شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بعیدی‌نژاد در پارلمان بریتانیا: آمریکا نمی‌تواند با تداوم برجام مخالفت کند

 

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، طی سخنانی در پارلمان این کشور شامگاه سه‌شنبه دوم آبان‌ماه درباره مواضع اخیر آمریکا درباره برجام گفت: «برجام مستحکم تر از آن است که دولت آمریکا بتواند با تداوم آن مخالفت کند.»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حمید بعیدی نژاد در نشستی در پارلمان بریتانیا با موضوع «آینده توافق هسته‌ای ایران»،‌ آمریکا را به کارشکنی یک دستاورد مهم جهانی متهم کرد و گفت: «مشکل محوری در ایالات ‌متحده آمریکا همواره این بوده که مسئولان این کشور هیچ‌گاه نخواسته‌اند با واقعیات کنار بیایند و لذا انقلاب اسلامی، دولت ایران و خواسته‌های مردم ایران را به رسمیت نشناخته‌اند و متأسفانه این طرز تفکر همچنان در کاخ سفید جاری است.»
 

حمید بعیدی‌نژاد در سخنرانی خود به خطرات مناقشه هسته‌ای اشاره کرده و گفته  قرار بوده که مذاکرات برای حل آن تنها محدود به «بحث هسته‌ای» باشد، نه مشکلات منطقه‌ای و یا حقوق بشری یا تروریسم. او افزود: «اما اکنون دولت ترامپ بدون توجه به سابقه و محتوای مذاکرات، باز بر این برداشت غلط اصرار می‌ورزد که انتظار بوده است که با اجرای برجام، ایران توان موشکی خود را توسعه ندهد و به نفوذ منطقه‌ای خود پایان دهد. اینها واقعیت ندارند و اصلاً این موضوعات در حوزه‌ توافقات برجام قرار نداشتند.»  
بعیدی‌نژاد در ادامه به راهبرد جدید آمریکا درباره برجام اشاره کرد و گفت: «متأسفانه ما با شرایطی مواجه هستیم که دولت آمریکا مانند یک دولت سرکش تمامی اصول مورد توافق در طول دو سال مذاکره را به کنار گذاشته است و حتی با تحریف هدف مذاکرات فقط به تخریب توافقی می‌اندیشد که به علت حمایت شورای امنیت، تا این حد پایه‌های استواری دارد.»  
سفیر ایران در بریتانیا ادامه داد: «رفتار امروز آمریکا در قبال برجام، تایید می‌کند که اگر دولت آمریکا امروز در باره موضوعی با طرف یا طرف‌هایی توافق کند، دولت بعدی می‌تواند آن توافق را لغو کند و این مساله جای تأسف و مغایر قوانین بین‌المللی است.» وی تاکید کرد: «در چنین شرایطی آمریکا چطور انتظار دارد با کره شمالی وارد مذاکره و توافق شود.»

حمید بعیدی‌نژاد با انتقاد از سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که همواره از لفظ «رژیم ایران» استفاده می‌کند، گفت: «این بدین معناست که او به‌صراحت می‌خواهد بگوید که حتی دولت ایران را به رسمیت نمی‌شناسد.»
وی افزود: «متأسفانه این طرزتفکر کماکان در بین نیروهای افراطی تازه به قدرت رسیده در کاخ سفید وجود دارد که آنها همچنان در رویای تغییر حکومت در ایران هستند و سیاست اعلام‌شده ترامپ نیز بر اساس همان تفکر تبیین ‌شده است. اما آنها خیلی کوچک‌ر از آن هستند که بتوانند با اراده یک ملت بزرگ تاریخ‌ساز مقابله کنند.
به گفته‌ی سفیر ایران در بریتانیا، واشنگتن باید از اقدامات بیهوده‌ای که چند دهه آنها را به آزمایش گذاشته و در همه آنها نیز شکست‌ خورده است، دست بردارد و بپذیرد که امکان مقابله با اراده‌ی ملت ایران را ندارد.  
بعیدی نژاد در پاسخ به سؤالی در باره انتظار برخی دولت‌های غربی از ایران برای کمک به ثبات منطقه گفت: «متأسفانه جای مدّعی و خوانده با هم عوض‌شده است. این ایران است که درباره مسائل منطقه چند دهه مجبور بوده است هزینه سنگین اشتباهات راهبردی و خصومتهای آشکار کشورهای غربی را بپردازد.» او هشدار داد که آمریکا و کشورهای غربی از دخالت‌های خود در منطقه دست ‌بردارند، کشورهایی که حضور آنها در منطقه فقط موجب دخالت و بی‌ثباتی بوده است.  

۲۱مهرماه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، پایبندی ایران به برجام را تأیید نکرد و تصمیم‌گیری درباره آن را به کنگره این کشور سپرد. در واکنش فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «رئیس جمهور آمریکا قدرت زیادی دارد ولی هیچ کشوری به تنهایی اجازه لغو برجام را ندارد. رهبران کشور‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه مشترکی به دولت و کنگره آمریکا هشدار دادند که «قبل از برداشتن هر گامی» از قبیل بازگرداندن دوباره تحریم‌هایی که باید طبق برجام برداشته شوند، به عواقب کار و تأثیر آن بر امنیت آمریکا و متحدانش توجه داشته باشند.»

علاوه بر بعیدی نژاد، آلستر برت، معاون وزیرخارجه بریتانیا، جک استراو، وزیر خارجه پیشین این کشور، سایمن گس سفیر پیشین بریتانیا در تهران و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته ای، «پیتر وست مکوت» سفیر پیشین بریتانیا در واشنگتن و الی گرانمایه، عضو اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا نیز در این نشست سخنرانی کردند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More