شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واشنگتن پست: تنش در انتخابات ایران به نگرانی از تقلب در آرا تبدیل شده است

 

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست امروز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت می‌نویسد روند پر تنش مبارزات انتخاباتی در هفته‌های اخیر در ایران این نگرانی را بوجود آورده است که در شمارش آرای نهایی تقلب صورت بگیرد.

واشنگتن پست می‌نویسد: «در تاریخ جمهوری اسلامی هیچ رئیس جمهور مستقری در دور دوم شکست نخورده است. اما این بار حسن روحانی با یک رقابت پرمخاطره از سوی رقبای خود روبه‌روست که نتیجه آن می‌تواند پیامدهای سهمگینی را برای دنیای سیاست در ایران و رابطه این کشور با جهان داشته باشد.»

پست آنگاه در گفت وگو با مفسران مسائل ایران نقل قول‌های زیر را در مورد این پیامدها می‌آورد:

ناصر هادیان از دانشگاه تهران: «روحانی بیش از اندازه از مزایای برجام با مردم صحبت کرد و نتوانست انتظارات آنها را مدیریت کند. او سعی کرد این قرارداد را به مردم بفروشد ولی به پیامد آن در صورت کمبودهای این قرارداد فکر نکرد.»

کارول موریلو خبرگزار پست: «روحانی در این انتخابات سعی کرد خود را در مقابل نظام قرار دهد و چهره یک سیاستمداری را به خود بگیرد که می‌تواند به راحتی با دشمنان داخلی و خارجی خود روبه‌رو شود.»

الیوت آبرامز مشاور سابق بوش: «بهتر است رئیسی برنده این انتخابات شود تا دنیا تکلیف خود را با ایران روشن کند. روحانی اگر هم خواهان رفرم و بازگشت ایران به جامعه جهانی باشد در درون این سیستم خودکامه ناتوان است. وقتی احمدی‌نژاد بر سر کار بود میانه‌روی رژیم تهران معنا نداشت. رئیسی هم از آدم‌های او بهره می‌برد.»

میرجاودانفر تحلیل‌گر مسایل ایران: «حتی اگر روحانی برنده شود روش‌های افراطیون ایران ادامه خواهد داشت. آنها هرگاه در هر انتخاباتی بازنده شده‌اند فشار و اختناق دستگاه حکومت بر مردم ایران افزایش یافته است. برنده شدن روحانی با تندتر شدن مواضع ضدآمریکایی و غربی محافظه‌کاران ایران دنبال خواهد شد.»

رضا مرعشی از شورای ملی ایرانیان آمریکا: «محافظه‌کاران هیچگاه با اکثریت قاطع آراء در انتخابات ریاست جمهوری ایران برنده نشده‌اند. اگر رئیسی به چنین آرایی دست بیابد اتفاقی نادر در کمپ آنها بوده است.»

کریم سجادپور از بنیاد صلح کارنگی: «اگر روحانی برنده شود تصویر ایران در نزد سیاستمداران واشنگتن تغییر چندانی نخواهد کرد زیرا چهار سال سیاست‌های او را دیده‌اند. اما اگر رئیسی برنده شود نمایش ایران به عنوان یک کشور بی‌ثبات کننده و مخرب صلح و آرامش در خاورمیانه راحت‌تر خواهد بود.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More