شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

المانیتور: فشار ایران بر کُردها برای انصراف از رفراندوم استقلال

 

وبسایت خبری- تحلیلی المانیتور (Al-Monitor) امروز سه‌شنبه 17 مرداد در گزارشی نوشته : حکومت ایران فشارهای سیاسی خود بر کُردهای عراق برای منصرف کردن آنها از انجام رفراندوم استقلال را افزایش داده است.

در گزارش آمده است: «ایران و دولت اقلیم کردستان عراق درگیر یک جنگ لفظی شده‌اند که با هرچه نزدیک‌تر شدن موضوع برگزاری رفراندوم برای استقلال کردستان عراق شدت می‌گیرد.

هر دو طرف دیگر اکنون با زبان تهدید با یکدیگر حرف می‌زنند که در صورت تبدیل به یک رودررویی مستقیم می‌تواند پیامدهایی جدّی برای ثبات منطقه داشته باشد.

ایرانی‌ها، چه در زمان شاه و چه در دوران حکومت جمهوری اسلامی با کُردهای عراق روابط نزدیک داشته‌اند تا بدین‌وسیله دولت مرکزی عراق را تضعیف کنند.

اما به گفته ناظم دباغ (Nazem Dabbagh) نماینده دولت اقلیم کردستان در ایران، «شرایط کنونی حاد شده است.»

دباغ به المانیتور می‌گوید: «ایرانی‌ها می‌گویند آنها پشتیبان حفظ تمامیت ارضی عراق هستند و هر کاری را برای حفظ آن انجام خواهند داد. من فکر می‌کنم برگزاری رفراندوم بدون تأیید بغداد و کشورهای همسایه بدون‌شک مشکل‌آفرین خواهد بود.»

به گفته المانیتور، حکومت تهران احساس می‌کند پس از سال‌ها کمک‌رسانی به کُردهای عراق آنها اکنون به دوستی و نزدیکی با جمهوری اسلامی پشت پا زده‌اند.

المانیتور می‌افزاید: «مقامات ایرانی در دیداری که با یک هیأت از حزب اتحادیه میهنی کردستان (PUK) داشته‌اند به آنها گفته‌اند که در صورت انصراف از انجام رفراندوم همه نوع کمک اقتصادی و سیاسی را به آنها خواهند داد. اما در صورتی که آنها هنوز تصمیم به انجام آن داشته باشند همه نوع تلاش خود را برای جلوگیری از آن به‌کار خواهند گرفت.»

رفراندوم تشکیل کشور مستقل کردستان در عراق قرار است روز 25 سپتامبر برگزار شود و نظرسنجی‌ها می‌گوید با اکثریت آرای موافق به نتیجه می‌رسد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More