شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی سوم دی‌ماه

قبل از انقلاب آزادی اجتماعی بود و مردم دین‌دار بودند

 

یک اتفاق کافی است تا شخصیت‌های تاریخی به صفحات اول روزنامه‌ها رجعت کنند، مثل امروز که محمد مصدق، تیتر اول چندین روزنامه است و دلیلش این‌که تابلوی خیابان مصدق در تهران را کسانی با پاشیدن رنگ تخریب کرده‌اند و همین بس بود تا بازار هواداری از نخست‌وزیری که شصت سال پیش در ایران بر سر کار بود گرم شود. روزنامه مستقل با عکسی از تابلوی سیاه شده خیابان تیتر زده که «مصدق هنوز خار چشم است» و روزنامه آفتاب هم مصدق و هاشمی رفسنجانی را کنار هم قرار داده است و به بهانه مستندی که در تخریب هاشمی ساخته شده، تیتر زده «تخریب مصدق و آیت‌الله». روزنامه سازندگی و حواریون هاشمی رفسنجانی در حزب کارگزاران هم با چاپ عکس تمام‌قدی از رفسنجانی، دلایل رد صلاحیت مرد قدرتمند و البته در‌گذشته سیاست ایران در انتخابات پیشین ریاست جمهوری را بررسی کرده‌اند.

می‌بینید که روزنامه‌ها تا اینجای کار از امروز خبر چندانی نداشته‌اند. از این بازی با تاریخ که بگذریم، امروز یک خبر اقتصادی مهم به چشم چند روزنامه آمده با این مضمون که قرار است به دستور بانک مرکزی سود حساب‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از این پس ماهانه محاسبه شود، نه روزانه، خلاصه‌اش این‌که میزان سود مشتری‌ها کاهش پیدا می‌کند. روزنامه جهان صنعت با تیتر «حبس نقدینگی» سعی در توضیح تصمیم تازه بانک مرکزی دارد و گفته است سیاست‌گذاران اقتصادی می‌خواهند نقدینگی را بدون دادن امتیاز در بانک‌ها حبس کنند و گویا با کنترل نرخ ارز و کسادی بازار مسکن، دلالی در حوزه‌های دیگر اقتصادی هم بی‌رونق است و مشتری‌ها به همین سود کم رضایت خواهند داد.

دیروز و به‌یک‌باره، طرح تحقیق و تفحص از روزنامه همشهری در زمانِ شهرداری محمد‌باقر قالیباف به صحن شورای شهر رفت و این تحقیق مثل دادخواستی علیه شهردار اصولگرای سابق خوانده شد. روزنامه شرق به این تفحص پرداخته و همراه با عکس قالیباف تیتر زده است «ورود به حیاط‌خلوت شهرداری دوره قالیباف» و روزنامه قانون هم با تیتر «همشهری زیر ذره‌بین» از این بازرسی استقبال کرده است، البته در خود روزنامه همشهری از این خبر خبری نیست.

از روزنامه جوان هم بشنویم که امروز سخنان دادستان تهران را دستاویز قرار داده و به تئاتر موزیکال بینوایان، که این روزها بر صحنه است، به بهانه مختلط بودن تماشاچی‌‌های زن و مرد تاخته است. مشکلات کشور امروز پیچیدگی‌اش را در ویترین روزنامه‌ها نشان داده است، از مصدق و هاشمی گرفته تا اختلاط زن و مرد. شاید هم حق با رییس کمیسیون مجلس، احمد مازنی، باشد که در گفت‌و‌گوی روزنامه ایران گفته است عقلای سیاست در محاصره افراطیون‌اند.

 

jomhouri
برخی اموات هم یارانه می‌گیرند

 

«یارانه‌ها را شفاف کنید»، این تیتر سرمقاله جمهوری اسلامی است، با اعتراض به این‌که پرداخت یارانه‌ها اقتصاد کشور را مختل کرده است. در این ماه قرار است تکلیف بودجه سال آینده مشخص شود، مجلس باید درباره یارانه‌ها تصمیم بگیرد و این رقم هنگفت را که برای پرداخت یارانه‌ها هزینه می‌شود فقط به نیازمندان واقعی بدهد، نه به هفتاد‌و‌پنج میلیون نفر. جمهوری اسلامی نوشته است در حال حاضر، برخی از اموات و کسانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند هم یارانه می‌گیرند و نتیجه این شده که بخش درمان و عمران کشور مشکل پیدا کرده است. در این یادداشت، محمود احمدی‌نژاد مقصر اصلی حیف‌و‌میل اموال عمومی معرفی شده و آمده است آن روز که احمدی‌نژاد رقم هنگفت یارانه‌ها را هدیه امام زمان می‌دانست، اعتراض‌ها شنیده نشد و حالا به این وضع رسیدیم.

