شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: امیدوارم جنگ یمن، به درگیری ایران و عربستان منجر نشود

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی ایران، ابراز امیدواری کرد که جنگ یمن، منجربه رویارویی مستقیم بین ایران و عربستان سعودی نشود و دو کشور بتوانند برای پایان دادن به درگیری در یمن و سوریه با یکدیگر همکاری کنند.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، از سال ۲۰۱۵، با حمایت از نیروهای دولتی یمن در برابر شورشیان حوثی که متحد ایران‌اند، مداخله در جنگ داخلی آن کشور را آغاز کرده است. ایران و عربستان، در میدان جنگ داخلی سوریه نیز با پشتیبانی از گروه‌های رقیب و مخالف یکدیگر، در حال رقابت برای توسعه‌ی نفوذ خود در خاورمیانه‌اند.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی، ماه مه سال جاری گفته بود که هرگونه تلاش برای کسب نفوذ و برتری بین پادشاهی مسلمان سنی عربستان و حکومت دینی شیعه‌ی انقلابی ایران، باید در داخل ایران اتفاق بیفتد و نه در عربستان سعودی.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، ظریف که دوشنبه‌شب (۲۶ تیرماه)، در «اندیشکده‌ی شورای روابط خارجی» در نیویورک سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال رویارویی مستقیم میان تهران و ریاض، گفت: «قطعاً امیدواریم که چنین اتفاقی نیفتد … ما مجبور به جنگ نیستیم؛ نیازی به جنگ نداریم. نیازی به حذف کردن یکدیگر از صحنه ی خاورمیانه نداریم.»

ظریف که برای نشستی با مقامات ارشد کشورهای مختلف سازمان ملل متحد در زمینه‌ی توسعه‌ی پایدار، به نیویورک رفته است، گفت: «قطعاً امیدواریم که اگر در رابطه با وضعیت در یمن و یا سوریه توافق نداشته باشیم، همچنان قادریم که برای خاتمه دادن به آن وضعیت‌ها، با یکدیگر همکاری کنیم».

عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی، بحرین و مصر، پانزدهم خردادماه سال جاری، با متهم کردن دوحه به پشتیبانی مالی از گروه‌های شبه‌نظامی اسلامی و همکاری با ایران،  روابط دیپلماتیک و تجاری خور را با قطر قطع کردند.

ظریف گفت: «ایران در جنگ با یک دشمن مشترک، شریک جدی تمام این کشورها[ی عربی] است؛ زیرا معتقدیم که در نهایت … این نیروهای افراط‌گرا به همان اندازه‌ای که برای ما تهدید محسوب می‌شوند، حتی بیشتر از آن، تهدیدی برای آنها نیز هستند».

ظریف درضمن گفت که هیچ ارتباطی میان او و رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، برقرار نشده، اما این «به آن معنا نیست که امکان چنین چیزی وجود ندارد». او اعلام کرد که مقامات ایرانی در رابطه با توافق اتمی سال ۲۰۱۵، به‌طور منظم با مقامات آمریکایی در تماس‌اند.

وزیر خارجه‌ی ایران اعلام کرد کشورش، موشک‌های خود را، همان‌طور که در برجام بر آن توافق شده است، برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نمی‌کند و برنامه‌ی هسته‌ای ایران، تنها برای دفاع از کشور است.

ظریف در ادامه گفت: «ما به آن [موشک]ها نیاز داریم تا مطمئن باشیم که یک صدام حسین دیگر  برای ضربه‌زدن دوباره به ما، از گوشه‌وکنار سربرنخواهد آورد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More