شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیت‌الله خامنه‌ای ماندن در برجام بدون تضمین کافی از اروپایی‌ها را منطقی ندانست

 

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در نخستین واکنش به لغو برجام توسط ایالات متحده گفت که بدون اخذ تضمین‌های کافی از سه کشور اروپایی، تداوم برجام با آن‌ها منطقی نیست.

اظهارات او را می‌توان تاییدی بر تصمیم اعلام شده از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دانست که سه‌شنبه شب گفت ایران فعلا در برجام می‌ماند و خروج آمریکا به معنای «کم شدن یک موجود مزاحم» است.

خامنه‌ای که روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت،‌ در جمع فرهنگیان صحبت می‌کرد، خطاب به رئیس جمهور ایالات متحده گفت:«بنده از طرف ملت ایران می‌گویم: آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید».  

آیت‌الله خامنه‌ای با بی‌اثر خواندن تهدیدهای آمریکا گفت: « منتظر روزی باشید که ترامپ مُرده، جسدش خوراک «مار و مور» شده اما نظام جمهوری اسلامی مقتدر است».

او اظهارات ترامپ هنگام لغو برجام را حاوی «بیش از ۱۰ دروغ» عنوان کرد و صحبت‌های او را سخیف و سبک نامید.  

رهبر جمهوری اسلامی همچنین لغو برجام توسط ترامپ را تائیدی بر دیدگاه‌ خود  مبنی بر این که مخالفت آمریکا با ایران فراتر از پرونده‌ هسته‌ای است، خواند و گفت :«حالا دیدید که این‌جوری نیست؛ ما برجام را پذیرفتیم اما دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی تمام نشد».

آیت الله خامنه‌ای با اشاره به درخواست آمریکا و اروپایی‌ها برای اعمال محدودیت‌های موشکی علیه تهران گفت:« حالا مساله حضور ما در منطقه و مساله  موشک‌ها را مطرح می‌کنند؛ اگر این‌ها را هم قبول کنیم، مساله تمام نخواهد شد، مساله دیگری را شروع می‌کنند».

این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی را می‌توان به عنوان مخالفت او با خواست اروپایی‌ها برای انجام مذاکرات تکمیلی با تهران در دو موضوع «برنامه موشکی» و «نفوذ منطقه‌ای» تلقی کرد.  

خامنه‌ای در تاکیدی دیگر بر اهمیت پیگیری برنامه هسته‌ای گفت: آن‌وقتی که مساله هسته‌ای شروع شد، بعضی از معاریف کشور می‌گفتند که چه اصراری دارید که هسته‌ای را نگه دارید، بگذارید کنار...

به گفته وی «البته این حرف غلط بود، مساله هسته‌ای نیاز کشور است و تا چند سال دیگر طبق بررسی کارشناسان، کشور به ۲۰هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز دارد».

او استراتژی آمریکا در منطقه را تسلط بر کشورها دانست و گفت:« چند روز پیش ترامپ نامه‌ای به رؤسای کشورهای خلیج فارس نوشته که ما به آن دست یافتیم. چنین می‌گوید که من ۷ تریلیون دلار برای شما خرج کردم و شما باید این کار را بکنید. خرج کردی که به عراق سوریه مسلط شوی؛ خب نتوانستی، به درک!»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More