شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد تند حسن روحانی به رئیسی و قالیباف: چرا حرف‌های جلسات خصوصی را علنی نمی‌گویید؟

 

 

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و نامزد انتخابات ۹۶ به شدت به رقبای انتخاباتی خود ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف تاخت. آقای روحانی روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در یک سخنرانی تند در کرمانشاه از رقبای انتخاباتی خود پرسید «چرا نمی‌گویید به جوان‌ها، که نظرتان این است آنها فرصت نیستند، تهدید هستند برای کشور. شما می‌خواهید ایران در حصر و محاصره بماند. شما می‌خواهید ارتباط جوانان ایران را با دنیا قطع کنید».

 

  • با چه قانونی بزرگان جامعه را ممنوع التصویر می کنید؟

حسن روحانی به ممنوع‌التصویری افرادی چون محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق، در رسانه‌های ایران نیز اشاره کرده و گفت: «مردم می‌خواهند ممنوعیت‌ها تمام شود. بر چه مبنایی عکس مردم و بزرگان جامعه را ممنوع می‌کنید؟ ادعا کردید شورای امنیت ملی این کار را کرده، من به صراحت گفتم دروغ است، دروغ است».

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که ممنوع التصویری محمد خاتمی مصوبه شورای عالی امنیت ملی است درحالی‌که دولت یازدهم، قوه قضاییه را در این زمینه مسئول می داند.

درطول ۳۸ سال چرا جلوی فساد را نگرفتید؟

آقای روحانی در بخشی از سخنانش به موضوع فساد هم اشاره کرد وگفت: «می‌گویند ما می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم. من از شما می‌پرسم چهار سال دولت در دست ما بوده است، ولی شما در طول ۳۸ سالی که وظیفه‌تان نظارت بود، جلوی فساد را گرفتید؟»

به نظر می رسد اشاره آقای روحانی به آقای رئیسی است که  از سال ۵۹ تا پایان سال ۹۴ به مدت ۳۶ سال در سمت‌های مختلف قضایی ایران از جمله دادستان کل کشور، دادستان دادگاه ویژه روحانیت و معاون اول قضاییه فعالیت کرده است.

آقای روحانی روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت نیز در همدان به تندی به ابراهیم رئیسی حمله لفظی کرد و گفت: مردم کسانی را که «در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند دیگر نمی‌خواهند».

آقای رئیسی در تابستان ۶۷ در اعدام گسترده مخالفان سیاسی نقش اساسی داشت و بعنوان معاون وقت دادستان عضو هیات مرگ بود که درباره اعدام های این دهه تصمیم گیری شد.

آقای روحانی همچنین به موضوع زنان نیز اشاره کرد و نامزدهای اصولگرا را متهم کرد که «شما می‌خواهید زنان را به خانه بفرستید. شما می‌خواهید زنان را به انزوا برسانید. شما می‌خواهید اقوام را به انزوا بکشانید. ملت ایران اجازه نخواهد داد، قانون اساسی اجازه نخواهد داد».

 

  • انتقاد از قالیباف و «املاک نجومی»

حسن روحانی در سخنرانی خود به دیگر رقیب خود یعنی محمدباقر قالیباف نیز حمله کرد و گفت:«یک بنده خدا نامه بازرسی کل کشور را راجع به املاک نجومی در سایتش منتشر کرد، همین، چرا گرفتید به انفرادی بردید؟» او افزود: «در خصوص حقوق نجومی خودمان مطرح کردیم و آن را به بیت‌المال بازگرداندیم، ولی املاک نجومی را چه کردید؟ چرا قوه قضاییه که مسئول شده راجع به املاک نجومی اطلاع دهد چرا به مردم اطلاع نمی‌دهد؟ ما ۲۹ اردیبهشت برای عدالت و مبارزه با فساد می‌خواهیم رای دهیم».

شهریور سال ۹۵ شهرداری تهران املاکی را با تخفیف بیش از ۵۰ درصد به اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری، برخی از خبرنگاران صدا و سیما و تعاونی مسکن قوه قضائیه واگذار کرد که با انتقاد شدید رسانه ها مواجه شد. انتشار گزارشی در این زمینه در وبسایت معماری نیوز به بازداشت یاشار سلطانی، سردبیر آن انجامید.

 

  • انتقاد از وعده افزایش یارانه‌ها و ایجاد اشتغال میلیونی

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، از وعده های رقبای انتخاباتی خود به مردم نیز انتقاد و آنها را به «پول پخش کردن» متهم کرده است. او از آنها پرسیده است، «این پول را از کجا می‌آورید؟ از حقوق معلم کم می‌کنید؟ از حقوق پرستار کم می‌کنید؟ از حقوق بازنشسته‌ها کم می‌کنید؟ پول گندم کشاورزان را کم می‌کنید؟ اوه! ببخشید، اشتباه کردم شما جیب دیگری دارید می‌خواهید از جیب بانک مرکزی دو مرتبه پول بردارید. یک بار مردم ایران تجربه کردند که ۴۵ هزار میلیارد تومان از پول بانک مرکزی برداشتند، نتیجه آن ۴۵ درصد تورم در ایران بود. شما می‌خواهید تورم تک رقمی که چهار سال این مردم زحمت کشیدند دو مرتبه به تورم ۴۵ درصدی برسانید».

ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف وعده داده اند که  میزان یارانه‌های پرداختی فعلی را از ۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان، سه برابر کرده و به ۱۵۰ هزار تومان افزایش خواهند داد. این دو نامزد گفته اند که ظرف چهار سال آینده، چهار تا پنج میلیون شغل ایجاد خواهند کرد.

او اضافه کرد: ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم. راه‌مان را انتخاب کرده‌ایم؛ راه ما آزادی است، ما مخالف تحریم و مخالف حصر ایران هستیم، و می‌خواهیم با دنیا زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم.

موضوع  برجام، اصلی‌ترین محور دومین مناظره انتخاباتی نامزدها بود. در میان رقبای انتخاباتی آقای روحانی، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی اعلام کرده‌اند که با وجود انتقاد از توافق هسته‌ای، به این توافق پایبند خواهند بود. این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عین حال تأکید کرده‌اند که پس از توافق هسته‌ای تحریم‌ها برداشته نشده و «گشایشی» در زندگی مردم رخ نداده است.

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More