شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احمد خاتمی : به کوری چشم مخالفان، حجاب را اجرا می‌کنیم

 

اعتراضات اخیر  به حجاب اجباری، در روزهای گذشته با واکنش‌‌های تندی از سوی برخی  مقامات ایران مواجه شده و آنها را به موضع‌گیری واداشته است.

احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری روز  جمعه ۱۸ اسفند در مراسمی در مشهد، گفته است، « حجاب از احکام دین است و ما آن را به کوری چشم مخالفان اجرا می‌کنیم».

همچنین در ادامه نگرانی‌های خامنه‌ای که روز گذشته ۱۷ اسفند گفته بود، « آن‌چه بنده را حساس می‌کند، طرح مساله «حجاب اجباری» از دهان برخی خواص است».

احمد خاتمی نیز اشاره کرده است که «یک عمامه به سری که باید حافظ دین باشد در همین مشهد برای دل خوشی چهار نفر گفته است حجاب اجباری نیست در حالی که حجاب در اصل دین و غیرقابل انکار است».

به نظر می‌رسد اشاره او احتمالا به محمدعلی ایازی است که پیشتر با ذکر خاطره‌ای از مرتضی مطهری، گفته بود که «او با اجباری کردن حجاب مخالف بوده است».

همچنین کاظم صدیقی خطیب نمازجمعه موقت تهران نیز ضمن همسویی با واکنش رهبر جمهوری اسلامی به کارزار «نه به حجاب اجباری»، گفت که «ملت ایران زیر بار تحمیل بدحجابی و بی‌حجابی نخواهد رفت».

کاظم صدیقی روز جمعه ۱۸ اسفند، در خطبه دوم نماز جمعه تهران با انتقاد از مواضع «برخی افرادی که پدرانشان در دین شاخص بودند»، افرود:« کسی که از ولایت جدا می‌شود هم مردمی نیست و هم متدین نیست. لذا این نکته باید برای همه مسئولان تجربه باشد».

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به واکنش روز پنجشنبه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نسبت به موضوع اعتراض‌ها به حجاب اجباری، گفت:« در زمینه حجاب دیروز بخشی از خون جگر رهبر انقلاب را مشاهده کردیم».

علی خامنه‌ای که همزمان با روز جهانی زن، نسبت به حرکت‌های اعتراضی اخیر زنان ایرانی علیه حجاب اجباری واکنش نشان داده و آن را حرکتی «حقیر و کوچک» شمرد. اظهاراتی که واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی در ایران برانگیخت.

 

 

رهبر ایران همچنین، ضمن بیان اینکه، « حجاب مانع آزار جنسی می‌شود»، گفت: «این استدلال که هر کس در نوع پوشش انتخاب خود را داشته باشد غلط است، چرا که این حرف را درباره همه گناهان اجتماعی می‌توان گفت؛ مثل آن‌که بگویند فروش مشروبات الکلی آزاد شود و هر کس خواست بخورد یا نخورد؛ آیا این حرف درست است؟»

کارزار اعتراض به حجاب اجباری در ایران، از ششم دی‌ماه ۹۶، با ایستادن دختری به‌نام ویدا موحد بر روی یک جعبه تقسیم مخابراتی در خیابان انقلاب آغاز شد. او که با در دست داشتن چوبی که روسری سفیدش را بر سر آن بسته بود و تکان می‌داد، اعتراض خود را به نمایش گذاشته بود، «دختر خیابان انقلاب» نام گرفت. پس از آن، حرکات اعتراضی مشابه همچنان ادامه دارد و به نقاط دیگر شهر تهران و دیگر شهرهای ایران نیز گسترش پیدا کرده است.

مقام‌های حکومتی ایران به این کارزار واکنش‌های تندی نشان داده‌اند و تاکنون تعدادی از فعالان کارزار اعتراض به حجاب اجباری دستگیر و به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More