شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش مشاور روحانی به عارف: امان از سهم‌خواهی افراد

 

یک روز پس از برگزاری نشست هم‌اندیشی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، نسبت به اظهارنظر محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس، مبنی بر اینکه گفتمان اصلاحات به دنبال سهم‌خواهی از دولت دوازدهم نیست، واکنش نشان داد.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، که روز پنجشنبه ۲۲تیرماه برگزارشد، گفته بود که پیروزی حسن روحانی «مدیون اصلاح‌طلبان است». او خواستار مشورت روحانی با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس برای تعیین کابینه شده و در عین حال گفته بود که «هیچ سهم‌خواهی نخواهیم داشت».

 

 

چند ساعت بعد از هم‌اندیشی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف در توئیتی در تایید گفته‌های خود نوشت: «همراهی، ‌هماهنگی و همدلی با جریان اصلاحات رمز موفقیت دولت دوازدهم است و گفتمان اصلاحات در این مسیر به دنبال سهم‌خواهی نیست».

صبح امروز، جمعه ۲۳ تیرماه، حسام‌الدین آشنا در پاسخ به گفته‌های محمدرضا عارف در توئیتی نوشت: «درست است که گفتمان از جنس سهم خواهی نیست اما امان از سهم خواهی‌های افراد به اسم جریان»

به گزارش ایلنا مشاور رئیس جمهور دراین‌باره توضیح بیشتری نداد اما ساعاتی بعد، محمدرضاعارف در پستی در اینستاگرام که می توان آن را پاسخی به آشنا تعبیر کرد، نوشت: «نتيجه تعامل و همدلى در دولت اصلاحات نه سهم‌خواهى بود و نه مجادلات تندِ رسانه‌اى.»

روز چهارشنبه ۲۱تیرماه،  محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید که متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی است، گفت که ۷ وزیر نباید در دولت بعد باشند. او این درخواست را براساس تحقیقی خواند که فراکسیون امید درباره عملکرد وزرا انجام داده است.

وکیلی بدون اشاره به نام این وزرا،  تاکید کرده بود که اگر حسن روحانی این هفت وزیر را به مجلس معرفی کند، قطعاً ما به‌عنوان وکلای ملت به آنها رأی نمی‌دهیم.

همزمان یک عضو دیگر فراکسیون امید مجلس، طیبه سیاوشی، نیز در اظهارنظری درباره کابینه آتی دولت گفت که تاکنون خواست اصلاح‌طلبان و این فراکسیون در چینش کابینه درنظر گرفته نشده است.

محمدعلی نجفی، مشاور رییس‌جمهوری ایران نیز، روز ۱۶ خرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم پیش‌بینی کرده بود که ۵۰ درصد کابینه فعلی تغییر خواهد کرد.

پیشتر اعلام شده بود که حسن روحانی تصمیم دارد تا همزمان با مراسم تحلیف که روز ۱۴ مرداد برگزار می‌شود، اسامی وزیران پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام کند. براساس روال معمول در جمهوری اسلامی در چینش کابینه، رئیس جمهور برای انتخاب برخی وزرای کلیدی از جمله اطلاعات، خارجه، دفاع و کشور ناگزیر است نظر رهبر نظام را نیز جلب کند. منتقدان می‌گویند به نظر می‌رسد با افزایش فشارها برحسن روحانی و انتقادهای صریح آیت‌الله خامنه‌‌ای و فرماندهان سپاه از او در عرصه عمومی، دامنه تعداد وزرایی که باید از رهبر جمهوری اسلامی کارت سبز بگیرند در کابینه جدید روحانی، از چهار وزیر هم فراتر خواهد رفت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More