شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار کانون نویسندگان ایران در مورد بسته‌تر شدن فضای جامعه درپی حملات تروریستی

 

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن حملات روز چهارشنبه داعش در تهران، گفته است که این حملات نباید دستاویزی برای جمهوری اسلامی باشد تا فضای جامعه ایران را بسته‌تر کند.

در بیانیه کانون نویسندگان آمده است: «حملات داعش نه تنها جان و سلامت انسان‌های بی‌گناه را می‌گیرد و وحشت می‌پراکند، بلکه به دولت‌ها بهانه می‌دهد تا آزادی‌های مردم، به‌ویژه آزادی‌های اجتماعی، سیاسی و مدنی و نیز آزادی بیان را هرچه بیشتر محدود کنند».
این کانون ضمن اعلام تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگانِ حملات اخیر داعش در تهران و محکوم کردن این حملات، هشدار داده است که «این یورش خونبار و هراس ناشی از آن، هرگز نباید دستاویز حاکمیت برای بسته‌تر کردن هرچه بیشتر فضای جامعه و هجوم بیشتر به منتقدان، معترضان، آزادی‌خواهان و حق‌طلبان شود». به‌ گفته کانون نویسندگان ایران، «پادزهر مقابله با افکار ضد انسانی و زهرآگین داعش‌وار، در هر شکل و قواره، فراهم آوردن بستری است که  آزادی و آزادی بیان چون هوایی باشد که در آن دم می‌زنیم و پاسخ حق‌طلبی، سرکوب و بگیروببند نباشد.»
 

  • بیانیه نمایندگان کرد مجلس در تقبیح حملات تروریستی اخیر

همزمان، نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی، طی بیانیه‌ای حوادث تروریستی تهران را محکوم کردند.
این نمایندگان در بیانیه‌شان، ضمن محکوم گردن حوادث تروریستی تهران، تأکید کردند که جریان تکفیری داعش به هیچ قومیتی تعلق ندارد.
نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی در ادامه بیانیه‌ خود آورده‌اند: «با اعلام انزجار از این جریان ضدبشری و محکوم کردن این اقدام تروریستی، ما نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی، آمادگی کامل خود را جهت برخورد با این جریان مخوف اعلام داشته و برای حراست از امنیت این کشور و رفاه این ملت، خود را آماده هر نوع جانفشانی می دانیم».

حملات همزمان افراد وابسته به گروه  داعش به ساختمان اداری مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی صبح چهارشنبه  ۱۷ خرداد،  ۱۷ کشته و ۴۳  زخمی برجای گذاشت.

پس از آن‌که وزارت اطلاعات هویت مهاجمان را منتشر کرد، مشخص شد که نام یکی از آنها «سریاس صادقی»، از اهالی اطراف پاوه در استان کرمانشاه است. «حزب دمکرات کردستان»، دو سال پیش، از سریاس صادقی به‌عنوان عضو داعش نام برده بود که آزادانه برای داعش و جذب جوانان کرد فعالیت می‌کرده است. «حزب دمکرات کردستان» مقامات جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که نسبت‌به فعالیت آزادانه آنها برای داعش بی‌‌تفاوت است و اقدامی انجام نمی‌دهد.

حدود یک ماه پیش هم داعش با انتشار ویدئویی با عنوان «بلاد فارس، از دیروز تا امروز» تهدید کرد که به ایران حمله خواهد کرد. در این ویدئو افرادی با زبان فارسی صحبت می کردند که لهجه کردی داشتند. بسیاری نگران‌‌اند که حملات تروریستی اخیر تهران، بهانه‌ای برای امنیتی‌شدن بیشتر مناطق سنی‌نشین و فشار به کردها شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More