شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تهران تصویب تحریم‌های تازه از سوی آمریکا را خلاف برجام خواند

 

درحالی‌که مجلس شورای اسلامی درحال بررسی و تدوین «طرح مقابله» با مصوبه سنای آمریکا درباره تحریم‌های جدید علیه این کشور است، یک عضو هیات نظارت بر برجام گفت که این هیات «پاسخ مناسبی» به این اقدام «خلاف برجام» خواهد داد. علی‌اکبر ولایتی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، مصوبه سنای آمریکا را «برخلاف روح و جسم برجام» خواند.
مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۵ خردادماه، با اکثریت قاطع آرا، طرح تحریم‌های جدید علیه ایران، در زمینه توسعه موشک‌های بالستیک، تروریسم و تسلیحات را با اکثریت آرا تصویب کرد.

علی‌اکبر ولایتی تصریح کرده: «آمریکا قصد دارد با تصویب این تحریم‌ها بر «شکست‌های متوالی که در عراق و سوریه از جمهوری اسلامی خورده» است «سرپوش بگذارد».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اقدام سنای آمریکا در تصویب تحریم‌های تازه را نشان دهنده کوتاه نظری آمریکایی‌ها و نشان دهنده سیاست غلطی دانست که دولت آمریکا بعد از انتخابات اخیر دنبال کرده است. وزیرخارجه جمهوری اسلامی همچنین تصریح کرده: «اگر به حدی برسد که بر اساس تشخیص هیات نظارت نیاز به واکنش داشته باشد حتما با واکنش ما مواجه خواهد بود.»

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، نیز اعلام کرده که ایران اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا را در راستای نقض برجام ارزیابی می‌کند.
روز یکشنبه ۲۱ خرداد، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواسته بود که «طرح مقابله با مصوبه سنای آمریکا» درباره بسته تحریمی تازه علیه جمهوری اسلامی را هر چه سریع‌تر ارائه کند. اقدامی که بلافاصله با واکنش مثبت این کمیسیون مواجه شد و حسین نقوی حسینی، سخنگوی این کمیسیون اعلام کرد که پیش‌نویس این طرح تهیه شده و پس از تعطیلات مجلس، به صورت دو فوریت در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز طرح جدید تحریم‌های ایران را «در تعارض» با توافق اتمی وین دانسته و گفت که این طرح «قانون مادر برای تحریم‌هاست و این طرح در صورت تصویب نهایی، دست رئیس جمهور آمریکا را باز می‌گذارد تا با دستورات اجرایی تحریم های بیشتری علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.»

تصویب تحریم‌های جدید پس از تایید در سنا برای رأی‌گیری به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌شود و در صورت تصویب مجلس نمایندگان، این طرح با امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تبدیل به قانون خواهد شد.

همزمان رضا نجفی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان برگزاری نشست فصلی ژوئن شورای حکام با انتقاد از روند اجرای برجام گفته است: «با گذشت بیش از یکسال و نیم از اجرای برجام،  اجرای تعهدات سایر طرف‌ها به‌ویژه دولت آمریکا قابل قبول نیست واقدام متقابل و اجرای کامل تعهدات طرف‌های مقابل بنیان حیاتی و عنصر اساسی پایداری برجام بشمار می‌رود.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More