شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

از مداحی اهل بیت تا آتش به اختیاران فرهنگی

 

واکنش‌ها به قرائت شعری که در انتقاد از دولت حسن روحانی در ابتدای مراسم نماز عید فطر امسال در تهران خوانده شد، همچنان ادامه دارد.

«عید فطر» مداح اهل بیت در ۵ تیر ماه ۱۳۹۶، قبل از نماز عید فطر تهران، شعری خواند که به نظر می‌رسید مخاطبش رئیس‌جمهور و دولتمردان باشد. او در پایان شعرش گفت: «اگر اشعارش نقادانه بوده، سعی شده که محترمانه باشد». بخش‌هایی از این شعر با شعار تکبیر و تشویق و «مرگ بر منافق» حاضرین در نماز عید فطر مواجه شد.

مدافعان دولت این شعر را توهین‌آمیز خواندند، اصولگرایان اما برایش کف زدند و از آن استقبال کردند.

محمدباقر پیشنمازی رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران و مسئول برگزاری نماز عید فطر در این رابطه گفت: « شعرهایی که این مداح خوانده با هماهنگی این ستاد نبوده است».  آقای پیشنمازی به خبرگزاری ایسنا گفت: «ما همان طور که از دانشجویانی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کنند درخواست ارائه متن سخنانشان را نداریم از مداح نماز عید فطر هم چنین درخواستی نداشته‌ایم».

سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز درباره حواشی ایجاد شده در نماز عیدفطر گفت: «موضوعاتی از این دست ارتباطی به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ندارد، بلکه ستاد برگزاری نماز جمعه تهران باید در این‌باره پاسخگو باشد».
محمدرضا عارف،  رییس فراکسیون امید مجلس در این رابطه  در صفحه توییتر خود نوشت: «سپردن تریبون‌های رسمی و ارزشی نظام  به افراد وحدت شکن اوج بدسلیقگی است».

 


 

 

بعضی‌ها به دنبال انتقام سیاسی هستند
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: «شعر ناموزون خوانده شده در مراسم نماز روز عید فطر مانند اتفاق نامیمون روزجهانی قدس در توهین به رئیس جمهورمنتخب مردم نشان می‌دهد که گویا برخی‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند که یاس و ناامیدی در جامعه ایجاد کنند و به نوعی یک انتقام سیاسی از مردمی بگیرند که با شکوه و آگاه ، مسیر اعتدال، صلح ، آرامش و پیشرفت را انتخاب کردند».
شهیندخت ملاوردی معاون رییس جمهور هم در صفحه شخصی خود در توییتر این‌گونه واکنش نشان داد: «در عید بازگشت به فطرت پاک انسانی دعا کنیم «مطیع» نفس نباشیم».

مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات نیز در این ارتباط در اینستاگرام خود نوشت:‌ «مداحان قدرت و سیاست، گروهی حزبی و سیاسی - سراسری و سازمان یافته- بدون مجوز قانونی- در پوشش مروجان دین و محبان اهل بیت ولی در عمل: مداحان قدرت و دلواپسان دنیا و خشونت‌گرایان و هتاکان به مسئولان و خدمتگزاران مردم!».

 

 

آذر منصوری عضو شورای مرکزی و معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی، هم در صفحه توییتر خود نوشت: «این دیگر خودسرى نیست، از تریبونى مقدس چشم درچشم مردم، تقابل مستقیم با ٢٤میلیون راى و جمهوریت نظام، می خواهند روحانى را خسته و عصبانى کنند».

مصطفی تاج‌زاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در صفحه اینستاگرام خود

نوشت: «هتاکان به رئیس‌جمهور عضو ستاد انتخاباتی کدام جناح‌اند؟ چرا جلیلی، رئیسی و قالیباف اقدام شرم‌آور فحاشان را صریح و قاطع محکوم نمی‌کنند؟»

اما برخی از سایت‌ها و افراد نزدیک به اصولگرایان از این شعرخوانی استقبال کردند آن را به تبعیت ازسخنان رهبرجمهوری اسلامی دانسته و این شعرخوانی را «آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی تمیز» دانستند.

وحید یامین‌پور از فعالان رسانه‌‌ای اصولگرا نیز در توئیتر خود نوشت:‌ «شعر میثم مطیعی با شعارهای روز قدس یک تفاوت بزرگ داشت و آن اینکه تمیز بود آتش به اختیار یعنی کار تمیز هر چند مدعیان پوچ اندیش همیشه طلبکارند.»

 

  • از سیاستمدارن بی‌سلیقه بیش از این انتظاری نبود

عبدالجبار کاکایی شاعر شناخته شده نیزبا پستی تازه در این خصوص، صفحه اینستاگرام خود را به روز کرد. او درپست جدید خود نوشت «ای نشسته صف اول نكني خود را گم !!. آنچه در نماز عيد به عنوان شعر خوانده شد نمايش سليقه به انحطاط رفته‌ی جريان مزد بگير و مبلغی ست كه از هر تريبون پر جمعيتی برای نشان دادن خود بهره می‌برد، شعری كه با سزارين زاده شد و جبر ماموريت اداری پشت آن بود از تريبونی خوانده شد كه بايد محل نزول بركت قدسي سخن اقبال و مولانا باشد، از سياستمداران بی سليقه‌ای كه پشت عرضه‌ی اين سخنان سخيف بودند بيش از اين انتظاری نبود. حتی كور سويی از حقيقت شعر انقلاب، در اين كلمات شتاب زده، سست، كينه توزانه و تفرقه افكن ديده نشد.»
 

 

  • به دلیل احتیاط بخشی از شعر حذف شد

محمدمهدی سیار یکی از سرایندگان متن شعرخوانی عید فطر در یادداشتی که در سایت مشرق‌نیوز منتشرشده هرگونه توهین به روحانی در این شعر را رد کرد و گفت تلاش او و مداح «همواره این بوده که ضمن بیان نقدها و درد دل‎های مردم خطاب به مسئولان دولت و قوه قضائیه (در مباحثی همچون کار، حقوق کارگران و عدالت و مبارزه با فساد و زمین‌خواری) رویکردی خیرخواهانه و همدلانه نسبت به "صف اول‌نشینان" داشته باشیم و نوک تیز حملات به سوی دشمن خارجی به ویژه آمریکا، اسرائیل و داعش باشد.»
او گفت مداح حتی بخشی از شعر را که به سند ۲۰۳۰ یونسکو مربوط می‌شد به دلیل «احتیاط و روحیه فراجناحی» خود و این‌که از این بیت ممکن است جسارتی به رئیس جمهوری برداشت شود، حذف کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More