شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجلس از پزشکی قانونی در مورد خودکشی معترضان در بازداشتگاه‌ها توضیح می‌خواهد

 

علی نوبخت حقیقی - رئییس کمیسیون بهداشت و درمان از احمد شجاعی،  رئیس پزشکی قانونی خواست که با حضور در یکی از جلسات کمیسیون در این رابطه توضیحات لازم را ارائه  دهد.
درپی انتشار اخباری مبنی‌بر فوت چندنفر از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر در برخی از بازداشتگاه‌های کشور، محمود صادقی، نماینده‌ی اصلاح‌طلب مجلس ایران، سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه، در حساب کاربری توئیتر خود نوشت که به گفته‌ی بستگان یکی از بازداشت‌شدگان جان‌باخته در زندان، مسؤولان زندان، بازداشتی‌ها را مجبوربه خوردن قرص‌هایی می‌کرده‌اند که حال آن‌ها را بد می‌کرده است.  با انتشار این خبر، روابط عمومی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی جمهوری اسلامی ایران، اجبار زندانیان به مصرف هرگونه دارو را تکذیب کرد و  مسائل مطرح‌شده ازسوی این نماینده را واهی و آن را مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی دانست.
امروز اول بهمن  نوبخت حقیقی درخصوص وجود ابهامات درباره خودکشی برخی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر گفت: ضروری است که پرونده علل مرگ این افراد مورد بازنگری قرار گیرد.
به گزارش ایلنا، به گفته رئیس کمیسیون بهداشت، چند نفر از نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به این موضوع شدند از این رو از رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور خواسته شد تا با حضور در یکی از جلسات کمیسیون در این رابطه توضیح دهد.
او همچنین درباره بررسی علل خودکشی برخی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر خبر داد و گفت: در نامه‌ای به رئیس مجلس تقاضا کردم برخی از اعضای کمیسیون بهداشت در کمیته حقیقت‌‌یاب برای بازدید از زندان اوین حضور داشته باشند.
نوبخت حقیقی همچنین درباره آخرین وضعیت خواست نمایندگان مجلس درباره بازدید از زندان  اوین و ملاقات با بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر اعلام کرد: «با توجه به آنکه پیش‌تر این مسئله مطرح شده بود که مجلس به عنوان یک واحد نظارتی، کمیته حقیقت‌یاب زیر نظر کمیسیون قضایی تعیین کند، وقتی متوجه این مسئله شدم در نامه‌های جداگانه به رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی پیشنهاد کردم حتماً در میان اعضای کمیته حقیقت‌یاب یک یا چند نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان نیز حضور داشته باشند چرا که ابعاد پزشکی و روانی زندانیان به گونه‌ای است که حتماً باید یک طبیب با نگاهی طبیبانه به قضیه نگاه کند.»
این عضو مجلس شورای اسلامی، درباره زمان و احتمال انجام بازدید تصریح کرد: وظیفه مجلس نظارت است و اگر مجلس نتواند این بازدید را انجام دهد نامش دیگر مجلس نیست. به گفته رییس کمیسیون بهداشت، در حال حاضر با بازدید از زندان موافقت صورت گرفته اما تاریخ آن هنوز مشخص نیست.  
بر اساس اعلام منابع رسمی، طی تجمعات اعتراضی دی‌ماه ۹۶ که در بیش‌از ۱۰۰ شهر ایران، ازجمله تهران برگزار شد، دست‌کم سه‌هزار و ۷۰۰ نفر بازداشت شدند و بیش‌از ۲۵ نفر هم جان خود را از دست دادند. تاکنون مشخص شده است که بین ۳ تا  ۵ نفر هم در هنگام بازداشت و زمانی که در زندان موقت بوده‌اند، جان خود را از دست دادند. قوه قضاییه علت مرگ برخی از آنان را خودکشی اعلام کرد و گفت که این افراد سابقه مصرف مواد مخدر داشته ومعتاد بودند.
 

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس: ممکن است برخی در بازداشتگاه‌ها «دق» کرده باشند
حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس دو روز پیش در آخرین اظهارات خود در خصوص مرگ تعدادی از بازداشت شدگان گفت: که بازداشت‌شدگان فوت شده ناآرامی‌های اخیر بر اثر فکر کردن به کارهای «زشت» خود در بازداشتگاه «دق کرده» و فوت شدند.
به گفته نوروزی، مرگ همه جا احتمال دارد اتفاق بیفتد، در زندان هم همین طور. حالا احتمالش هم هست یکی در زندان سکته کند و بمیرد.
نوروزی درخصوص ابهامات بوجود آمده در خصوص مرگ بازداشتی‌ها گفت: «هر کسی ابهامی دارد می‌تواند برود بررسی کند و قطعاً نهادهای ما هم پاسخگو هستند اما اینکه این بررسی‌ها پوششی باشد برای وارد کردن اتهام به دستگاه قضایی و تخریب وجهه این قوه، این موضوعی است که قابل پذیرش نیست و نباید ساده از کنارش رد شویم. »
سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، در نشست خبری که روز شنبه ۲۳ دی‌ماه  برگزار شد، از تعداد بازداشت‌شدگان تجمعات اعتراضی اخیر که دست به خودکشی زده‌اند، اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته بود آمار دقیقی ندارد.
محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه  درباره افرادی که در پی ناآرامی‌های اخیر در ایران بازداشت شده و در هنگام بازداشت جان خود را از دست دادند گفت:  فردی که در کلانتری اراک اقدام به‌خودکشی کرد، این فرد معتاد بود و مقداری هم موادمخدر به همراه داشت و پرونده‌ای در حوزه قضایی اراک برای او تشکیل شده است. او همچنین درباره سینا قنبری که در زندان جان خود را از دست داده بود نیز گفت: فردی هم در زندان اوین خودکشی کرده،  اوهم معتاد و ۲۱ساله بوده است. به گفته اژه‌ای این فرد همزمان با  معترضان در جمعیت دستگیر شد، اما گزارشی از اینکه همراه با آنان بوده نیامده و ثابت نشده است. معاون اول دستگاه قضا ادعای خودکشی نفرات سوم و چهارم را هم رد کرد.
سینا قنبری، محسن عادلی، وحید حیدری، سارو فهرمانی ، حسن ترکاشوندی و شهاب ابطحی، اسامی کسانی است که به گفته نزدیکان و خانواده‌های آنها در پی اعتراضات اخیر در ایران بازداشت شده و بعد از چند روز جسد آنها به خانواده هایشان تحویل داده شده است. ادعایی که تا کنون هیچکدام از مقامات قوه قضاییه زیر بار آن نرفته اند. حال باید دید که با ورود رییس سازمان پزشکی قانونی و کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی تغییری در علل مرگ این افراد ایجاد خواهد شد یا خیر؟

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More