شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خامنه‌ای: در زمینه «عدالت» اقرار می‌کنیم که عقب مانده‌ایم

 

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به عقب‌ ماندن جمهوری اسلامی ایران در برقراری «عدالت» معترف شد و گفت که لازم است «از خدا و مردم عذرخواهی کنیم». او همچنین گفت که کشور باید به‌سمت هر چیزی که برای دفاع نیاز دارد، حرکت کند، ولو همه‌ی دنیا مخالف آن باشند.

آیت‌الله خامنه‌ای، روز یک‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه در دیدار با جمعی از مردم استان آذربایجان شرقی، با بیان این‌که مردم به برخی مسائل جاری کشور انتقاد دارند، افزود که کاملاً از انتقادها، گلایه‌ها و شکوه‌های مردم مطلعیم، «اما وقتی پای انقلاب و نظام در میان است، مردم از انقلاب دفاع می‌کنند».

خامنه‌ای همچنین گفت که «اشرافی‌گری و امتیازطلبی مسؤولان»، «بی‌مبالاتی به بیت‌المال» و «بی‌توجهی به طبقه‌ی مستضعف»، حرکاتی ضدانقلابی است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران، روی کار بودن «آدم‌های سابقاً انقلابی»، اما عوض‌شدن خط و راه انقلاب را به‌معنای ارتجاع دانست و افزود: «انقلاب نشده است که عده‌ای بروند و ما بیاییم، بلکه انقلاب یعنی دگرگونی، تغییر مسیر و حرکت به‌سمت اهداف والا که اگر این اهداف فراموش شود، انقلاب معنایی ندارد».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران نیز، ۲۵ بهمن‌ماه، مقابل دادگاه تجدیدنظر معاون خود، حمید بقایی، گفته بود: «انقلاب شد که عدالت باشد؛ انقلاب شد که حق مردم تأدیه شود؛ انقلاب شد که یک عده صاحب اختیارات مطلق و ملت حقیر و ذلیل نباشد. انقلاب شد که یک عده از زور سیری در حال انفجار نباشند و اکثریت ملت به مسائل اولیه زندگی محتاج نباشند و انقلاب شد که مردم بتوانند آزادانه حرف بزنند و آزادانه از حق خودشان دفاع کنند و نظام حکومتی، دستگاه‌های گوناگون مدافع حق مردم باشند».

خامنه‌ای در سخنان خود در جمع گروهی از مردم آذربایجان شرقی، همچنین با انتقاد از کسانی که از تعبیر «انقلابی» برداشت منفی می‌کنند، افزود: «نظام اداره و اصول قانون اساسی باید محترم شمرده شود و کسی نباید تصور کند که انقلاب بدون نظام، امکان تحقق دارد».

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در مراسم روز ۲۲بهمن‌ماه، تأکید کرده بود که هرکس قانون اساسی ما را قبول دارد، انقلابی است و باید به او احترام بگذاریم. روحانی با بیان این‌که ثمره‌ی انقلاب، قانون اساسی است، افزوده بود که بسیاری از مشکلات امروز ما، در حوزه‌ی  آزادی‌ها و روابط اجتماعی، ناشی‌از عمل‌نکردن به قانون اساسی است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به تعریف مردم‌سالاری و ویژگی‌های یک نظام مردم‌سالار پرداخت و گفت که مهم‌ترین کار انقلاب ما، «تبدیل نظام طاغوت به نظام مردم‌سالار» بود و در چنین نظامی، «مردم» در همه چیز اصل هستند.

او یکی از ویژگی‌های نظام مردم‌سالار را انتخابات و رأی مردم در تعیین مستقیم یا غیرمستقیم رهبری، رئیس‌جمهور و سایر مسؤولان دانست.

رهبر جمهوری اسلامی ایران افزود که ممکن است «فردی از شخص حقیر نیز انتقاد داشته باشد»، اما «انتقاد هیچ منافاتی با ایستادگی پای نظام اسلامی ندارد».

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به برجسته‌بودن مردم ایران در جهان، در اثر مردم‌سالاری دینی بدون نام بردن، به عربستان سعودی اشاره کرد و گفت که «امروز یک کشور منطقه با وجود فروش روزانه ۱۰میلیون بشکه نفت و در اختیار داشتن خزانه‌ی پر از پول، کشوری عقب‌مانده است و هیچ حرف و خبری از ملت آن در دنیا نیست».

رهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نام‌گذاری دهه‌ی سوم انقلاب، به‌عنوان «دهه‌ی پیشرفت و عدالت»، گفت: «پیشرفت در عرصه‌های مختلف به‌معنای واقعی کلمه رخ داده، اما در زمینه‌ی عدالت، اقرار می‌کنیم که عقب مانده‌ایم». او در ادامه تأکید کرد که باید از خداوند و مردم، به‌خاطر عقب‌افتادن در زمینه‌ی عدالت، «عذرخواهی کنیم».

 

  • سودی از برجام نبردیم

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به آن‌چه که «سود نبردن کشور از اتکا و اعتماد به خارج در برجام و مذاکرات هسته‌ای» خواند، افزود: «ما نتیجه‌ی اتکا به خارجی‌ها را در قضیه‌ی برجام مشاهده کردیم و در قضیه‌ی مذاکرات هسته‌ای به آن‌ها اعتماد کردیم، اما سودی نبردیم؛ البته خوشبختانه مسؤولان برخورد خوبی با این مسأله دارند و وزیر امور خارجه که باید از او تشکر کرد، با خباثت آمریکایی‌ها و به نعل و به میخ زدن اروپایی‌ها، برخورد خیلی خوب و قوی دارد که این راه باید ادامه یابد».

رهبر جمهوری اسلامی افزود که باید از بیگانه بهره برد، اما نباید به او اعتماد و تکیه کرد، زیرا از راه‌های مختلف بر سرنوشت کشور مسلط می‌شود.

 

  • مهم نیست که دنیا هم مخالف ما باشد

خامنه‌ای در زمینه‌ی دفاعی گفت که بدون لحظه‌ای تردید، کشور باید به‌سمت هر چیزی که برای دفاع نیاز دارد، حرکت کند، ولو همه‌ی دنیا مخالف باشند.

او تأکید کرد، باوجود این‌که مسائلی همچون بمب هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی را حرام می‌دانیم، اما هر چیز دیگری را که لازم داشته باشیم، با قدرت دنبال می‌کنیم.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More