شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد به اعدام محکوم شد

 

حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر و پزشک ایرانی مقیم سوئد از سوی قاضی صلواتی، رئيس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب،‌ صادر و روز گذشته به وکیل وی ابلاغ شده است.

آقای جلالی،‌ از پنجم اردیبهشت سال ۹۵ در جریان سفری به ایران برای شرکت در یک کارگاه مدیریت بحران به اتهام «جاسوسی» دستگیر شد. وی به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز به ایران سفر کرده بود.

این پزشک مقیم سوئد،  بیش از پنج ماه از مدت حبس خود را در سلول انفرادی به سر برد. اولین جلسه دادگاه وی در شهریور ماه و جلسه دوم در مهر ماه تشکیل شد.

احمدرضا جلالی در رشته پزشکی بحران در دانشگاه‌هایی در بلژیک،‌ ایتالیا و سوئد تدریس کرده و پیش از سفر به ایران و بازداشت، در دانشگاه کارولیسنکا در سوئد به فعالیت مشغول بود.

رسانه‌های سوئدی،‌ به نقل از کارکنان وزارت خارجه سوئد، ضمن تایید خبر اعدام آقای جلالی گزارش داده‌اند که «وزارت خارجه سوئد در حال جمع‌آوری اطلاعات در این مورد هستند.»

گمانه زنی‌ها درباره احتمال صدور حکم اعدام برای این زندانی سیاسی از سال گذشته آغاز شده بود، پیشتر نیز ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، نیز اعلام کرده بود که قاضی ابوالقاسم صلواتی، به‌طور شفاهی به این پژوهشگر مقیم سوئد گفته بود که او به اتهام‌هایی مانند «جاسوسی» یا «همکاری با کشورهای متخاصم » به اعدام محکوم خواهد شد.

احمدرضا جلالی دارای جایزه برتر تحقیقاتی از سپند و جایزه برتر مدیریتی بحران پزشکی از انجمن اتحادیه اروپا بوده است و بیش از ۴۰ مقاله انگلیسی و پنج کتاب مرجع انگلیسی به چاپ رسانده است. همچنین  مجری و همکار بیش از ۳۰ پروژه‌ تحقیقاتی خارجی بوده و دارای بیش از ۱۰۰ سخنرانی و سمینار و کارگاه داخلی، بیش از ۲۰۰ سخنرانی و سمینار وکارگاه داخلی، بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی داخلی، استاد راهنمای ۲۰ دانشجوی دکترا و فوق لیسانس خارجی بوده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More