شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احکام جدید برای متهمان ارتباط با ایران، ازسوی دادگاه عالی کویت

 

دادگاه عالی کویت، روز یک‌شنبه، ۲۸ خردادماه، حکم صادرشده ازسوی دادگاه بدوی برای یک مرد محکوم به اعدام را ملغی کرد؛ اتهام این مرد، عضویت در گروهی بوده، که بنابر اعلام کویت، ازسوی ایران و حزب‌الله لبنان، برای بی‌ثبات کردن دولت‌های عرب حوزه‌ی خلیج فارس تلاش می‌کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گروه که به «گروه عبدلی» معروف شده است، در یورش نیروهای امنیتی کویت در سال ۲۰۱۵ به یک خانه‌ی روستایی در منطقه‌ی عبدلی در شمال پایتخت آن کشور شناسایی و همراه‌ با آنها، انباری از اسلحه و مواد منفجره نیز کشف شد.

در ماه ژانویه، دادگاهی در کویت، ۲۳ نفر از افراد «گروه عبدلی» را به جرائم مختلف، از جمله قصد انجام «اقدامات خصمانه» علیه دولت کویت و حمل سلاح محکوم کرد.

روز یکشنبه، ۲۸ خردادماه، دادگاه کیفری کشور، با انتشار بیانیه‌ای در خبرگزاری دولتی کویت (کونا)، از تبدیل شدن حکم اعدام حسن عبدالهادی، متهم اول این پرونده،  به حبس ابد و کاهش حکم حبس ابد یک محکوم دیگر به ۱۵ سال زندان خبر داد.

براساس این بیانیه، چندین‌نفر دیگر از اعضای گروه هم که پیش از این بی‌گناه تشخیص داده شده بودند، به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

دادگاه عالی کویت همچنین دو نفر از متهمان این پرونده را تبرئه کرده است.

اعضای این گروه «شیعه» متهم به جاسوسی برای ایران و همچنین مخفی کردن مقادیر زیادی سلاح، مواد منفجره و مهمات شده‌اند.

ایران هرگونه ارتباط با «گروهک عبدلی» را رد کرده است. تعدادی از مقامات کویت و بعضی از دیگر کشورهای عرب حوزه‌ی خلیج فارس که حکومت‌های سنی‌مذهب دارند، تهران را به تلاش برای تضعیف آنها از طریق نفوذ در جوامع محلی شیعه و تحریک و برهم‌زدن سیاست‌های محلی، متهم می‌کنند.

در کویت، رابطه‌ی سنی‌ها که بیش از ۸۵ درصد از جمعیت ۱/۴ میلیون‌نفری شهروندان آن کشور را تشکیل می‌دهند، با جامعه‌ی اقلیت شیعه، اغلب دوستانه بوده است؛ اما رقابت‌ها میان ایران و عربستان، دو کشور همسایه‌ی کویت، این هماهنگی را تضعیف کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More