شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۰ شهریورماه

نتیجه این‌همه عاشورا و تاسوعا چه شد

 

با آغاز ماه محرم، روزنامه‌ها سعی کرده‌اند صفحه اول را به‌شکل تکیه و هیات عزاداری دربیاورند و مثلا روزنامه اطلاعات، در کادر بالای صفحه، کتیبه سوگواری محرم کار کرده است. تیتر یک روزنامه‌ها اما به اجازه رهبر جمهوری اسلامی ایران به دولت و مجلس برای تصمیم‌گیری درباره پیوستن به «اف ای تی اف»  اختصاص یافته است. هرچند که روزنامه به این نپرداخته‌اند که آیا اصولا اختیار تصمیم‌گیری از همان ابتدا با دولت و مجلس بوده است یا نه، و آیا این تصمیم رهبر جمهوری اسلامی نوعی عقب‌نشینی تلقی می‌شود یا نه.

 

صدای اصلاحات: نتیجه این‌همه عاشورا و تاسوعا چه شد

 

سرمقاله روزنامه صدای اصلاحات با توجه به شروع محرم و سنت عزاداری ، نگاهی اجتماعی به بازده این مراسم کرده است. کسایی‌زاده نوشته است: هر جمعه، نمازهای جمعه  باشکوه برگزار می‌شود و ایام محرم، همه برای سالار شهیدان عزاداری می‌کنیم. روضه و کتاب‌های مذهبی و نوارهای مداحی همه ما را به راه راست فرامی‌خواند، اما چرا در کشور اسلامی که این‌همه نشانه معنوی دارد، این‌قدر فساد و اختلاس هست؟ کجای کار ما می‌لنگد؟

 

اطلاعات: غول بی‌مهار

 

یادداشت روز اطلاعات درباره حجم عظیم نقدینگی و آشوبی است که می تواند به‌پا کند. فتح‌الله آملی نوشته است که حتی اگر همه ذخایر بانک مرکزی به بازار بیاید، نمی‌تواند این نقدینگی را جمع کند و حالا همه از این غول مهارناشدنی می‌ترسند:

هزار و ششصد میلیارد تومان آن‌قدر رقم بزرگی است که نباید تصور شود می‌توان آن را با توزیع دو میلیارد دلار ارز بین صرافی‌ها و توزیع چندمیلیون سکه، مهار کرد. دولت اگر سه‌سال همه پول نفت را به اسکناس تبدیل و به بازار بیاورد، باز هم این نقدینگی مهار نخواهد نشد. بخش اعظم این نقدینگی، در نظام بانکی است که درصورت بیرون‌آمدن این غول از شیشه، اولین قربانی همین نظام بانکی است. حالا همه از هیبت این غول به وحشت افتاده‌اند و به‌نظر می‌رسد نظام بانکی و دولت درقبال مهار نقدینگی به بی‌تصمیمی رسیده‌اند.

 

ایران: به گفته دری نجف‌آبادی، بیشتر روحانیان فقیرند

 

روزنامه ایران با دری نجف‌آبادی که در زمان وزارتش در وزارت اطلاعات، قتل‌های زنجیره‌ای رخ داد و رییس‌جمهور خاتمی برکنارش کرد، مصاحبه کرده است، با موضوع نسبت روحانیت با حکومت.

ایران درباره اعتراضات دی‌ماه سال گذشته هم پرسیده و اینکه آیا کاستی‌ها و فساد در سیستم به‌پای روحانیت نوشته می‌شود یا نه، و دری نجف‌آبادی گفته است:

