شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیت‌الله خامنه‌ای: از التهاب‌آفرینی و دودستگی‌های مضر پرهیز شود

 

مراسم تنفیذ دوازدهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران،  در حضور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در حسینیه آیت‌الله خمینی در تهران،  روز پنجشنبه ۱۲مرادماه، برگزار شد. این مراسم که در آن رؤسای قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، علما و دانشگاهیان و جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ کشورهای خارجی حضور داشتند، با سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای خاتمه یافت.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود، ابراز امیدواری کرد «مسؤولانی که همراه رئیس‌جمهور‌ی وارد میدان عمل خواهند شد، با ابتکارات جدید و توانمندی‌های بیش از گذشته، ملت را خرسند کنند و همین خواسته‌ها و مطالبی که رئیس‌جمهور بیان کردند، اینها را اجرا کنند».

آیت‌الله خامنه‌ای، برگزاری مراسم تنفیذ آرای مردم و حکم انتصاب رئیس‌جمهوری را «نماد مردم‌سالاری دینی» دانست و تصریح کرد: «این دوازدهمین جلسه از این قبیل -از اول انقلاب تا امروز- است؛ یعنی ملت ایران دوازده مرتبه از آغاز انقلاب، در انتخاب مدیران طراز اول کشور، نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ این خیلی مسأله‌ی مهمی است».

 

  • مشکلات اقتصادی و معیشتی، مهم‌ترین مسأله

رهبر جمهوری اسلامی، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را مهم‌ترین مسأله کشور توصیف کرد و خطاب به دولت گفت: «جهت‌گیری اول؛ پرداختن به مشکلات مردم است. پرداختن به مسائل داخلی، مشکلات مردم، مسأله معیشت و اقتصاد؛ که این دو را باید به نقطه قابل قبولی در طول این چهار سال برسانید. جهت‌گیری دوم؛ تعامل گسترده با دنیاست. این درست نقطه مقابل آن چیزی است که دشمنان ما و سلطه‌گران عالم دنبالش هستند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای افزود: «جهت‌گیری سوم؛ دربرابر هر سلطه‌طلبی با صلابت و قدرت ظاهر بشوید؛ آن سلطه‌طلب هر که میخواهد باشد. امروز، از همه متجاوزتر و وقیح‌تر، رژیم ایالات متحده آمریکاست؛ در مقابل اینها با صلابت، با قدرت، با پشتوانه‌ی اقتدار ملی و کمک این مردم می‌توانید از ترفندهای آنها جلوگیری کنید و آن را دفع کنید».

 

  • اهمیت اتحاد ملت

آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه‌ی دیگر خود به دولت جدید و «برادران و خواهرانی که با آن همکاری خواهند داشت»، بر اجرای برنامه ششم تأکید کرد و‌آن را مهم برشمرد. او همچنین اتحاد ملت را ازجمله مسائل مهم دانست و گفت که باید از دودستگی پرهیز شود.

رهبر جمهوری اسلامی، خواستار آن شد که  التهاب‌آفرینی و دودستگی‌های مضر ایجاد نشود و افزود: «مردم سلائق مختلفی دارند؛ بگذاریم مردم با سلائق مختلف، در کنار هم زندگی کنند».
سیاست خارجی نیز ازجمله محورهای مهم سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم تنفیذ حسن روحانی بود. او در این خصوص گفت: «نظام جمهوری اسلامی، امروز نیرومندتر از گذشته است و می‌تواند در برابردشمنان مقاومت کند».

رهبر جمهوری اسلامی با تأکید بر این جمله که «رژیم  ایالات متحده، از همه متجاوزتر و وقیح‌تر است»، به دولت توصیه کرد که در مقابل اینها با اقتدار و صلابت ظاهر شوند و افزود: «بعضی‌ها به صراحت دشمنی می‌کنند، بعضی‌ها دشمنی‌هایشان به صورت "دست چدنی در دستکش مخملین" است. در مقابل دشمنی‌ها ما مقاوم‌تر شدیم. اعتماد به نفس ما افزایش پیدا کرد».

 

  • پاسخ به دشمنی‌ها، قوی‌تر شدن است

آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به دولت گفت: «در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی به یاد داشته باشید که دشمن، همه توان خود را به کار برده تا شما را نابود کند. تعامل بین‌المللی نباید ما را از این نکته که دشمنانی هستند که به نابودی ما کمر بسته‌اند، غافل کند. شما موشک ماهواره‌بر به فضا پرتاب می کنید، ناگهان می‌بینید جنجال درست کردند. اینها نشانه این است که باید بیشتر مراقب باشید. پاسخ به این دشمنی‌ها، قوی‌تر شدن است». او تأکید کرد که «راه مقابله با دشمن را هم بلدیم. مسؤولین بلدند چگونه با دشمن برخورد کنند؛ امکانات بیشتر هم داریم، از دشمن و ترفندهای دشمن هم هیچ هراسی نداریم».
کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه، یک روز پیش از مراسم تنفیذ، به‌خاطر پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ به سازمان ملل هشدار داده‌اند. قرار است این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More