شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هنگامه شهیدی در زندان اوین دست به اعتصاب غذای خشک زد 

 

مادر هنگامه شهیدی به «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» گفته است که فرزندش در بند ۲۰۹ زندان اوین از روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، دست به اعتصاب غذای خشک زده و وضع جسمانی‌اش پس از ۲۴ روز اعتصاب غذا «به‌شدت وخیم»است.

به گفته‌ی خانواده این روزنامه نگار نارحتی قلبی و کلیوی دارد و اعتصاب غذای خشک برای او بسیار خطرناک است. در اعتصاب غذای خشک بر خلاف اعتصاب غذای تر، فرد از آشامیدن مایعات نیز خودداری می‌کند.

هنگامه شهیدی در تماس تلفنی با مادرش گفته است که "توان راه رفتن ندارد و خودش را روی زمین می‌کشد" و حتی وصیت‌نامه‌اش را نوشته، به بازجوی خود داده و از او خواسته است تا آن را به دست خانواده‌اش برساند. به گفته ناهید کرمانشاهی، مادر هنگامه شهیدی، هنگامه شهیدی به بازجوی خود گفته است: «اگر اتفاقی برای من بیفتد، کسانی که در راس کار هستند باید جواب دهند. آقای رئیس جمهور و وزارت اطلاعات و دادستانی و قوه قضائیه مسول مرگ من هستند»

خانم شهیدی به بازداشت و نحوه رسیدگی به پرونده‌اش معترض است و به این دلیل اعتصاب غذا کرده است.

هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار و عضو حزب اعتماد ملی، نیمه‌شب پنج‌شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۵در مشهد بازداشت شده بود. او را پس از بازداشت به تهران منتقل کردند و به زندان اوین فرستادند. علت بازداشت و یا اتهام خانم شهیدی تاکنون اعلام نشده است.

خانم شهیدی پیش از دستگیری اعلام کرده بود که هشدارهایی از برخی رسانه‌ها و افراد نزدیک به دولت مبنی بر بازداشتش دریافت کرده است. خانم شهیدی در نامه‌ای به حسن روحانی نوشته بود: «برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری شما، پروژه مشترکی از سوی سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات توانست شکل گیرد و این دو نهاد اقدام به بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی بی‌گناهی کردند که مرغ عروسی و عزای همه انتخابات‌ها هستند و شما نیز سکوت را ترجیح دادید»

هنگامه شهیدی در نامه خود تاکید کرده بود که از آنجا که بازداشتش را غیرقانونی و تنها در راستای «پروژه قبل از انتخابات برای بازداشت گسترده فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران» می‌داند، از لحظه بازداشت اعتصاب غذا خواهد کرد.

به غیراز هنگامه شهیدی، چند فعال مدنی و اجتماعی دیگر نیز هم‌اکنون در زندان‌های ایران اعتصاب غذا کرده‌اند. از آن جمله آتنا دائمی، فعال حقوق کودکان و اسماعیل عبدی، از فعالان صنفی معلمان ایران، هستند که در اعتراض به وضعیت خود و دوستانشان اعتصاب غذا کردند.

«عفو بین‌الملل» ۱۹ اردیبهشت ماه در نسبت به وخامت وضعیت سلامیت آتنا دائمی هشدار داد و اعلام کرد سلامت او در خطر قرار گرفته و باید فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

این سازمان مدافع حقوق بشر در گزارش ۱۹ اردیبهشت ماه خود می‌گوید خانم دائمی یک هفته پیش بی‌هوش شده و روز دوشنبه نیز به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده؛ اما پس از انجام چند آزمایش و پیش از آن‌که نتیجه آن‌ها مشخص شود، به زندان بازگردانده شده‌است.

آتنا دائمی در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه کشور»، «توهین به مقدسات و رهبری» و «اختفای ادله جرم» به هفت سال زندان محکوم شده‌است. اما سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر می‌گویند علت محکومیت او «انتشار پست‌هایی پست‌هایی در فیس‌بوک در انتقاد از اعدام‌ها، دیوارنگاری در نقد اعدام، حضور در آرامگاه کشته‌شدگان انتخابات سال ۱۳۸۸ و اطلاع‌رسانی درباره زندانیان سیاسی» است.

 

احسان مازندرانی روزنامه‌نگار و مدیر مسئول سابق روزنامه "فرهیختگان"، مراد ثقفی فعال مدنی و مدیر مسئول فصلنامه "گفتگو"، رامین کریمیان پژوهشگر و همکار آقای ثقفی و طاهره ریاحی روزنامه‌نگار و دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری "برنا"، از جمله بازداشت‌شدگانی هستند که گفته می شود بازداشت آنها با انتخابات ریاست جمهوری بی ارتباط نیست.

بیشتر این بازداشت‌ها توسط اطلاعات سپاه پاسداران انجام شده است. در این میان برخی از مدیران کانال‌های تلگرامی آزاد شده‌اند، اما برخی دیگر هنوز در بازداشت به‌سر می‌برند. دستگیری روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی ایران با انتقادهای نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی حامی روزنامه‌نگاران نیز مواجه شده است.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More