شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عفو بین‌الملل خواستار رسیدگی فوری به وضعیت امید علی‌شناس شد

 

سازمان عفو بین‌الملل خواستار رسیدگی فوری به وضعیت امید علی‌شناس، فعال حقوق بشر، محبوس در زندان اوین شد. بر اساس اطلاعیه این سازمان، امید علی‌شناس بیش از شش ماه است که در بند هفت زندان اوین در شرایط نامناسب نگهداری می‌شود. عفو بین الملل می‌گوید گزارش‌هایی درباره وضعیت بد این بخش از زندان اوین در دست دارد که نشان می‌دهد زندانیان در اتاق‌های شلوغ، با موش و سوسک، بدون میوه و تغذیه مناسب نگه داشته می‌شوند.
امید علی‌شناس ۳۴ سال دارد و فارغ‌التحصیل رشته شهرسازی ست. او به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران متهم شده است. امید علی‌شناس نخستین بار در ۱۳ شهریور ۹۳ بازداشت و در دادگاه بدوی به اتهام «توهین به رهبری» و «اجتماع و تبانی علیه نظام» توسط قاضی مقیسه به ۱۰ سال زندان محکوم شد. وی پس از ۱۷ ماه بازداشت موقت در دیماه ۹۴ با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد و سرانجام در مردادماه ۹۵ در دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۷ سال زندان محکوم شد.
اتهامات امید علی‌شناس فعالیت‌های مجازی و انتشار مطالب انتقادی درباره وضعیت حقوق بشر و اعدام در ایران، همدلی و همراهی با خانواده‌های زندانیان سیاسی و خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام، شرکت در تجمع در دفاع از کوبانی، همدلی با خانواده‌های قربانیان حوادث سال ۸۸ و ارتباط با فعالان حقوق بشر، از اتهامات این فعال مدنی بوده است. سازمان عفو بین‌الملل خواهان آزادی امید علی‌شناس شده است.

 

  • نگرانی از وضعیت آرش صادقی

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیز روز گذشته از وضعیت آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین ابراز نگرانی کرد. به گفته‌ی هرانا او که پس از یک دوره اعتصاب غذای ۷۱ روزه به مشکلات پزشکی عدیده ای مبتلا شده، روز یکشنبه ۴ تیر به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و بدون دریافت خدمات کافی پزشکی به زندان بازگردانده شد. طی چند روز اخیر، این دومین بار است که این زندانی به بیمارستان اعزام و بدون دریافت رسیدگی لازم پزشکی در همان روز به زندان بازگردانده می شود.
قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران شروطی برای اعزام آرش صادقی به بیمارستان و مراکز درمانی  تعیین کرده است. از جمله این شروط همراهی نیروهای این قرارگاه حین انتقال و طی پروسه درمان، منحصر شدن رسیدگی پزشکی به بیمارستان بقیه الله وابسته به این نهاد، و نیز عدم ملاقات در بیمارستان است.

آرش صادقی تاکنون شروط مورد نظر سپاه پاسداران برای اعزام به بیمارستان را نپذیرفته و محرومیت او از خدمات پزشکی همچنان ادامه دارد.

 

آرش صادقی برای اولین بار در ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۸ در مقابل دانشگاه علامه طباطبایی تهران به همراه تعدادی از دانشجویان معترض به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از ۹۰ روز به قید کفالت آزاد شد. این فعال حقوق بشر اردیبهشت ماه  ۱۳۹۳ مجددا توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۶ ماه حبس اسفند ماه با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. زمانی که موقتاً از زندان آزاد بود، مأموران برای بازداشت وی به خانه‌اش یورش بردند که همین امر موجب سکته و درنهایت فوت مادر آرش صادقی شد. آرش صادقی آخرین بار خردادماه ۱۳۹۵ در دادسرای شهید مقدس زندان اوین جهت اجرای حکم بازداشت شد و در آبان ماه ۱۳۹۵ در اعتراض به محکومیت و بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی به مدت ۷۰ روز دست به اعتصاب غذا زد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More