شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش تند ظریف به بیانیه کاخ سفید: ایرانیان ادعای دوستی آمریکا را رد می‌کنند

 

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی  روز پنچ‌شنبه ۱۸ خرداد در توییتی به بیانیه کاخ سفید در ارتباط با حوادث تروریستی اخیر تهران و تصویب فوریت طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در سنای این کشور واکنش نشان داد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در توییتر خود نوشته است: «بیانیه منزجر کننده کاخ سفید و تحریم‌های سنا در حالی‌که ایرانیان با تروریسم مورد حمایت مشتریان آمریکا مقابله می کنند. مردم ایران اینگونه ادعای دوستی ایالات متحده را رد می‌کنند.»

 

او در یک توییت دیگر نوشته است: «مستبدان تروریست پرور تهدید می کنند که مبارزه را به سرزمین ما بکشانند و به آنچه که اربابان آنان بیش از هر چیز از آن متنفر هستند حمله کنند: یعنی کرسی دموکراسی.»

در پی حملات روز گذشته به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت ‌الله خمینی در تهران کاخ سفید  بیانیه‌ای را از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، منتشر کرد که در آن ترامپ گفته بود: «برای قربانیان بی‌گناه حملات تروریستی در ایران و مردم ایران که با چنین شرایط چالش برانگیزی مواجه هستند سوگواری و برای آنان دعا می‌کنیم. تاکید داریم که حکومت‌هایی که حامی تروریسم هستند با این خطر مواجه می‌شوند که خود قربانی همان شرارتی شوند که ترویج می‌کنند.»
آمریکا، جمهوری اسلامی را «بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان» می داند و به همین دلیل تحریم‌هایی را علیه تهران به اجرا گذاشته‌ است.

روزگذشته نیز وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای حمله روز چهارشنبه در تهران را محکوم کرد و ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان حادثه و آرزوی سلامتی برای مجروحان حادثه گفت: تروریسم در جهان متمدن و صلح‌آمیز جایی ندارد.
روزگذشته، سنای آمریکا فوریت طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی را با ٩٧رأی موافق به تصویب رساند. این طرح قرار است اواخر ماه جاری مورد مذاکره و رأی‌گیری در مجلس سنا قرار گیرد و بر اساس آن افراد و نهادهای مرتبط با برخی فعالیت‌های غیرهسته‌ای جمهوری اسلامی، از جمله برنامه توسعه موشکی، انتقال اسلحه و حمایت از گروه‌های تندرو در خاورمیانه تحت تحریم قرار خواهند گرفت.

ایالات متحده آمریکا پیشتر تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرده بود اما سایر تحریم‌ها در زمینه‌های برنامه‌های موشکی و حقوق بشر علیه تهران همچنان برقرار است.
پیش از رای‌گیری در سنا، شماری از سناتورها خواستند که به احترام کشته‌شدگان حملات تروریستی تهران، بررسی این طرح به جلسه دیگری موکول شود، اما سایر نمایندگان با تغییر در دستور کار جلسه مخالفت کردند.

روز چهارشنبه مهاجمان مسلح در دو حمله جداگانه به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله خمینی ۱۷ نفر کشته و حدود ۴۳ نفر نیز مجروح شدند و مهاجمان نیز به قتل رسیدند. داعش مسوولیت این حملات را برعهده گرفت.

گروه حکومت اسلامی (داعش)، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این‌که افراد این گروه مسئول حملات چهارشنبه در تهران بودند، تهدید کرد که حملات بیشتری علیه ایرانیان در راه است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More