شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صدیقه وسمقی بازداشت و روانه زندان اوین شد

 

صدیقه وسمقی، نویسنده، اسلام پژوه و عضو دوره اول شورای شهر تهران، که هنگام بازگشت به‌ کشور در فرودگاه امام خمینی برای ساعاتی بازداشت شده بود، روز یکشنبه ۳۰مهر پس از مراجعه به دادگاه بازداشت و روانه زندان اوین شد.

خانم وسمقی روز ۲۳مهر هنگام بازگشت به‌ ایران برای ساعاتی در فرودگاه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شده بود. مأموران امنیتی در آن زمان از خانم وسمقی خواسته بودند که به دادسرا مراجعه کند.

وبسایت «زیتون» در این مورد نوشته : او در دادگاهی ۱۲ دقیقه‌ای به ریاست قاضی مقیسه محاکمه و در ابتدا قرار وثیقه ۳میلیاردی برای او صادر شد اما در پی سرباز زدن وسمقی از تهیه مبلغ قرار، آن را به یک میلیارد کاهش دادند؛ اما عضو اسبق شورای شهر همچنان از تامین وثیقه خودداری و در نتیجه بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
صدیقه وسمقی یک روز پس از بازگشت به ایران نیز به دادسرای اوین مراجعه کرده بود و ماموران دادسرای اوین به او گفته‌ بودند: «پرونده‌تان نیامده؛ بروید هر موقع آمد خبرتان می‌کنیم.»
صدیقه وسمقی  در زمان حضور در خارج کشور، به طور غیابی از سوی دادگاه انقلاب محاکمه و به ۵ سال حبس محکوم شده بود.
خانم وسمقی در سال ۲۰۱۱ از ایران خارج و به عنوان استاد میهمان در دپارتمان اسلام‌شناسی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان مشغول به فعالیت شده بود. این نویسنده و نواندیش دینی، سپس در کشور سوئد ساکن شد و نویسندگی ‌و فعالیت‌های پژوهشی خود را در آن‌جا پی گرفت.

صدیقه وسمقی در مهرماه سال گذشته در نامه‌ای به حسن روحانی گفته بود: «سیاست حاکم، پشیمان‌سازی کسانی است که به خانه باز می‌گردند، سیاستی که آزادی را برای ما محدود به انتخاب میان سکوت، تبعید و زندان کرده است».
در سال‌های گذشته تعدادی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران ایرانی، از جمله سراج‌الدین میردامادی، سعید رضوی‌فقیه، ساجده عرب‌سرخی  پس از بازگشت به ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More