شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تأمین هزینه‌ی داروهای وارداتی، درصورت اثبات عوارض نمونه‌های داخلی

 

محمدباقر ضیاء، رئیس انجمن داروسازی ایران، از ضرورت استفاده از داروی وارداتی برای بیماران خاصی که به نمونه‌های داخلی حساسیت دارند، خبر داد. او افزود که حتی اگر لازم باشد، باید هزینه‌های دارو را ما متقبل شویم.

چندی پیش مجلس شورای اسلامی، به‌منظور حمایت از تولید داخلی داروهای وارداتی، مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن، برخی از داروها که در کشور تولید می‌شوند، نمونه‌های خارجی آن، از پوشش بیمه خارج می‌شود. این مصوبه، شامل برخی‌از داروهای بیماران خاص نیز می‌شود؛ از همین‌رو بیماران دارای بیماری‌های خاص (مانند تالاسمی) یا با مشکل تأمین هزینه‌ی دارو مواجه می‌شوند و یا درصورت استفاده‌از داورهای داخلی، به‌دلیل کیفیت پایین و عوارضی که روی برخی از بیماران دارد، با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند. حال رئیس انجمن داروسازی ایران، از برخی استثنائات سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ رئیس انجمن داروسازان ایران، با اشاره به عوارض برخی از داروهای تولید داخلی گفت: «بدون شک برخی داروهای تولید داخل، برای بیماران خاص عوارضی را ایجاد می‌کند که در این صورت، باید از داروهایی که برند بدون عوارض هستند استفاده کرد».

محمدباقر ضیاء در این‌باره گفت: «تمام پروسه‌ی تولید دارو در داخل کشور، علمی طی می‌شود و براساس استانداردهای جهانی است و تمام تلاش داروسازان این است که مطابق با همین معیار جلو بروند».

او در ادامه توضیح داد: «درهنگام ساخت دارو، تمام عوامل ازجمله فرمول و تکنولوژی و همچین مواد اولیه تاثیرگذار هستند؛ اما باید این را هم در نظر داشت که واکنش تمامی بیماران یکسان نیست و واکنش‌ها متفاوت است؛ بنابراین ایجاد عوارض بر اثر استفاده از دارو، به مجموعه‌ای از پارامترها بستگی دارد».
ضیاء با اشاره به پیشرفت داروسازی در کشور گفت: «تولید داروهای خاص در کشور، اگرچه برای ما یک موفقیت بزرگ است، اما باید همراه با نتیجه‌ی مثبت باشد. همه‌ی این اقدامات، درنهایت باید برای راحتی، آسایش و تسکین درد بیمار باشد؛ بنابراین اگر فرایند تولید یک دارو، نتیجه‌ی اثربخشی ندارد، باید در آن تجدیدنظر شود».
او با بیان اینکه باید بروکراسی‌ها کم و دسترسی به دارو برای بیماران خاص آسان شود، گفت: «بیماران خاص باید همه‌جوره تحت حمایت قرار گیرند؛ چراکه این گروه، با دیگر بیماران متفاوت هستند. این افراد در طول زندگی، با مشکلات و دردهای فراوانی روبرو هستند؛ بنابراین در تأمین داورهای بیماران خاص، هر حمایتی که لازم است باید انجام شود؛ حتی اگر لازم باشد هزینه‌های پرداخت دارو را ما متقبل شویم».  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More