شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراقچی تحریم‌های جدید سنای آمریکا را نقض برجام دانست

 

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، اعلام کرد که در صورت اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا، ایران آن را در راستای نقض برجام می‌بیند.
به گزارش ایرنا، عباس عراقچی روز یکشنبه ۲۱ خرداد، رای‌ اخیر سنای آمریکا برای بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، را «مخالف اصل حسن‌ نیت و اجرای موفقیت‌آمیز برجام» خواند و افزود:
«تصویب چنین طرحی در این فضا بسیار شرم آور است و نشان دهنده سردرگمی و سیاست‌های بسیار غلط و ناشی از برداشت‌های نادرست نسبت به مسائل منطقه است.» او تاکید کرد که «جمهوری اسلامی همه موارد را به هیات نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهد.»

کمیسیون مشترک برجام، شامل نمایندگان گروه ۱+۵ و ایران است که بر روند اجرای توافق اتمی وین نظارت دارد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام همچنین تصریح کرد: «براساس بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام، آمریکایی‌ها متعهدند که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کنند و از هر اقدامی که اجرای موفقیت‌آمیز برجام را تحت‌الشعاع قرار دهد، خودداری کنند.» عباس عراقچی در عین حال گفت قانون‌گذاران آمریکایی اصلاحات متعددی انجام داده‌اند تا «موارد نقض برجام را از این قانون خارج کنند.»

بر اساس بند ۲۶ برجام «‌‌آمریکا با حسن نیت نهایت تلاش خود را برای تداوم برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در بهره مندی از لغو تحریم‌ها به کار می‌گیرد. همچنین دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای خودداری خواهد کرد.»
مطابق با بند ۲۹ برجام نیز «اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.»

روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ساعاتی پس از حادثه تروریستی در تهران که ۱۷ کشته بر جای گذاشت، سنای آمریکا با ۹۷ رای موافق و تنها دو رای مخالف، پیش‌نویس طرح تحریم‌های تازه‌ای در زمینه برنامه موشکی ایران، صدور اسلحه و حمایت از گروه‌های مسلح در خاورمیانه را تصویب کرد. این تحریم‌ها در رابطه با برنامه موشکی ایران، حمایت مالی ونظامی از گروه‌های تروریستی و موارد نقض حقوق بشر وضع شده‌اند. در‌صورت تصویب نهایی این طرح،‌ افراد مرتبط با برنامه موشکی جمهوری اسلامی و هر شخصی را که با آنها وارد تجارت شود، می‌توانند مورد تحریم قرار گیرند. همچنین در این قانون محدودیت مالی و غیر مالی‌ای برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ممنوعیت فروش اسلحه در نظر گرفته شده است.

عباس عراقچی با بیان اینکه کمیسیون برجام هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه می‌دهد نشست بعدی این کمیسیون را احتمالا در تیرماه امسال دانست.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۱ خرداد مجلس شورای اسلامی، از کمیسیون امنیت ملی خواست طرح «مقابله با مصوبه اخیر سنای آمریکا» را هر چه سریعتر ارائه کند.
جان کری، وزیر خارجه دولت باراک اوباما پیشتر درباره وضع تحریم های جدید کنگره علیه جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت: «الان زمان رفتار محتاطانه است. آمریکا هم اکنون ابزارهای زیادی برای اعمال فشار علیه ایران دارد و باید پیامدهای تحریم‌های بیشتر را برای برجام در نظر بگیرد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More