شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

به حکم دادگاه عالی هند، سکس با همسر زیر ۱۸سال، تجاوز محسوب می‌شود

 

دادگاه عالی هند، قانون جدیدی تصویب کرده است که نقطه‌‌ی عطفی در زندگی میلیون‌ها کودک-همسر در هند خواهد شد. براساس این قانون، مردانی که با همسران زیر سن قانونی (بین ۱۵ تا ۱۸ سال) خود سکس داشته باشند، متجاوز محسوب می‌شوند.

براساس قوانین، کودکان در ۱۸سالگی به سن قانونی می‌رسند. از لحاظ قانونی، سکس با دختر زیر شانزده‌سال، حتی اگر با رضایت او انجام شده باشد، بازهم تجاوز محسوب می‌شود؛ اما در بعضی کشورها، قانون درمورد سکس یک مرد با همسر ۱۵ تا ۱۸ ساله‌اش، استثنا قائل شده است.

در هند، تجاوز جنسی زناشویی، جرم به‌حساب نمی‌آید؛ دولت اعلام کرده است که جرم‌انگاری تجاوز در قالب رابطه‌ی زناشویی، ممکن است به تضعیف نهاد ازدواج و آسیب‌پذیری مردان در قبال آزار و اذیت همسرانشان بینجامد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، درپی دادخواهی ازسوی یک گروه حقوق‌بشری غیرانتفاعی به‌نام «اندیشه‌ی مستقل» (Independent Thought) برای جرم‌انگاری رابطه‌ی جنسی با همسران زیر سن قانونی، دادگاه عالی هند، روز چهارشنبه ۱۹مهر، تصویب کرد که سن قانونی در «همه‌ی موارد»، ۱۸ سالگی است.

دادگاه در حکم خود، اعلام کرده است: "رابطه‌ی جنسی مردانی که با دختران زیر سن قانونی ۱۸سال ازدواج کرده‌اند، با همسرانشان، تجاوز محسوب می‌شود".

این حکم که به‌شدت مورد استقبال فعالان حقوق زنان قرار گرفته، براساس «قانون ممنوعیت ازدواج با کودکان» در هند تصویب شده است و البته به گفته‌ی دادگاه، عطف‌به‌ماسبق نخواهد شد.  

در هند، هرچند که ازدواج با کودکان غیرقانونی محسوب می‌شود، اما این مسأله، در فرهنگ آن کشور، عمیقاً ریشه‌دار است. اغلب عواملی همچون فقر، اجرای ضعیف قانون، هنجارهای اجتماعی پدرسالارانه و دغدغه‌های ناموسی در خانواده‌ها را از دلایل این مسأله برمی‌شمارند.

در هند، زمانی که در یک ازدواج، زن زیر ۱۸سال و یا مرد، کمتر از ۲۱ساله باشد، آن را درشمار «ازدواج کودکان» می‌دانند و دختربچه-عروس‌ها ممکن است به همسری مردان بالای سن قانونی و یا پسربچه‌های زیر سن درآمده باشند.  

«قانون ممنوعیت ازدواج با کودکان» در هند، در سال ۲۰۰۶ میلادی به‌تصویب رسید. براساس سرشماری سال ۲۰۱۱ در هند، تعداد ازدواج کودکان در آن کشور، نسبت‌به یک دهه پیش از آن، کاهش یافته است؛ اما همچنان بیش‌از ۵میلیون دختربچه در آن کشور، پیش‌از سن قانونی ۱۸ سال ازدواج می‌کنند.  

پروژه‌ی تحقیقاتی «یانگ لایوز» (Young Lives)، با همکاری «کمیسیون ملی حمایت از حقوق کودکان» (National Commission for the Protection of Child Rights) در هند، در گزارش اخیر خود براساس تحلیل آمارهای مربوط‌به سرشماری، اعلام کرده‌ است که بیش از یک‌چهارم زنان ۲۰ تا ۲۴‌ساله‌ و یک‌پنجم مردان ۲۵ تا ۲۹‌ساله‌ی هندی می‌گویند پیش‌از سن قانونی ازدواج کرده‌اند.

«یانگ لایوز» یک پروژه‌ی تحقیقاتی بین‌المللی در زمینه‌ی «فقر در دوران کودکی» است که زیر نظر دانشگاه آکسفورد بریتانیا، بیش‌از ۱۵ سال در کشورهای اتیوپی، ویتنام، هند و پرو پی‌گیری شده است.  

براساس گزارش «یانگ لایوز»، تعداد دختربچه‌هایی که زیر سن قانونی ازدواج کرده‌اند، در سال ۲۰۱۱ در مناطق روستایی هند، ۰/۳درصد نسبت‌به سال ۲۰۰۱ پایین آمده است.  

علی‌رغم تلاش‌های فراوان برای توان‌مندسازی زنان و دختران و تعیین جریمه‌های سنگین برای ازدواج با دختربچه‌های زیر سن قانونی، همچنان هند در کنار کشورهایی چون بورکینافاسو، چاد، گینه، نیجر و سودان جنوبی، درمیان کشورهای با بالاترین میزان ازدواج کودکان جای گرفته است.  

     

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More