شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روزنامه گاردین: پیامدهای حمله تروریستی در ایران جهانی خواهد بود

 

روزنامه گاردین امروز پنجشنبه ۱۸ خرداد در سرمقاله‌ای پیرامون حملات تروریستی دیروز در ایران می‌نویسد پیامدهای این حادثه در همه پایتخت‌های دنیا احساس خواهد شد.

گاردین می‌نویسد: «تروریست‌هایی که دیروز ساختمان مجلس ایران و آرامگاه آیت‌الله خمینی را مورد حمله قرار دادند نمادهای انقلاب اسلامی را هدف گرفته بودند.

برای مردم ایران این حوادث شوک‌آور بوده است. درحالی که سپاه پاسداران انگشت اتهام خود را به سوی عربستان سعودی گرفته است، چه این اتهام درست یا نادرست باشد بازتاب این عملیات تروریستی به فرای مرزهای ایران می‌رود و تنش‌های این کشور با آمریکا و عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس را شدت می‌بخشد.

برخلاف ساختمان مجلس، آرامگاه خمینی که سالانه هزاران نفر از آن دیدار می‌کنند مراقبت‌های امنیتی شدیدی ندارد.

حمله به آرامگاه خمینی برای ایرانیان مانند آن است که در آمریکا کسی ساختمان یادبود و مجسمه آبراهام لینکلن را بخواهد منفجر کند.

داعشی‌ها معتقدند ایرانیان شیعه با دخالت در امور عراق و سوریه به فتح سرزمین‌های سنّی مذهب رفته‌اند و رهبران مذهبی ایران دست کمی از پیشینیان ملت پارس در پیگرد دینی سنّی‌مذهبان ندارند.

یک چنین مواضعی از سوی داعش در میان اقلیت‌های سنّی ایران که از تبعیضات محلی رنج می‌برند مانند مردم سیستان و بلوچستان، از آنها یک متحد طبیعی برایشان می‌سازد که با دولت مرکزی ایران به مخالفت برمی‌خیزند.

اقلیت‌های کُرد و عرب ایرانی نیز دارای تاریخچه‌ای از انجام عملیات هرچند محدود نظامی بر علیه نیروهای دولتی ایران هستند.

پرسش امروز این است که آیا مخالفت و دشمنی آشکار ترامپ با حکومت ایران اکنون این اقلیت‌ها را از این پس به تکرار فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده بر علیه حکومت جمهوری اسلامی برمی‌انگیزد یا نه».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More