شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رويترز: سنگال صحنه جديد رقابت‌هاى ايران و عربستان

خبرگزاری رویترز امروز جمعه ۲۲اردیبهشت در گزارشی از کشور آفریقایی سنگال می‌نویسد خاک این کشور صحنه جدید رقابت‌های ایران و عربستان برای جلب حمایت مسلمانان آن شده است.

رویترز می‌نویسد: «در محله اعیان‌نشین پایتخت سنگال شعبه دانشگاه ایرانی ' المصطفی' به دانشجویان سنگالی قوانین شریعت مسلمانان شیعه هم درس داده می‌شود. مدیر این دانشکده یک ایرانی است و در دفتر کارش عکس آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران به  دیوار آویزان است. به دانشجویان علاوه بر آموزش علوم اسلامی و زبان فارسی غذای رایگان و کمک خرجی برای زندگی نیز پرداخت می‌شود.

در سنگال صوفی‌گری که نوعی اسلام به دور از جنجال‌های سیاسی اسلام سنّی است دست بالا را در میان مذاهب دارد.

اما دو سه کیلومتر آن طرف‌تر، در انجمن جوانان تعلیمات اسلامی، اسلام سنّی،  دین رقیب بزرگ سیاسی ایران در جهان اسلام ، يعني عربستان سعودی، تدریس می‌شود.

مخارج این انجمن از کشورهای عربستان سعودی، قطر، دوبی و کویت تأمین می‌شود و مساجد آن توسط سلفی‌ها که مسلمانان محافظه‌کار و دشمن خونی شیعیان ایران هستند اداره می‌شود.»

به گفته رویترز، مقامات دولت سنگال نفوذ هر دو کشورهای ایران و عربستان سعودی در امور مذهبی کشورشان را عاملی بی‌ثبات کننده معرفی می‌کنند.

رویترز می‌افزاید: «سنگال همواره از یک سنّت میانه‌روی و لیبرالیسم در سیاست و مذهب پیروی می‌کرده است. یک دلیل اصلی این مداراجویی و تساهل هم وجود صوفیان مسلمان در این کشور است که به ' اخوان' معروف هستند.»

شیخ ابراهیم نیانگ امام مسجد انجمن جوانان تعلیمات اسلامی به رویترز می‌گوید: «ما اجازه نخواهیم داد که اسلام حکومت ایران در میان مردم سنگال نفوذ پیدا کند و یا مخّل زندگی آنها شود. ما باید به دنیا نشان دهیم که شیعه‌گری خلاف اسلام است.»

به گفته رویترز، سابقه فعالیت‌های ایرانی در سنگال بیانگر وجود یک نیروی بی‌ثبات کننده و منفی است. در سال ۲۰۱۰یک محموله اسلحه ایران در بندر لاگوس پایتخت نیجریه کشف شد که مقصد نهایی آن ایالت ' کاسامانس' در جنوب سنگال بود. شورشیان مسلمان این  منطقه سال‌هاست که با دولت مرکزی سنگال در جنگ‌های نامنظم درگیر هستند.

رویترز می‌افزاید: «شیعیان طرفدار ایران هم همواره سلفی‌های وابسته به عربستان سعودی را متهم می‌کنند که آنها با جهادگران اسلامی در کشورهای خاورمیانه ارتباط دارند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More