شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۴ آبان‌ماه

ظریف حتما سند پول‌شویی را دارد

 

قوه قضاییه سعی‌اش این است که از اعدام هدیه‌ای بسازد و مطبوعات را غافلگیر کند. صبحگاه دیروز بی‌اینکه کسی خبردار شود، «وحید مظلومین» که لقبش«سلطان سکه» بود، دار زده شد و خبرش ماند تا امروز صبح به صفحه‌اول بیشتر روزنامه برسد. «وحید مظلومین» که به‌جرم فساد فی‌الارض و درواقع خرید و فروش سکه، محکوم به اعدام شد، از سرشناسان بازار به‌حساب می‌آمد و لقبش در بازار طلافروشان «مُلا» بود و کسی جرات نکرد این تیتر را بزند که «مُلا» به دار مجازات آویخته شد.

دلیل این لقب هم اینکه «مظلومین» پیش‌از یازده سپتامبر، دست‌به خرید عمده طلا و سکه زده بود و با آن واقعه تاریخی که دلار نزول و قیمت طلا در دنیا بالا رفت، سود سرشاری به‌دست آورد و همکارانش باتعجب می‌گفتند که مظلومین احیانا با «ملا عمر»، رهبر طالبان که آن روزها «بن‌لادن» را پناه داده بود، سر و سِری داشته و از آینده خبردار بوده است.

اعدام دیروز، خبر اول امروز بود؛ اما در هیچ روزنامه‌ای، مطلبی درباره حقوق متهم نیامد و اینکه آیا متهم که از سرشناسان بازار طلا به‌حساب می‌آمد، محاکمه‌ای عادلانه داشت یا نه. روزنامه جمهوری اسلامی از این اعدام سریع‌السیر به‌عنوان اقدام قابل تحسین یاد کرد و روزنامه خراسان در روتیتر خبر اعدام، این سرعت را حسن کار دستگاه قضا دانست و نوشت: «با رسیدگی به پرونده در کمتر از دو ماه، حکم قطعی صادر و سلطان سکه اعدام شد». کیهان هم یک گام به‌جلو برداشت و نوشت که حالا نوبت مدیران است.

در این آخر هفته، خبر آن‌قدر بود که یک اعدام، تیتر اصلی همه روزنامه‌ها نباشد. ماجرای ظریف و اظهارنظرش درباره پول‌شویی بالا گرفته است و روزنامه‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در حمله به وزیر امور خارجه و دفاع از او، گزارش و یادداشت نوشته‌اند. آفتاب یزد از قول «سعید شریعتی»، فعال اصلاح‌طلب، نوشته است که ظریف حتما از پول‌شویی سند دارد.

مسعود نیلی که خیلی‌ها او را مغز متفکر اقتصادی کابینه و عامل راست‌گرایی اقتصادی دولت می‌دانند، از شورای پول و اعتبار استعفا داد و ازقضا، رقیبش «علی طیب‌نیا» به این شورا بازگشت و این تغییر و تحول را روزنامه اعتماد در تیتری خلاصه کرده است: «اقتصاد از راست به چپ».

حرف دولت و وزیران شد، این را هم بگوییم که رفتار «محمود حجتی» با پیرمرد طبسی، همچنان مورد نقد است و روزنامه ابتکار در یادداشتی نوشته که بهتر بود وزیر سکوت می‌کرد و پشت هم «خب،خب» نمی‌گفت. «ژوبین صفاری» در ابتکار نوشته که خیلی وقت است که مسئولان با مردم یک‌طرفه صحبت می‌کنند و اصلا آیین گفت‌وگو را بلد نیستند، اما اگر می‌خواهند شکاف بین حکومت و مردم را پر کنند، بهتر است حرف مردم را گوش کنند.

تا یادمان نرفته است، بگوییم که خبر مهم اعتصاب معلمان که امروز سومین روزش است و در بیست استان کشور ادامه دارد، هیچ بازتابی در صفحات اول روزنامه‌ها نداشته و عاقلان دانند که خبر اعتراض و اعتصاب، خط قرمزی است که عبور از آن، یعنی توقیف روزنامه.

