شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراقچی: نقض برجام، هزینه‌ی جدی خواهد داشت

 

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید پایبند نبودن به برجام، قطعاً برای طرف‌های ناقض آن، هزینه‌ی جدی خواهد داشت و درصورت بروز چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، عراقچی این مسأله را ۱۷ مردادماه، در «بنیاد صلح ساساکاوا» در توکیوی ژاپن مطرح کرد و افزود: «برجام از جایگاهی قوی در سطح بین‌الملل برخوردار است و نه‌تنها توسط قطع‌نامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت، بلکه توسط مجموعه‌ی اتحادیه‌ی اروپا و جامعه‌ی بین‌الملل، مورد حمایت قرار دارد».

عباس عراقچی، که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹)، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن بوده است، روز دوشنبه، ۱۶ مردادماه، برای یک سفر ۵روزه، به‌منظور ارتقای روابط ایران و ژاپن، وارد توکیو شد. او در سفر خود، با تعدادی از مقامات ارشد سیاسی و فرهنگی آن کشور دیدار کرده است.

معاون وزیر امور خارجه‌ در سخنرانی خود، اعمال تحریم‌های جدید آمریکا را که به‌‌دلیل برنامه‌های موشکی ایران وضع شده‌اند، امری غیرقابل‌پذیرش دانست و بار دیگر بر جنبه‌ی صرفاً دفاعی و بازدارنده‌ی آن، تأکید کرد.

عراقچی در بخش دیگری از سخنانش، به تبیین اوضاع منطقه‌ی خاورمیانه و چالش‌های آن پرداخت و فقر و نابرابری اقتصادی‌، حکومت‌های غیردموکراتیک و سرکوبگر، افراط‌گرایی و تروریسم و به‌ویژه بحران مزمن فلسطین و سرکوب‌گری‌های حکومت اسرائیل را ازجمله مهم‌ترین آنها برشمرد.

عراقچی با اشاره به مشارکت  ۷۳درصدی مردم ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری، آن را یکی از مظاهر قدرت ایران و موردی منحصربه‌فرد در بین کشورهای منطقه دانست و با اشاره به حضور بازیگران مختلف در منطقه، تأکید کرد: «نقش ایران به‌عنوان یک بازیگر قدرتمند و تأثیرگذار در خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست. ایران یکی از باثبات‌ترین و امن‌ترین کشورهای منطقه است و برخلاف بسیاری کشورهای دیگر، منشأ قدرت و توان آن، تنها مردم ایران هستند».

او افزود: «تروریسم تکفیری، اکنون بزرگ‌ترین چالش منطقه است و خطرات آن، نه فقط خاورمیانه، بلکه کل جهان را تهدید می‌کند. مقابله با این تهدید، به اجماع جهانی و همکاری همه‌ی کشورها نیاز دارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More