شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اندیشکده چتام هاوس: قرارداد توتال دست روحانی را برای اصلاحات باز می‌کند

 

اندیشکده چتام هاوس (Chatham House) در لندن امروز پنجشنبه ۱۵ تیرماه در گزارشی پیرامون قراداد کمپانی انرژی توتال فرانسه با ایران در این هفته می‌نویسد نتایج اقتصادی این قرارداد به سود انجام اصلاحات از سوی دولت حسن روحانی تمام خواهد شد.

در این گزارش آمده است: «بازگشت توتال به بازار ایران پس از ۵ سال غیبت یک امتیاز مهم برای رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا باراک اوباماست که توانسته بود معاهده هسته‌ای با ایران را در سال ۲۰۱۵ به امضاء برساند.

قرارداد توتال با ایران از آن جهت مهم است که نشان می‌دهد توتال به اندازه کافی از اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاری در ایران برخوردار شده است. این قرارداد علیرغم افزایش حملات سیاسی و انتقادی از سوی واشنگتن، عربستان سعودی و امارات متحده که خواهان هرچه بیشتر منزوی کردن ایران هستند امضاء شده است.

موضع‌گیری‌های اخیر آمریکا و متحدان عرب آن بطور فعالی در صدد منصرف کردن سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای ورود به بازارهای ایران بوده است.

از نظر ارزش سرمایه‌گذاری، قرارداد توتال برای این شرکت معظم امر بی‌سابقه‌ای نیست و بعید است که این قرارداد به تنهایی می‌تواند دروازه‌های ورود سرمایه‌داران جهانی به بازارهای ایران را بگشاید. اما از دید مسایل داخلی ایران این قرارداد و فرصت‌های اقتصادی در پی آن به تقویت موقعیت دولت روحانی در اجرای اصلاحات اقتصادی موردنظر او و همچنین موقعیت نیروهای اصلاح‌طلب یاری می‌رساند. زیرا برای روحانی این قرارداد در یک زمانی بسیار حیاتی شکل گرفته است.

او پس از پیروزی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری با موجی از مخالفت‌ نیروهای تندروی حکومتی روبرو شده است که از وی انتقاد می‌کنند بیش از اندازه روی منافع قرارداد هسته‌ای حساب کرده و قول‌های بی‌پایه برای بهبود وضعیت مردم کشور داده است.

در مقابل روحانی برای بازسازی اقتصادی ایران انتقادات مشخصی را متوجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نفوذ و دخالت گسترده آنها در اقتصاد ایران کرده است.

به همین جهت بدون ادامه سرمایه‌گزاری‌های بین‌المللی در سطح قرارداد توتال با ایران بال‌های پرواز روحانی برای اصلاحات اساسی در اقتصاد ایران به عنوان منبع بسیاری از گرفتاری‌های اجتماعی- سیاسی کشور چیده خواهد شد.»

 


 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More