 

از راست به چپ

 

مسعود نیلی، در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، مشاور اقتصادی رییس جمهوری و ای‌بسا بیشتر از امروز هم در اقتصاد اثرگذار بود و سیاست اقتصاد باز و تعدیل قیمت‌ها را او پیشنهاد داد و عملی کرد؛ اما در دوره هاشمی هم پس‌از افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن تورم، کنار گذاشته شد. «مرتضی اسدی» در یادداشتی با بیان آنچه گذشت، از تضعیف کیش راست گفته و افزوده است که «مسعود نیلی»، اقتصاددانی است که به‌درد اوضاع آرام و عادی می‌خورد و در شرایط سخت که دولت ناچار است در اقتصاد و بازار دخالت کند، او و تفکرش به‌درد نمی‌خورد. اینجاست که چپ‌ها و امثال طیب‌نیا به‌کار می‌آیند. گزارش روزنامه اعتماد هم باعنوان اقتصاد از راست به چپ، رویکرد اقتصادی دولت روحانی را از ابتدا تاحال بررسی کرده و نوشته است که مسعود نیلی به‌عنوان تئوریسین اقتصادی دولت، در شرایط فعلی با وزرای اقتصادی و شرایط بحرانی کشور هماهنگ نبود و حالا با آمدن «طیب نیا» که در جبهه مخالف نیلی قرار دارد، باید منتظر چرخش اقتصادی کابینه باشیم.

 

ظریف حتما سند پول‌شویی را دارد

 

حرف‌های محمدجواد ظریف درباره پول‌شویی، جنجالی به‌پا کرده و اصول‌گرایان گفته‌های وزیر امور خارجه را در این شرایط تحریم، تایید حرف خارجی‌ها دانسته‌اند، آن هم با هدف تایید لوایح مربوط به «اف‌ای‌تی‌اف». حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان حتی گفته که ظریف اگر نتواند حرفش را ثابت کند، خائن است.

«سعید شریعتی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با آفتاب اما نظر دیگری دارد و معتقد است، نهادهای بین‌المللی، اقتصاد ایران را هر روز رصد می‌کنند و تصمیم‌های آن‌ها براساس داده‌هایی است که دارند.

«شریعتی» گفته است که ظریف ماجرای پول‌شویی را کاملا حساب‌شده مطرح کرده و از تبعاتش  آگاه بوده است و حتما هم سند دارد. این فعال اصلاح‌طلب با توصیفی مافیایی از اقتصاد ایران، می‌گوید آن‌ها که هزاران‌میلیارد تومان پول‌شویی می‌کنند، به‌راحتی می‌توانند ده‌ها میلیارد تومان هم خرج کنند تا با لوایح ضدپول‌شویی مقابله کنند و مخالفت اصول‌گراها هم به‌نوعی آدرس را به ما می‌دهد و معلوم می‌شود آنکه اعتراض دارد، همان متهم است.

 

آقای ظریف برای مبارزه با پول‌شویی از نیروی خارجی کمک نگیرید

 

برویم آن‌سوی میدان و حرف‌های حسین شریعتمداری را در یادداشت روز کیهان بخوانیم. مدیر مسئول کیهان با عنوان «آب را گل نکنید»، نوشته که اگر با ظریف و حرفش درباره پول‌شویی مخالف است، به‌دلیل این نیست که از پول‌شویی دفاع می‌کند، بلکه حرفش این است که وزیر امور خارجه با این افشاگری می‌خواسته حرفش را درباره لزوم تایید «اف‌ای‌تی‌اف» به کرسی بنشاند.

شریعتمداری می‌گوید تصویب لوایح مربوط «‌اف‌ای‌تی‌اف» دقیقا مثل معاهدات دوران قاجار است که اختیار گمرک و بانک و ارتش و کشور را به خارجی‌ها می‌سپردند و با تصویب این لوایح، اقتصاد ایران در اختیار خارجی‌هایی قرار می‌گیرد که سردار سلیمانی و سردار نقدی را تروریست می‌دانند. شریعتمداری از ظریف می‌پرسد که اگر قرار است برای مبارزه با پول‌شویی از خارجی‌ها کمک بگیرید، لابد چندوقت دیگر هم برای تامین امنیت کشور، از شرکت‌های خصوصی آمریکایی و اروپایی استفاده می‌کنید.