 

همشهری زیر ذره‌بین

 

روزنامه قانون اعلام نتیجه طرح تحقیق و تفحص از روزنامه همشهری در دوره شهرداری قالیباف را اعجاب‌آور توصیف کرده و نوشته که تقریبا همه‌جور تخلف‌ مالی در این موسسه انجام شده است. مثلا صدها نفر به‌صورت غیر‌قانونی به کارمندان این روزنامه افزوده شدند و با راه‌اندازی گروه مجلات و افزایش مجلات اقماری همشهری به هجده عنوان، راه برای استخدام دوستان و آشنایان باز شده است. حقوق و مزایا هم در این موسسه ماجراها داشته و معاون مالی موسسه ماهانه ۱۹ میلیون تومان حقوق می‌گرفته است. از طرفی، در انعقاد قراردادها هم قوانین مزایده و مناقصه اصلا رعایت نشده است.

 

قبل از انقلاب آزادی اجتماعی بود و مردم دین‌دار بودند

 

دکتر حسین باهر، جامعه‌شناس، در گفت‌و‌گویی با روزنامه آرمان، محدودیت‌های اجتماعی و قید‌و‌بند‌هایی را که در چهل سال گذشته اعمال شده کاملا شکست‌خورده ارزیابی کرد. این جامعه‌شناس گفت سال‌های قبل از انقلاب را نیز تجربه کرده است و آن زمان هر‌کس، مادامی‌که به دیگران صدمه نمی‌زد، آزاد بود به شیوه خودش زندگی کند و جالب این‌که عقاید دینی جامعه هم مستحکم بود. این استاد دانشگاه به مسئولان توصیه کرد فکری برای امید و نشاط مردم بکنند.

 

صدا‌و‌سیمایی که برفک دارد

 

چند روزی است که روزنامه اعتماد به نقد صدا‌و‌سیما و راه‌و‌رسم برنامه‌سازی در این رسانه حکومتی می‌پردازد. امروز هم مجید رضاییان در این‌باره نوشته و در یادداشتی با عنوان «صدا‌و‌سیمایی که برفک دارد» شیوه برنامه‌سازی و خبر‌رسانی این رسانه را نقد کرده است. این کارشناس رسانه نوشته مشکل اصلی صدا‌و‌سیما این است که نمی‌تواند بین رسانه بودن و حکومتی بودن انتخاب کند و برای همین است که گزارش‌های خبری‌اش یک‌طرفه است. وضعیت ورشکستگی در جذب مخاطب هم کار را به جایی رسانده که تلویزیون دست‌به‌دامن مجری‌هایی شود که چند وقت پیش حذفشان کرده بود و برای همین است که برنامه‌های مجری‌محور در تلویزیون افزایش پیدا کرده است.

ناصر فکوهی، جامعه‌شناس، هم یادداشتی نوشته و مشکل اصلی تلویزیون را انحصار یک جناح بر آن دانسته و گفته است که ایرانی‌ها از هشتاد سال پیش رادیو و از پنجاه سال پیش تلویزیون داشته‌اند، اما دریغ از این‌که این رسانه‌ها آزادانه فعالیت کنند. این استاد دانشگاه صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی را بی‌آینده توصیف می‌کند و برای این رسانه در شکل‌دهی ذهنیت جامعه ایرانی اهمیت و جایگاهی قائل نیست.

 

حتی در غم هم شادی است

 

به مناسبت هفتاد سالگی بیژن کامکار، نوازنده دف و تار و خواننده گروه کامکارها، روزنامه ایران ویژه‌نامه‌ای منتشر کرده و با این استاد موسیقی سنتی به گفت‌وگو نشسته است. کامکار از پیشینه‌اش گفته، از روزهای ابتدای انقلاب که در گروه چاووش فعالیت می‌کرده و در آفرینش موسیقی حماسی آن سال‌ها نقشی داشته است. بیژن کامکار در هفتاد سالگی سعی می‌کند تا در حزن و اندوه هم شادی ببیند. نگاهی خوش‌بین به آینده موسیقی در ایران دارد و هر‌چند معتقد است مردم بنابر شرایط بد اقتصادی و اجتماعی به موسیقی مصرفی روی آورده‌اند، اما این را هم می‌گوید که موسیقی در کشور گسترش پیدا کرده و اگر روزگاری خود او تنها دف‌زنِ ایران بود، حالا میلیون‌ها نفر دف می‌زنند و در هر گوشه شهر و محله کلاس موسیقی برپاست.

 

اختلاط بینوایان

 

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، هشدار داد که با تئاتر بینوایان، که این روزها در یکی از هتل‌های شمال شهر تهران روی صحنه است، به‌دلیل بدحجابی و اختلاط زن و مرد برخورد خواهد شد. دادستان برافراشتن پرچم فرانسه در این تئاتر را هم زننده دانسته است. این هشدار بهانه‌ای به روزنامه اصولگرای جوان داده تا به تئاتر بینوایان بپردازد. پیش‌تر، اهالی تئاتر این نمایش موزیکال را به‌دلیل بلیط گران و برداشت سطحی از اثر ویکتور هوگو نقد کرده بودند، اما حالا، روزنامه جوان از وزارت ارشاد خواسته است تا با توجه به همه این دلایل، از بد‌حجابی و اختلاط زن و مرد گرفته تا گرانی بلیط و موزیکال بودن تئاتر و رقص و آواز، با بینوایان برخورد کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More