شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار شورای شهر تهران به نقایص فنی خط ۷ مترو

 

شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران،نقایص فنی متروی خط ۷ تهران را اعلام و نسبت به نبود موقعیت دید این خط در مرکز فرمان هشدار داد.

متروی خط ۷ از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی در جنوب شرقی تهران آغاز شده و در نهایت  پس از طی کردن  مسیر شرقی- غربی و تقاطع با خط یک در ایستگاه مولوی و چند تقاطع دیگر، وارد میدان صنعت در شهرک غرب می شود که در انتها به میدان کتاب در سعادت آباد می‌رسد. این خط مترو چندماهی است که با انتقادهای زیادی از سوی اعضای شورای شهر روبروست.

هشدارهای امنیتی برای نخستین بار  از سوی اعضای شورای چهارم بخصوص رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران متوجه این خط مترو داده شد.

حافظی، سه‌شنبه ۱۳ تیرماه  پس از شنیدن گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران در خصوص وضعیت متروی خط ۷  گفت: «بر اساس برنامه باید ۸۷ درصد هواکش‌های این خط  فعال باشد اما تنها ۱۴ درصد آنها فعال است». او همچنین استاندارد واگن‌های این خط را ۱۰ درصد اعلام کرد و به مسؤولان حمل و نقل شهرداری هشدار داد که در مسیر ۲۲ کیلومتری از خط ۷ متروی تهران سیستم هواکش و راه‌های خروج و فرار فراخور نیاز وجود ندارد و با توجه به این‌که در مقطعی فاصله یک ایستگاه تا ایستگاه بعدی ۶ کیلومتر است، این جای نگرانی دارد.

انتقادها و اخطارهای حافظی موثر واقع نشد خط هفت، تیر ماه امسال و در آخرین روزهای کار محمد باقر قالیباف، شهردار وقت تهران افتتاح شد،

حال با گذشت حدود سه ماه از افتتاحیه این خط امروز، بیست و ششم مهرماه  شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران،بار دیگر نسبت به عدم رفع نواقص و تشریح دلایل ایمنی  این خط مترو پرداخت.

به گزارش ایلنا، امانی خاطر نشان کرد: بر اساس نظریه کارشناسان مترو، از نظر زیرساختی سه محدوده خروجی برج میلاد و خط شرقی – غربی بریانک، هلال‌احمر و خط شرقی – غربی ۱۷ شهریور، قیام با ریسک بالایی روبرو هستند و راهبران قطار برای جلوگیری از سانحه مجبورند در این نواحی سرعت قطار را بین ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر کاهش دهند، در حالی که سرعت نرمال قطار در این خط ۴۰ کیلومتر بر ساعت است.
عضو شورای شهر پنجم، همچنین تاکید کرد که هواسازها و هواکش‌ها در خط هفت غیرفعال هستند و خط هفت امکانات لازم را برای مقابله با آتش‌سوزی را ندارد و  اکثریت فایرباکس‌ها در مسیر خط از تجهیزات خالی هستند و فقط به چند کپسول آتش‌نشانی در ایستگاه‌ها اکتفا شده‌است.

از دیگر موارد گفته شده از سوی عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، عدم راه اندازی  سیستم سیگنالینگ در این خط  است. او در توضیح این نقص موجود گفت: از مجموع طول خط هفت که ۲۲ کیلومتر است، فقط در شش کیلومتر از مسیر به صورت ناپیوسته مدار راه وجود دارد و با توجه به نبود سیستم سیگنالینگ، مرکز فرمان امکان رویت موقعیت قطار در بسیاری از نقاط را ندارد و در حد فاصل ایستگاه محمدیه تا ایستگاه بسیج یعنی مسیری به طول شش کیلومتر هیچ مدار راهی وجود نداشته و ارتباط میان قطار و مرکز فرمان تنها از طریق بیسیم ممکن است. بنابر اظهارات کارشناسان به علت وجود رمپ‌های نامناسب و لزوم استفاده از پله‌های صنعتی برای خروج و راه‌های پیش‌بینی‌شده فعلی، افراد با سنین مختلف امکان استفاده از این راه‌های فرار را ندارند.
او یکی دیگر از نواقص این خط متروی تهران را روشنایی ضعیف داخل تونل عنوان کرد و توضیح داد: پس از تعطیلی خط از ساعت ۱۹ یک رام قطار بین ایستگاه بسیج تا آهنگ و دو رام قطار در داخل ایستگاه‌های دیگر پارک می‌شوند که امری بسیار غیرحرفه‌ای و ناایمن است. همچنین همه قطارها باید پس از طی کردن ۱۰‌ هزار کیلومتر برای انجام یک‌سری تست ویژه وارد پایانه شوند، اما هیچ ارتباطی میان خط هفت و پایانه‌های موجود ایجاد نشده است، این درحالی است که هم‌اکنون دو رام از قطارها از مرز ۱۰ هزار کیلومتر و دو رام دیگر از مرز ۲۰ هزار کیلومتر پیمایش عبور کرده‌اند و با این وضعیت هنوز هیچ‌کدام برای انجام تست‌های ویژه وارد پایانه نشده‌اند.

گفتنی است در حال حاضر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای پنجم، با ارسال نامه ای به مشاور پروژه، از آنها خواسته است که توضیحات کافی و کارشناسانه خود را در رابطه با ایمنی خط هفت ارسال کنند که این امر تا کنون اتفاق نیافتاده است.

 

https://khatam.com/my_doc/image/1395/esfand/test%20garm%207/02.jpg

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More