«بخش زیادی از این اتفاق‌ها، ناشی‌از تبلیغات سوء دشمن است که نارسایی‌ها را به‌سمت روحانیت سوق داده و می‌دهد. وقتی وزیر خارجه آمریکا علناً اسم آیت‌الله مکارم شیرازی را مطرح و از ایشان به‌عنوان سلطان شکر یاد می‌کند، این یک نوع تخریب علنی و ناشی‌از دشمنی نسبت‌به علماست. امروز اکثر روحانیت با حقوق اندکی درحد پانصد تا ششصدهزار تومان زندگی می‌کنند. قطعاً این مبلغ کفاف زندگی متعارف آقایان طلبه‌ها را نمی‌دهد. اگر هم به‌صورت استثنا، طلبه‌ای کار ویژه‌ای یا درآمد دیگری داشته باشد، کمک‌خرج او خواهد شد که این درآمد می‌تواند از منبر رفتن و کار نویسندگی باشد، یا کارهای دولتی و قضایی. در این میان، ممکن است قصه درآمد و دارایی ده‌درصد روحانیت متفاوت باشد؛ وگرنه طلبه‌ها در قم و دیگر استان‌ها، زندگی بسیار ساده‌ای دارند. ما بسیار می‌بینیم که برادران اهل علم به‌سختی زندگی می‌کنند. مثلاً گاهی می‌بینیم که بیمار است و در یک خانه شصت‌متری زندگی می‌کند که حتی دیوارهای آن سوراخ است.»

 

روزنامه جهان صنعت
جهان صنعت: قاچاق دام زنده از ایران؛ واردات گوشت یخ‌زده از ونزوئلا

 

گزارش اول جهان صنعت به وضعیت قاچاق محصولات غذایی از ایران پرداخته و اینکه تولیدکنندگان به‌جای عرضه محصولات به بازار، به سودای دلار، از گوشت تا سیب‌زمینی و پیاز را به کشورهای همسایه می‌فرستند و به این ترتیب، در کشور قیمت محصولات غذایی افزایش یافته است:

در مناطق غرب و جنوب‌غرب، این استعداد وجود دارد تا دام‌های سبک و سنگین خارج شود و در قبال آن ارز خارجی دریافت کنند که با تبدیل آن به ریال، شاهد هستیم صادرات بیش‌از دوبرابر ارزش دارد و همین موضوع انگیزه قاچاق را افزایش می‌دهد.

درحالی دام زنده برای دریافت دلار بیشتر درحال قاچاق‌شدن است که مسئولان برای تامین نیاز داخلی، از روسیه گوشت منجمد گاومیش و از ونزوئلا و کشورهای دیگر، سایر گوشت‌ها را وارد می‌کنند.

 

سازندگی: روحانی به شورای امنیت برود یا نرود

 

روزنامه سازندگی از صاحب‌نظران حقوق بین‌الملل نظرسنجی کرده است که آیا روحانی در جلسه شورای امنیت که قرار است به ریاست ترامپ، رییس جمهوری آمریکا برگزار شود، شرکت بکند یا نه و اصولا ایران بهتر است در چه سطحی در این جلسه شرکت کند.

علی خرم، دیپلمات بازنشسته معتقد است که ایران باید هم‌سطح شرکت کند و خودِ روحانی بهتر است در این جلسه حاضر باشد تا با ترامپ هماوردی کند؛ اما حسین ملائک که او هم بازنشسته وزارت خارجه است، معتقد است که حضور روحانی ریسک بالایی دارد و باید ایران از کشورهای همسوی خود در شورای امنیت بخواهد که از موضع ایران دفاع کنند.

احمد نقیب‌زاده، استاد دانشگاه، هم توصیه می‌کند ایران در سطوح بالا در این جلسه شرکت کند و به حاضران تفهیم کند که آمریکا با نقض برجام، شریک خوبی محسوب نمی‌شود.

حمید احمدی، استاد دانشگاه، نیز گفته است که وزیر امور خارجه بهترین گزینه برای شرکت در این جلسه است و باید در شورای امنیت اعلام کرد که سیاست‌های ترامپ حتی با ارزش‌های مورد قبول و لیبرال غربی‌ها هم در تضاد است.

