‌شده را ازسوی قوه‌ی قضائیه، از روی بی‌کاری دانسته بود، گفت که «اگر بی‌کاری وجود دارد، این شما هستید که چهار سال، کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید».  

حسن روحانی، روز شنبه ۲۵ مهرماه، در یک سخنرانی، ضمن انتقاد از احضار مکرر افراد سیاسی و شناخته‌شده ازسوی دستگاه قضایی، به طعنه گفته بود: «حالا شاید یک عده‌ای بی‌کارند و می‌خواهند شغلی داشته باشند».

به گزارش خبرگزاری میزان، رئیس قوه‌ی قضائیه، روز دوشنبه ۱۷ مهرماه، در جلسه‌ی مسؤولان عالی قضایی، با انتقاد از برخی توهین‌ها به دستگاه قضایی از‌سوی بعضی از مسؤولان، گفت: «اخیراً برادر بزرگواری گفته است که قوه‌ی قضائیه از سر بی‌کاری دائماً اقدام به احضار افراد می‌کند. این سخنان بسیار کم‌لطفی است». او این احضارها را برای تحقیق و رسیدگی قضایی «حسب وظیفه‌ی اصلی و ذاتی قوه‌ی قضائیه» دانست و افزود: «قوه‌ی قضائیه از سر بی‌کاری افراد را احضار نمی کند. اگر بی‌کاری وجود دارد، این شما هستید که چهار سال، کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید؛ گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد. ما هم کار داریم و هم محکم در مسیر قانونی خود ایستاده‌ایم».

آملی لاریجانی، با اشاره به حمایت قوه‌ی قضائیه از «کلیت دولت» به‌عنوان رکن نظام، در طول سال‌های گذشته، دولت را به حمایت‌از قوه‌ی قضائیه به‌عنوان رکن نظام موظف دانست و بدون نام بردن، خطاب‌به حسن‌روحانی، افزود: «این درست نیست در هر محفلی، هر آنچه به ذهن شریفتان گذشت، علیه قوه‌ی قضائیه بیان کنید».

رئیس قوه‌ی قضائیه با اشاره به بی‌تفاوتی قوه‌ی قضائیه به «رانت‌های خاص» و رسیدگی به پرونده‌ی افراد بدون توجه به جایگاهشان، گفت: «توصیه‌ی برادرانه‌ی ما این است که اگر قوه‌ی قضائیه احتمالاً در‌جایی اشتباه دارد، درمورد آن اشتباه، تذکر معقول بدهند؛ نه اینکه علیه احضار و رسیدگی به پرونده‌ی افراد که برحسب قانون صورت می‌گیرد، سخن بگویند. چنان‌چه دستگاه قضایی نیز در جایی که مرتکب اشتباهی شده، موظف است از اشتباه خود برگردد؛ اما اینکه برخی در هر جمع و محفلی بخواهند علیه قوه‌ی قضائیه اظهارات بی‌مبنا داشته باشند، به‌هیچ‌عنوان پذیرفته نیست. مسؤولان نباید فراموش کنند که این رسیدگی‌ها به نفع همه است و نباید در جایی که موضوعی به سود ماست، از رسیدگی قضایی دفاع کنیم و در جای دیگر، اگر بررسی‌های قضایی به ضرر ما بود، علیه قوه‌ی قضائیه سخن بگوییم».

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به رسیدگی‌های قضایی و آن‌چه که هجمه علیه قوه‌ی قضائیه خواند، وظیفه‌ی ذاتی و اصلی دستگاه قضایی را «رسیدگی عادلانه به پرونده‌‌ها» و «حمایت از حقوق شهروندی» اعلام کرد و گفت: «یکی‌از برنامه‌های مهم ما که درطول سال‌های گذشته نیز به‌صورت قاطعانه دنبال شده، مبارزه با مفاسد در همه‌ی ابعاد آن است».

رئیس قوه‌ی قضائیه افزود: «متأسفانه در جریان رسیدگی به برخی پرونده‌های مالی-اقتصادی، به‌محض اینکه کسی احضار می‌شود، برخی افراد ذی‌نفع شروع به فضاسازی سیاسی و یا شخصی می‌کنند که جای تاسف دارد. اگر قرار باشد در مورد هر پرونده ای بگوییم این پرونده سیاسی است، دیگر رسیدگی قضایی امکان‌پذیر نخواهد بود».

آملی لاریجانی در ادامه، به پرونده‌هایی اشاره کرد که حسب محتویات و نظر قاضی مربوطه، ابعاد اقتصادی و مالی و نیاز به اقدامات قضایی دارند، اما در موردشان، به‌گفته‌ی او، «جار و جنجال به راه می‌اندازند، برای این‌که اذهان مردم را از اختلاس و فساد دور کنند و به‌سمت مسائل سیاسی ببرند». او گفت که آن‌‌ها برای سنگ‌اندازی درمقابل رسیدگی‌ها، «از هیچ هجمه و تهمتی هم به دستگاه قضایی ابا ندارند» و حتی در محیط‌های حقیقی و مجازی سخن می‌گویند و فیلم منتشر می‌کنند.

رئیس قوه‌ی قضائیه درضمن، تأکید کرد که «خود این قبیل اقدامات نظیر اتهام‌زنی، توهین و سنگ‌اندازی علیه قوه‌ی قضائیه، جرم محسوب می‌شود و به مرتکبان هشدار می‌دهیم که تسامح قوه‌ی قضائیه برای حفظ فضای آرام جامعه، حدی دارد و اگر اظهارات و اقدامات بی‌مبنا علیه قوه‌ی قضائیه ادامه یابد، ناچاریم طبق قانون با این مرتکبان نیز برخورد کنیم».

غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ی قضائیه نیز روز یک‌شنبه ۱۶ مهرماه، چندین‌بار تأکید کرد که قوه‌ی قضائیه، «به‌طور جد مصمم است» با هرگونه فساد، اعم‌از «فساد اقتصادی، امنیتی و نفوذ بیگانه»، بدون هیچ ملاحظه‌ و خط قرمزی مبارزه کند. او نیز تصریح کرد که قوه‌ی قضائیه در برخورد با مفاسد، رویکرد سیاسی ندارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More