شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمیسیون امنیت ملی مجلس مأمور تدوین طرح مقابله با مصوبه سنای امریکا شد

 

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۱ خرداد مجلس شورای اسلامی، از کمیسیون امنیت ملی خواست طرح «مقابله با مصوبه اخیر سنای آمریکا» را هر چه سریعتر ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اقدام اخیر سنا در تصویب پیش‌نویس طرح تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی گفت: «اقدام متقابل ما باید استقامت در راه درست انقلاب و همگرایی هر چه بیشتر باشد، ما پاسخ روشنی به اقدامات سنا خواهیم داد.»
علی لاریجانی افزود: «مجلس شورای اسلامی واکنش جدی به تحرکات آنان می‌دهد، از کمیسیون امنیت ملی می‌خواهم در اسرع وقت طرح مقابله را تهیه و به مجلس ارائه کند. آمریکا باید متوجه شود مجلس در راه مبارزه با تروریست‌ها، اراده‌ای قوی دارد.»

او همچنین تاکید کرد: «مجلس از سپاه پاسداران، نیروی قدس و توان دفاعی ایران با تمام قوا حمایت خواهد کرد و نیروهای مسلح ما پاسخ تروریست‌ها را با تمام قوا خواهند داد.»

روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ساعاتی پس از حادثه تروریستی در تهران که ۱۷ کشته بر جای گذاشت، سنای آمریکا با ۹۷ رای موافق و تنها دو رای مخالف، پیش‌نویس طرح تحریم‌های تازه‌ای در زمینه برنامه موشکی ایران، صدور اسلحه و حمایت از گروه‌های مسلح در خاورمیانه را تصویب کرد. این تحریم‌ها در رابطه با برنامه موشکی ایران، حمایت مالی ونظامی از گروه‌های تروریستی و موارد نقض حقوق بشر وضع شده‌اند. در‌صورت تصویب نهایی این طرح،‌ افراد مرتبط با برنامه موشکی جمهوری اسلامی و هر شخصی را که با آنها وارد تجارت شود، می‌توانند مورد تحریم قرار گیرند. همچنین در این قانون محدودیت مالی و غیر مالی‌ای برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ممنوعیت فروش اسلحه در نظر گرفته شده است.
پیش از انجام رای‌گیری در جلسه روز چهارشنبه سنا،‌ چند سناتور دموکرات ایالات متحده از جمله برنی سندرز، سناتور مستقل، با اشاره به حملات اخیر در تهران، خواستار به تعویق افتادن این جلسه شدند، اما تلاش‌شان ناکام ماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با اشاره به حملات داعش به دو مرکز مهم تهران گفت: «در روزی که تروریست های جنایتکار عملیاتی را در مرقد امام و مجلس شورای اسلامی داشتند، ما نمایندگان شاهد دو صحنه متفاوت بودیم؛ از یک سو جنایت‌کاران تروریست وارد ساختمان ارتباطات مردمی نمایندگان شدند و مراجعان و کارکنان مجلس را مورد هدف قرار دادند و ناجوانمردانه ۱۸ نفر از آنان را به شهادت رسانده و بیش از ۳۰ نفر را مجروح کردند. گرچه تروریست‌ها نتوانستند به هدف خود که دسترسی به پارلمان بود برسند، اما شهادت عزیزان‌مان همه ما را داغدار کرد. روی دیگر این حادثه، روحیه بالای نمایندگان و آمادگی آنها برای مجاهدت در مبارزه با تروریست‌ها بود که صحنه ای بسیار غرورآفرین را در تاریخ پارلمان ایران به نمایش گذاشت. مراجعات متعدد نمایندگان به  اینجانب جهت برداشتن سلاح و مبارزه با تروریست‌های جانی و  اصرار بر اینکه پارلمان حتی یک لحظه تعطیل نشود واقعاً صحنه شورانگیزی از مجاهدت ملت را تصریح کرد.»
روز چهارشنبه مهاجمان مسلح در دو حمله جداگانه به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله خمینی ۱۷ نفر کشته و حدود ۴۳ نفر نیز مجروح شدند و مهاجمان نیز به قتل رسیدند. داعش مسوولیت این حملات را برعهده گرفت.
گروه حکومت اسلامی (داعش)، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این‌که افراد این گروه مسئول حملات چهارشنبه در تهران بودند، تهدید کرد که حملات بیشتری علیه ایرانیان در راه است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More