شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نام ۴ کارگردان‌ ایرانی در فهرست بهترین فیلمسازان قرن۲۱

سایت متاکریتیک، اسامی فیلمسازان بر‌تر قرن ۲۱ را اعلام کرده است. در میان اسامی منتشر شده از فیلمسازان برتر قرن، نام چهار کارگردان از ایران نیز به چشم می‌خورد.
به گزارش ایلنا، در بین اسامی بهترین فیلمسازان قرن بیست‌و‌یکم به انتخاب متاکریتیک؛ جعفر پناهی در رتبه پنجم، اصغر فرهادی در رتبه هشتم، عباس کیارستمی در رتبه بیستم و بهمن قبادی در رتبه بیست و پنجم قرار دارد.

جعفرپناهی، کارش را در سینما به عنوان دستیار کارگردانِ فیلم‌های عباس کیارستمی آغاز کرد. آخرین فیلم او با نام تاکسی برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد، خواهرزاده وی این جایزه را به نیابت از او اخذ کرد.  جعفر پناهی، در نهم مارس ۲۰۱۲، برنده نشان هنر برای آزادی از بنیاد فیرپلی در سوئیس شد. همچنین در سال ۲۰۱۳ هیأت داوران جشنواره فیلم برلین، جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه را به جعفر پناهی به خاطر نوشتن فیلم‌نامه پرده اهدا کرد.

 

جعفر پناهی

 

اصغر فرهادی، در سال ۲۰۱۲ فیلم جدایی نادر از سیمین، ساخته‌ی این کارگردان، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و همزمان نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی (اورژینال) برای این فیلم شد. او همچنین برنده جایزه بهترین فیلم خارجی جایزه گلدن گلوب سال ۲۰۱۲ میلادی به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین شد. اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶، جایزه بهترین فیلم‌نامه این جشنواره را برای نگارش فیلم‌نامه فیلم فروشنده دریافت کرد. همچنین در اسکار ۲۰۱۷ فیلم فروشنده به نویسندگی و کارگردانی وی توانست جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را کسب کند.

خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم درباره الی و خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به خاطر فیلم جدایی نادر از سیمین از دیگر دستاوردهای اوست.
 

 

اصغر فرهادی

 

عباس کیارستمی برنده چندین جایزهٔ بزرگ سینمایی است. او پنج بار نامزد جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دورهٔ جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس این جایزه را گرفت. او در جشنواره‌های متعدد معتبر فیلم جهان به عنوان داور حضور داشت و با ۴ دوره داوری در جشنواره فیلم کن در سالهای ۱۹۹۳، ۲۰۰۲، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ در میان هنرمندان ایرانی پیشتاز بود. کیارستمی همچنین با دریافت ۳۲ دستاورد شخصی، پرافتخارترین هنرمند ایران به شمار می‌رود.

عباس کیارستمی

 

او در تیرماه سال ۱۳۹۵ برای درمان راهیِ فرانسه شد و سرانجام روز ۱۴ تیر در یکی از بیمارستان‌های فرانسه درگذشت.

بهمن قبادی برنده جایزه خرس شیشه‌ای و جایزه فیلم صلح جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۰۵ شد و در جشنواره فیلم کن نیز برنده جایزه دوربین طلایی در سال ۲۰۰۰، برنده جایزه فیبرشی در سال ۲۰۰۰، برنده جایزه فرانسوا در سال ۲۰۰۲ و برنده جایزه فرانسوا شاله و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۰۹ شد. او همچنین تهیه کنندگی فیلم مردان را هم در کارنامه خود دارد.

اسامی ۲۵ کارگردان و فیلمساز بر‌تر از نگاه سایت متاکریتیک به شرح زیر است:
۱- آلفونسو کوآرون
۲- الکساندر پاین
۳- برادران داردن
۴- هایائو می‌ازاکی
۵- جعفر پناهی
۶- برادران راس
۶- پل تامس اندرسن
۸- اصغر فرهادی
۹- مایک لی
۱۰- فردریک وایزمن
۱۱- می‌ا هانسن‌لاو
۱۲- اِیوا دوورنی
۱۳- کلی ریچارد
۱۴- بونگ جون‌هو
۱۵- می‌گوئل گومز
۱۶- هو شیائوشین
۱۷- نوری بیلگه جیلان
۱۸- برد بیرد
۱۹- ریچارد لینکلیتر
۲۰- عباس کیارستمی
۲۱- ژاک اودیار
۲۲- گای مدین
۲۳- هیروکازو کوریدا
۲۴- ادگار رایت
۲۵- جف نیکولز و بهمن قبادی

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More