شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفرایرانیان به روسیه و ۴۷ کشور دیگر بدون ویزا

 

هیأت وزیران مصوبه دولت در خصوص برقراری مقررات لغو روادید برای سفرهای گروهی شهروندان بین ایران و روسیه را به وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران در جلسه ۲۸خرداد ۱۳۹۶ به پیشنهاد وزارت امورخارجه و به استناد تبصره (۴۳)، قانون بودجه اصلاحی سال ۱۳۴۳ کل کشوررا تصویب کرد: «برقراری مقررات لغو روادید برای سفرهای گروهی شهروندان بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه به شرط عمل متقابل مجاز است».

درتبصره ۴۳ قانون بودجه اصلاحی کل کشور که در سال ۱۳۴۳به تصویب رسید  به دولت اجازه داده شد با توجه به مصالح سیاسی و اقتصادی واجتماعی کشور بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه روادید‌ مسافرت بین ایران و کشورهای دیگر را لغو و یا مجدداً بر قرار نماید.

حدود دوماه پیش، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که برای شکوفایی اقتصادی منطقه خاور دور روسیه ، گردشگران و کارفرمایان ۱۸ کشور اجازه دارند، بدون دریافت روادید به این بخش از روسیه سفر کنند.
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس شهروندان این کشورها برای سفر به خاور دور روسیه فقط باید اطلاعات خود را در سایت اینترنتی ویژه‌ای ثبت کنند. نخست‌وزیر روسیه ابراز امیدواری کرد که این اقدام به جذب هر چه بیشتر گردشگران و کارفرمایان دیگر کشورها کمک کند.

سفر بدون ویزای شهروندان الجزایر، امارات، ایران، بحرین، برونئی، ترکیه، تونس، چین، ژاپن، سنگاپور، عربستان سعودی، عمان، قطر، کره شمالی، کویت، مراکش، مکزیک و هند به منطقه خاور دور روسیه محدود به ۸ روز است.
مدودف گفت: «انتخاب این کشورها نه به دلیل نزدیکی آنها به روسیه بلکه به این خاطر صورت گرفته که رویکردی مشابه در همکاری با روسیه دارند».

مهمترین بخش سفر، اخذ روادید است. گرفتن ویزا از مشکلاتی است که بسیاری از ایرانیان درهنگام سفر با آن روبرو هستند.

۹ ماه پيش از وقوع انقلاب اسلامی، روزنامه اطلاعات در شماره روز پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۵۷ نوشت: «مسافرت برای ايرانی‌ها به اروپا جز برای کشورهای اروپای شرقی و سوييس و اتريش، بدون ويزا امکانپذيراست»

مسافران ايرانی برای سفر به کشورهای ايالات متحده آمريکا، آرژانتين، برزيل، پرو، کانادا و همه کشورهای آمريکای لاتين حتما بايد ويزا می‌گرفتند ولی برای سفر به کشورهای آفريقايی،اتيوپی، مراکش و تونس نيازی به ويزا نبود.

اما با انقلاب اسلامی و تغییر حکومت وخروج بسیاری از ایرانیان و اعلام پناهندگی آنان در کشورهای اروپایی و آمریکایی، اخذ ویزا از طریق سفارت‌خانه‌های کشورهای مربوط با مشکل روبرو شد.

برای نخستین بار در جریان مناظره‌های انتخاباتی بین محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی بود که پای ارزش گذرنامه ایرانی هم وسط کشیده شد. میرحسین موسوی قول داد در صورت پیروزی، برای بالابردن اعتبار بین المللی گذرنامه ایرانی تلاش کند. با محبوس شدن موسوی نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۸۸ این قول از سوی روحانی تکرار شد.  

حسن روحانی، رييس‌جمهوری اسلامی ايران، اوايل خردادماه سال ۹۲ هنگام شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، درشبکه بين‌المللی جام‌جم گفت:« من قول می‌دهم احترام را به پاسپورت ايرانی برگردانم.» . او همچنين گفت: «بايد حد تخاصم با آمريکا را پايين آورد و دست‌کم آن را از تخاصم به تنش رساند».

در حال حاضر، براساس آخرین رتبه‌بندی که توسط روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، ‌رتبه ایران در میان کشورهای دنیا از لحاظ اعتبار ویزا  ‌بهبود یافته است، ‌رتبه‌ای که از ٩٦ در سال۲۰۱۲، ‌به ۷۰ در سال ۲۰۱۵رسیده است.
بر اساس رتبه‌بندی شرکت مشاوره مالی «آرتون کپیتال» جایگاه ایران و چند کشور دیگر از جمله لیبی، سودان، ترکمنستان و سریلانکا را در رتبه ۷۰ قرار داده است، ‌این رتبه‌بندی بر اساس تعداد کشورهایی است که می‌توان بدون داشتن ویزا یا ویزای فرودگاهی به آنها سفر کرد. ایرانیان در حال حاضر، می‌توانند به روسیه و  ٤٧ کشور دیگر بدون نیاز به ویزا یا فرودگاهی سفر کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More