شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صالحی: تصمیم درباره‌ی تحریم‌های آمریکا با هیأت نظارت بر برجام است

 

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه ۱۳ شهریور، در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرده که هرگونه تصمیم در خصوص تحریم‌های صورت گرفته توسط آمریکا با هیأت نظارت بر برجام است که بی‌شک تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.
صالحی با اشاره به روند اجرایی برجام افزود: «هیأت نظارت بر برجام با دقت در حال رصد اقدامات طرف مقابل است و اگر مشکلی در این بین ایجاد شود، آن‌را رسیدگی خواهد کرد.» او تصریح کرد: «امروز فعالیت‌های انرژی هسته‌ای و پروژه‌های مرتبط با آن عالی در حال جلو رفتن است.»

هم‌زمان علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها به‌دنبال به‌هم زدن برجام هستند، گفته است: « آمریکایی‌ها چون احساس می‌کنند به دلیل عدم ارتباط با ایران در عرصه اجرای برجام، بازنده هستند و در کنار حضور بسیاری از کشورها در عرصه اقتصادی ایران، سهمی را برای خود نمی‌بینند، به‌دنبال بر هم زدن صحنه اجرایی برجام و رفع تحریم‌ها و ایجاد خلل در این زمینه هستند.»

 

بروجردی، آمریکا را متهم به بهانه‌جویی برای فشار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرد

 

بروجردی، آمریکا را متهم به بهانه‌جویی برای فشار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرد و درباره بازدید از مراکز نظامی ایران گفت: «مراکز نظامی ما ساختار خاص خود را دارد و هیچ‌گونه ارتباطی با مسائل هسته‌ای و برجام ندارد و هرگونه اجازه برای بازدید از مراکز نظامی، منوط به تصمیم شورای عالی امنیت ملی است.» او تصریح کرد: «همه راه‌های نظارتی در ارتباط با مراکز هسته‌ای ایران کاملا روشن و احصاء شده است و بر اساس توافق تنظیم شده بازرسان آژانس تاکنون بازدیدهایی را از مراکز هسته‌ای ایران داشته‌اند و در تمامی گزارش‌های آژانس نیز ما شاهد درج این عبارت بوده‌ایم که ایران هیچ تخلفی از ضوابط آژانس نداشته و بسیار دقیق عمل کرده است.»
در اظهارنظری دیگر در همین زمینه، حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز هم‌زمان گفت: «ما تحت هیچ شرایطی تن به بازدید از مرکز نظامی نمی‌دهیم و ممکن نیست اجازه دهیم طرف خارجی از مراکز نظامی ما بازدید کند.»
نقوی‌حسینی افزوده: «اگر آنها (آمریکایی‌ها) در بحث برجام بحثی یا موضوعی دارند می‌توانند با دیپلمات‌های ما در میان بگذارند و با آنها گفت‌‌وگو کنند اما باید بدانند که دولتی‌ها هم گفته‌اند که مرکز نظامی ایران، سری است و درهایش به روی نامحرمان همیشه بسته خواهد ماند.»

نیکی هیلی، نماینده آمریکا درسازمان ملل متحد، روز چهارشنبه اول شهریور، در سفر به وین، با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار، و خواستار بازدید آژانس از مراکز نظامی ایران شده بود. او همچنین گفته بود که بازرسان آژانس باید بتوانند به هر مکانی در ایران، که ظن آن می‌رود در آنجا فعالیت‌های مرتبط با برجام انجام گرفته باشد، دسترسی داشته باشند.
درخواست نماینده آمریکا در سازمان ملل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با واکنش تند مقام‌های ایران مواجه شد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، همان روز در نامه‌ای سرگشاده‌ خطاب به یوکیا آمانو، رئیس آژانس و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ازاهداف سفر نیکی هیلی ابراز نگرانی کرد و گفت: «هدف اعلام شده این بازدید موجب برانگیخته شدن نگرانی‌های جدی نسبت به تخطی‌های بیشتر از متن و روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شود.» بعد از آن نیز نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این سفر را «در تعارض با برجام و نقش آژانس» دانست و در نامه‌ای هشدار داد که جمهوری اسلامی ایران به حقوق و وظایف هسته‌ای خود آشناست و اجازه سوء استفاده از برجام را نمی‌دهد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More