شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف در الجزایر: دخالت خارجی عامل طولانی شدن بحران‌های منطقه است

 

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۸ خرداد در دیدار با همتای الجزایری خود گفت: «باید اولویت همه مبارزه با افراط باشد. همه باید کمک کنیم برای رسیدن به راه‌حل و نه تحمیل راه‌حل. ما نمی توانیم برای مردم کشورهای مختلف راه حل تعیین کنیم.»

ظریف دراین دیدار با اشاره به تحولات منطقه خطاب به عبدالقادر مساهل، وزیرخارجه الجزایر افزود: «با شما موافق هستم که تروریسم‌ مشکل اصلی منطقه است و راه حل آن برقراری دمکراسی است؛ البته دمکراسی که از داخل کشورها برخیزد.»

وی افزود: «اصل موضوع این است که ما به عنوان کشورهای خارجی باید کمک و نه تعیین تکلیف کنیم. دخالت خارجی عامل اصلی طولانی شدن بحران در کشورهای منطقه بوده و به پیچیده شدن آن انجامیده است.»
ظریف با اشاره به شرایط به وجود آمده میان کشورهای خلیج فارس نیز تصریح کرد: «ما نگران تشدید وضعیت میان قطر و همسایگان آن هستیم و معتقدیم بهترین راه گفت‌وگو است. ما هم آماده ایم در این زمینه کمک کنیم.»
عبدالقادر مساهل، وزیرخارجه الجزایر هم در این دیدار گفت: «اختلافات در جهان عرب همیشه وجود داشته است. بحران سوریه یکی از این نمونه‌هاست. اگر همه به حق حاکمیت ملت‌ها و دولت قانونی و نیز خواسته مردم احترام بگذارند، چنین وضعیتی به وجود نمی‌آید. در لیبی هم دخالت‌های خارجی کار را به اینجا کشانده است.»
وی با بیان این که اگر دخالت خارجی در سوریه، لیبی و یمن نبود، مشکلات زودتر حل می شد، اضافه کرد: «امروز شاهد اختلاف در جهان اسلام و عرب هستیم. امیدوارم گفت وگوها آغاز شود و بدانیم هیچ راهی جز گفت وگو نداریم.»
وزیر خارجه الجزایر در این دیدار با اشاره به بحران پیش آمده میان قطر و همسایگانش نیز ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها برای گفت وگو به نتیجه برسد.
وزیرخارجه جمهوری اسلامی در این سفر همچنین با عبدالمجید تبون، نخست‌وزیر الجزایر دیدار کرد. محمد جواد ظریف روز یک‌شنبه ۲۸ خرداد در سفری دو روزه برای بازدید از سه کشور الجزایر، موریتانی و تونس راهی شمال آفریقا شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More