شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بروجردی خواستار اقدام عملی اروپا در حمایت از برجام شد

 

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که همراه هیأت همراه به بروکسل سفر کرده، روز چهارشنبه ۴دی‌ماه، در سخنانی ازمواضع اتحادیه اروپا در حمایت از برجام استقبال کرده و خواستار اقدام عملی این اتحادیه در حمایت از اجرای کامل برجام شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، درجلسه‌ای که به میزبانی هیات روابط ایران در پارلمان اروپا برگزار شد،

وی با انتقاد از مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در اعمال فشار به شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی، حرکت یک‌جانبه ایالات متحده را اهانت به تصمیمات جمعی جامعه بین المللی خواند و راهکار برون‌رفت از این مشکل را اتخاذ مواضع مستقل توسط اتحادیه اروپا و حمایت از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی برای ورود به بازار ایران دانست.

با اجرایی شدن توافق برجام، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران برداشته شد، با این حال بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی در دوران پسابرجام با تردید به برقراری رابطه با بانک‌های ایران می‌نگرند و نسبت به حضور در بازار ایران نگرانی‌هایی دارند. دونالد ترامپ برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد و شروطی را برای ماندن در این توافق قرار داد. او هشدار داد در صورت برآورده‌نشدن شرط‌هایش و تصحیح «نقایص فاجعه‌بار توافق»، به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون خواهد رفت. هدف آمریکا این است که  با افزودن مکمل‌هایی به برجام، برنامه موشکی ایران از حد مشخصی فراتر نرود.

 

  • اعتراضات امری طبیعی است

علاءالدین بروجردی در پارلمان اروپا درخصوص اعتراضات اخیر در ایران نیز مورد پرسش نمایندگان این اتحادیه فرار گرفت. او در پاسخ به انتقادها دراین باره گفت: «اعتراضات در همه جای جهان امری طبیعی است ولی اغتشاش و اقدام به تخریب اموال عمومی و برهم زدن امنیت را هیچ‌کس تحمل نمی‌کند. کما این‌که در کشورهای اروپایی هم همینطور بوده است.»
وی با اشاره به این‌که در ناآرامی اخیر ۹۰۰ پلیس مجروح شدند، افزود: «نیروهای انتظامی ایران برخلاف پلیس سایر کشورها سلاح حمل نمی‌کنند و بنای آن خویشتنداری حداکثری است.»
بروجردی هرگونه برداشت از اعتراضات مردم به قصد براندازی  را «بی پایه و اساس» و «ساخته و پرداخته آمریکا» و متحدان آن خواند و گفت: «جمهوری اسلامی با کودتای نظامی مستقر نشده و یک انقلاب مردمی است. مردم به نظام علاقه دارند و برای استقرار آن هزاران شهید تقدیم کرده‌اند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از نمایندگان پارلمان اروپا خواست برای اطلاع از مقبولیت عامه جمهوری اسلامی، جریان جشن‌های بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران را که در روزهای آتی برگزار و توسط دهها خبرنگار از سراسر جهان پوشش داده می‌شود دنبال کنند.»

در پی اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا از ایران خواستند که از سرکوب معترضان خودداری کند و حق تجمع را برای معترضان به رسمیت بشناسد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More