 

اعتماد: حق ادامه تحصیل برای نامسلمانان

 

دولت قصد دارد تا لایحه حق تحصیل برای همگان را به مجلس بفرستد. آن‌چنان که شهیندخت مولاوردی، مشاور رییس جمهوری گفته است، موضوع این لایحه فراتر از دانشجویان ستاره‌دار است و بر حقوق شهروندی مبتنی است و یعنی که هیچ‌کسی را نمی‌توان از ادامه تحصیل در مقاطع عالی بازداشت. بهاییان ازجمله کسانی‌اند که درکنار دانشجویان سیاسی ستاره‌دار، همواره از تحصیل در مقاطع دانشگاهی، به‌دلیل دین و مذهب بازمانده‌اند. لایحه دولت البته هیچ اشاره‌ای به مذهب دانشجویان ندارد و با ذکر همه، گویا همگان را دربر می‌گیرد. محمد قمی در یادداشتی در اعتماد، به‌گونه‌ای محتاطانه وارد بحث شده و نوشته است که در هیچ‌جای اسلام نیامده است که فرد غیرمسلمان نمی‌تواند درس بخواند و باید از تحصیل محروم باشد و تحصیل و فراگیری دانش برای همه مبارک است. قطعا مجلس هم با این امر موافق است و نباید در امکان تحصیل افراد نیت‌خوانی کرد و بنابر این فرض که ممکن است در آینده جرمی واقع شود، فرد را از حق تحصیل محروم کرد.

 

آرمان: مجلس می‌خواهد نظارت استصوابی را لغو کند

 

شهربانو امانی، از نمایندگان اصلاح‌طلب فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با آرمان، اصلاح قانون اساسی را ضروری دانسته و از برخورد نمایندگان با دو ناطقی که اصلاح قانون اساسی و رفراندوم را پیش کشیده‌اند، انتقاد کرده و گفته است که مجلس می‌خواهد نظارت استصوابی را لغو کند:

چرا با وجود اینکه بسیاری از بزرگان به ضرورت استفاده از تمام ظرفیت قانون اساسی تاکید دارند، اما عده‌ای رجوع به قانون اساسی را تابو می‌دانند؟ ده‌سال پس‌از انقلاب و تدوین قانون اساسی، با رأی مردم، اصلاح قانون اساسی در دستور کار قرار گرفت و به همه‌پرسی گذاشته شد، اما کسی ایرادی وارد نکرد. اکنون نیز با گذشت قریب به سی‌سال، می‌تواند این مساله صورت گیرد. این در خود قانون پیش‌بینی شده است که در مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف که اختلاف در آن ایجاد می‌شود، بر اساس اصل پنجاه‌ونهم قانون اساسی، به نظرخواهی از مردم یا همه‌پرسی مراجعه گردد. از این‌رو، مجلس می‌تواند طرحی را به‌تصویب رسانده و به همه‌‌پرسی بگذارد. جای تعجب و تاسف است که دونفر از نمایندگان تهران، خانم سلحشورری و آقای حیدری که کاملا در چارچوب وظایف نمایندگی، از تریبون رسمی مجلس که مصونیت سیاسی دارند، در ارتباط با قانون اساسی سخن می‌گویند، اما سایر نمایندگان مجلس، برخورد درستی در شأن نمایندگی با آن‌ها نداشتند. متاسفم بگویم که آستانه تحمل عصاره فضایل ملت، به‌حدی پایین آمده که نطق همکارشان را که ایفای وظیفه نمایندگی است، برنمی‌تابند و انتظار دارند که در کشور آمار خشونت کاهش یافته و آستانه تحمل مردم بالا رود. وقتی برخی از مسائل حل نمی‌شود، می‌توان از مردم نظرخواهی کرد. زمانی که در مجلس ششم بحث نظارت استصوابی به‌جد مورد توجه نمایندگان قرار گرفت، شورای نگهبان اعلام کرد که این طرح، مصوبه خود مجلس است. حال مجلس می‌خواهد یکی از مصوبات خود را اصلاح یا لغو کند؛ این حق و کارکرد مجلس است. شکی نیست که مجلس قوی، دولت را قوی کرده و دولت قوی، مکمل دستگاه قضایی قوی خواهد بود. این ارکان به‌هم‌پیوسته با هم‌گرایی می‌توانند از پس مشکلات اساسی جامعه برآیند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More