شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عارف باردیگر رئیس فراکسیون امید شد

 

عصر روز سه‌شنبه ۷ شهریور، انتخابات اعضای هیأت رییسه فراکسیون امید برای سال دوم برگزار شد که براساس آن محمدرضا عارف به اتفاق آرا، به‌عنوان رییس این فراکسیون برای یک سال دیگر ابقا شد و ۸ عضو دیگر هیات رئیسه نیز برگزیده شدند.
به گزارش ایلنا، بر این اساس محمدرضا تابش، فاطمه سعیدی، عبدالکریم حسین‌زاده، علی نجفی خوشرودی، الیاس حضرتی، مصطفی کواکبیان، علیرضا رحیمی و بهرام پارسایی حائز اکثریت آرا و به‌عنوان اعضای هیأت رئیسه انتخاب شدند.

برگزاری انتخابات هیأت رئیسه فراکسیون امید درحالی است که انتقادها از عملکرد این فراکسیون در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم که منجر به عدم رای اعتماد به حبیب‌الله بی‌طرف، وزیر اصلاح‌طلب پیشنهادی نیرو شد، بالا گرفت.

 

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «رأی معنادار» ۳۰مرداد درباره عملکرد فراکسیون امید در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم نوشت: «وقتی آذری جهرمی از مجلسی که بیطرف را با ۱۳۳ رأی می‌اندازد، با ۱۵۲ رأی موافق، رأی اعتماد می‌گیرد، زنگ خطر به‌صدا در آمده است... پس از عدم رأی اعتماد مجلس به بیطرف نگاه‌ها به سمت اعضای فراکسیون امید مجلس چرخید و آنچه بیش از همه سبب تعجب شد، ثبت‌نام  ۱۴۲ نماینده برای دفاع از بیطرف در جریان بررسی صلاحیت او بود، اما در زمان رأی‌گیری تنها ۱۳۲ نماینده با وزارت او موافق بودند و مشخص نشد آن ۱۰ نماینده موافق چگونه در فاصله کوتاهی تبدیل به مخالف شدند؟»

 

وب‌سایت انتخاب نیز روز دوشنبه ۳۰ مرداد، در یادداشتی نوشت:‌ «بسیاری از وزرای مورد نقد و اصولگرا که چهره‌های اصلی فراکسیون مستقلین و فراکسیون امید دائما به آنها حمله می‌کردند و کارنامه آن‌ها را زیر سئوال می‌بردند، در جای خود با رأی حداکثری باقی ماندند». این وب‌سایت همچنین نوشته بود که بعد از افزایش انتقادها از عملکرد فراکسیون امید، برخی اعضای آن به تقلا افتاده‌اند تا با هزینه از رهبر جریان اصلاحات و سپر کردن او، مانع از ادامه انتقادات شوند.

 

صادق زیباکلام، فعال و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با انتخاب در ۲۹ مرداد، عملکرد فراکسیو امید را «ناامیدکننده» خواند و خواستار بررسی علت این عملکرد شد. او گفت: «از این مساله نمی‌توان غافل شد که در این مجلس با حضور پرشمار اصلاح‌طلبان که نماینده ملت هستند، وزیر اصلاح‌طلب رأی نیاورد و در مقابل، وزرای اصولگرا رأی بیاورند». او افزود: «درست است که لیست امید خوب عمل نکرده است، ولی باید متذکر شویم که این مجلس حاصل نوع فعالیت شورای نگهبان است. وقتی می‌آیند و نامزدهای شناسنامه دار اصلاح طلب را رد می‌کنند، خب حاصل‌اش می‌شود مجلسی که با وجود حضور فراکسیون امید حبیب الله بیطرف رأی اعتماد نمی‌گیرد.»

 

زیبا کلام گفت که اصلاح طلبان و فراکسیون امید قطعا به پالایش درونی نیاز دارند و تاکید کرد: «علی‌رغم همه امید‌ها و انتظاراتی که مردم به لیست امید داشتند، اما واقع مطلب این است که به جز یک تعداد انگشب شمار، مابقیشان چنگی به دل نمی‌زنند.» او گفت: «اصلاح طلبان حضور خود را مدیون مردم هستند، بنابراین باید در جهت خواسته‌های آنان شرکت کنند. اگر مردم در انتخابات ۹۸ نیایند پای صندوق رای، و بگویند ما یک‌بار گول خوردیم و دیگر به لیست امید رأی نمی‌دهیم، آنوقت چه میخواهیم بکنیم. آن موقع به مجلس ۸ و ۹ برمیگردیم که اصلاح طلبان غایب بودند، در واقع به عقب می‌رویم.»

 

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، از تلاش این فراکسیون برای تحقق وعده‌های داده شده به مردم درجریان انتخابات گفته و درگفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزوده: «یکی از برنامه های ما فعال شدن کمیته‌ها است و ممکن است تغییراتی در کمیته‌ها انجام شود تا با برنامه، وعده‌هایی که به مردم داده شده را در مدت باقی مانده، محقق کنیم.»

روزنامه آرمان در ادامه‌ی گزارش خود درباره نگرانی‌ها از عملکرد فراکسیون امید  نوشته بود: «صدای زنگ خطر به‌گوش می‌رسد، این صدا قبل از اینکه به گوش مردم برسد و در انتخابات ۹۸واکنش نشان دهند، به گوش فعالان سیاسی رسیده است و بسیار هم جدی است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More