 

شاید این شهردار هم رفتنی باشد

 

دولت دچار حالت «مات‌شدگی» است و انگار در سطح مدیریت کشور، توان تصمیم‌گیری مختل شده است. «ضرورت اصلاحات نهادی»، یادداشتی است که «محمد هدایتی» نوشته و در شرح «مات‌شدگی» می‌گوید هرچند که کشور در تحریم است، اما باید بپذیریم که سهم بزرگی از مشکلات به سوءمدیریت داخلی بازمی‌گردد. یک قلم از این مدیریت آشفته، شهرداری تهران است که سه شهردار را در یک‌سال گذشته به خود دیده و هنوز نظم نگرفته است و ممکن است شهردار جدید هم با چالش‌هایی مواجه شود که چاره‌ای جز کناره‌گیری نداشته باشد. از آن‌سو، لایحه مهم مربوط به «اف‌ای‌تی‌اف» هنوز به جایی نرسیده است و کابینه را هم که نگاه کنیم، تغییرات بی‌سابقه‌ای دارد و مثلا یک وزیر از وزارتخانه‌ای استعفا می‌دهد و به یک وزارت دیگر می‌رود. اینها همه نشانه این است که ما به یک اصلاحات ساختاری و نهادی نیازمندیم، تا بلکه بتوانیم با تحریم و توطئه دشمن مقابله کنیم و از این حال فلج و مات‌شدگی بیرون بیاییم.

 

استواری وقیحانه کوهستان

 

هرچند فدراسیون کوهنوردی خراسان از کرده‌اش پشیمان شد و حرفش را درباره لزوم داشتن رضایت‌نامه شوهر برای زنان کوهنورد پس گرفت، اما هنوز روزنامه‌ها یقه فدراسیون را گرفته‌اند و رها نمی‌کنند. شاید این پیگیری بیراه نباشد و با سابقه‌ای که مشهد و احمد علم‌الهدی، امام جمعه‌اش در خودسری و قانون‌گذاری دارند، بعید نیست این بخشنامه چندوقت دیگر رسما اجرایی شود. «پریسا عبادی»، خبرنگار صدای اصلاحات، در گزارشی باعنوان طبیعت‌گردی جنسیتی، خطاب‌به مسئولان فرهنگی کشور نوشته که نگاهشان به زن و خانواده کاملا جنسیتی است و اصولا فکر می‌کنند هر تفریحی و هر منظره زیبایی و حتی طبیعت، باعث می‌شود عفت عمومی لکه‌دار شود. بعد هم از قول صفحه اینستاگرام «محراب قاسمخانی» نوشته که چطور است دور همه کوه‌ها چادر بکشیم، چون یک وقاحت خاصی در استواری‌شان هست که ممکن است تحریک‌آمیز باشد.

 

ازدواج کودکان بر پرده سینما

 

به بهانه اکران فیلم «هندی و هرمز»، روزنامه ایران گفت‌وگویی کرده با «عباس امینی»، کارگردان این فیلم که به موضوع کودک-همسری پرداخته است. امینی می‌گوید دیدن یک فریم عکس که دو کودک را در اتاق حجله نشان می‌داد، جرقه ساخت این فیلم را در ذهنش زده و این سوال برایش شکل‌گرفته که در چنین ازدواج‌هایی که در برخی نقاط ایران مرسوم است، دو کودک و یا یک مرد بزرگسال و یک دختر کم‌سن و سال، چطور زناشویی‌ای دارند.

امینی یک‌سال را صرف پژوهش فیلم کرده و در ساخت «هندی و هرمز» دو خط‌قرمز هم داشته که کارگردانی چنین فیلمی را سخت می‌کرده است. یکی اینکه نمی‌توانسته به مساله جنسی وارد شود و دیگر اینکه باید از سیاست هم پرهیز می‌کرده است. امینی به روزنامه ایران گفته است فکر می‌کند کودکان بازیگر نقش‌های اصلی این فیلم، وقتی بزرگ شوند، احساس خوشایندی از بازی در این فیلم نداشته باشند. این کارگردان اجتماعی به آن دسته از نمایندگان مجلس که به طرح افزایش سن ازدواج رای نداده‌اند، توصیه کرده است تا این فیلم را ببیند. «هندی و هرمز» روایت ازدواج دو کودک جنوبی است که بنابر رسم و رسوم عشیره‌ای به عقد هم درمی‌آیند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More