شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: تحریم‌های جدید آمریکا، روابط متشنج دو کشور را مسموم می‌کند

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید تحریم‌های جدید که ازسوی دولت آمریکا علیه ایران اعلام شد، روابط دو کشور را که درحال حاضر نیز متشنج است، مسموم می‌کند.

روز گذشته، ساعاتی پس از اعلام «پای‌بندی ایران به برجام» و تمدید مجدد «توقف تحریم‌های کنگره‌ی آمریکا علیه ایران» ازسوی مقامات آمریکا، دولت آن کشور، ایران را به مشکل‌سازی ازجهات دیگر در خاورمیانه متهم کرد و  ۱۸ فرد و گروه ایرانی را در فهرست تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار داد.

ظریف، سه‌شنبه ۲۷ تیرماه، در گفت‌وگویی با بخش خبری شبکه‌ی تلویزیونی آمریکایی سی‌بی‌اس (CBS)، با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا، آنها را «ناقض روح برجام» دانست و گفت: «ما آن را از لحاظ نقض احتمالی متن برجام نیز بررسی و بر اساس آن، اقدام خواهیم کرد».  

وزیر امور خارجه‌ی ایران، در این گفت‌وگو، نظر ترامپ را در مورد برجام، که آن را توافقی بد و دارای نقایص فراوان خوانده بود، رد کرد و گفت: «خب البته هیچ توافقی، برای همه‌ی طرف‌ها، به‌طورکامل قابل قبول نیست».

ظریف در پاسخ به سؤالی در مورد تمایل احتمالی ایران برای مذاکره‌ی مجدد با آمریکا در مورد برجام، گفت: «این یک توافق چندجانبه است که مورد تأیید شورای امنیت قرار گرفته و ما با یک توافق‌نامه‌ی دوطرفه روبرو نیستیم که یک طرف بخواهد از آن کنار بکشد، یا خواستار مذاکره‌ی مجدد شود».  

کاخ سفید، ایران را به پشتیبانی از گروه‌های تروریست در سوریه و عراق متهم می‌کند، اما وزیر امور خارجه‌ی ایران، با رد این ادعا، متحدان آمریکا، ازجمله عربستان سعودی را حامی تروریست‌ها می‌داند و می‌گوید: «کشورهایی وجود دارند که مشغول تولید نیروهای تروریستی‌اند؛ اما نمی‌دانم چرا ایالات‌متحده، به ایران بند کرده است».

ظریف، دیگر اقدام تحریک‌آمیز ازسوی آمریکا، یعنی قانون منع سفر برای شش کشور با اکثریت مسلمان، ازجمله ایران را نیز اقدامی غیرقابل قبول دانست و گفت: «اقدامی که ایالات‌متحده در طول چند ماه گذشته، علیه مردم ایران انجام داده است، نفرت‌انگیز است». او در مورد ضرورت حسن نیت ازسوی آمریکا، گفت: «از نظر من، مسلماً این دولت آمریکاست که باید از فرستادن سیگنال‌های خصمانه دست بردارد».

وزیر امور خارجه‌ی ایران در این گفت‌وگو، در مورد دست‌کم سه شهروند آمریکایی محبوس در ایران، اظهار بی‌اطلاعی کرد. تازه‌ترین نمونه از این افراد، زی‌یو ونگ، پژوهشگر چینی‌الاصل دانشگاه پرینستون بود که دو روز پیش اعلام شد به ۱۰ سال زندان محکوم شده است، اما آمریکا اتهامات مطرح‌شده علیه او را ساختگی می‌داند.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More