شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سن مصرف قلیان در میان نوجوانان  به ۱۴ سال رسید

 

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت می‌گوید که  پایین بودن میزان مالیات در نظرگرفته شده برای دخانیات و سیگار باعث شده، دسترسی به این مواد آسان‌تر و سن مصرف قلیان در میان نوجوانان، به‌خصوص دختران به ۱۴ سال برسد.

علیرضا رئیسی، در نشست خبری روز یک‌شنبه ۱۵ بهمن اعلام کرد که در حال حاضر سالیانه حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود. همچنین او از مرگ سالانه ۵۰ تا ۵۷ هزار نفر فرد سیگاری در ایران خبر داد و گفت که هر سال مبلغی در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزارمیلیارد تومان به نظام سلامت هزینه وارد می‌شود.

به گفته رئیسی، سال ۸۵ مصوب شد که مالیات بر سیگار به ویژه بر خرده فروشی، سالیانه ۱۰ درصد افزایش پیدا کند که این رقم در حال حاضر کمتر از رقم به تصویب رسیده است.

او پایین ماندن میزان مالیات را به برخی لابی‌گری‌ها نسبت داد و خاطر نشان کرد: « به دلیل پایین نگه داشتن مالیات بر سیگار، سالانه ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان می‌رود».

رئیسی در ادامه گفت که نبودن نظارت کافی بر روی میزان مالیات بر خرده فروشی سیگار باعث شده که نوجوانان به‌راحتی به سیگار دسترسی پیدا کنند، به‌گونه ای که سن مصرف قلیان در نوجوانان به‌خصوص دختران به ۱۴ سال برسد.

درحالیکه رقم مالیات بر خرده فروشی سیگار در ترکیه ۸۴ درصد است، این رقم در ایرن زیر ۱۰درصد است که پس از افغانستان، پایین‌ترین میزان مالیات بر خرده فروشی سیگار را دارد.

نشریه‌ی فارین‌پالیسی روز ۹ بهمن‌ماه گزارشی از تهران درمورد مصرف دخانیات منتشر کرد و در آن از نافرجام بودن تلاش‌های حکومت ایران در مبارزه با مصرف سیگار و قلیان سخن گفت.

طبق این گزارش، بیش‌از یک دهه است که ایران، یکی‌از جامع‌ترین قوانین را در مبارزه با سیگار کشیدن تصویب کرده است، ولی در مبارزه با دخانیات موفق نبوده است.

بر اساس قانون موجود در ایران، کشیدن سیگار در اماکن بسته همچون ساختمان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و ماشین‌های سواری ممنوع است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More